Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Nationaal Kampioenschap Veldrijden 1910

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Nationaal Kampioenschap Veldrijden 1910

    Het is algemeen geweten dat Philippe Thys de allereerste Belgische kampioen veldrijden was in 1910.
    Maar nergens is er een uitslag van terug te vinden. Zo kan je je de vraag stellen hoe men dan weet dat Philippe Thys de winnaar was. En waarop men zich hier heeft gebaseerd ?
    Het kampioenschap zou doorgegaan zijn op 5 juni 1910 in Tervuren. Maar op die dag werd ook de Ronde van België verreden waaraan Thys deelnam.
    Is deze datum dan ook niet correct ?
    En als men dan aanneemt dat Thys kampioen werd in 1910 maar geen info heeft, is er dan nooit iemand geweest die aan Philippe Thys zelf meer info gevraagd heeft. Als hij inderdaad kampioen cyclocross is geworden, zou hij zelf er toch heel wat meer over hebben kunnen vertellen. Bestaan er überhaupt interviews van Philippe Thys waarin dit onderwerp werd aangesneden ?

    #2
    Bij mijn weten bestaat er geen specifieke duiding of vertelling vanwege Thys over dit onderwerp. Ik heb het boek over hem geschreven en dit item nooit verder kunnen uitspitten. De exacte datum moet ik wel ergens hebben, het was in de winter. Enkele dagen na de 1e Elfstedentocht als mijn geheugen goed is.

    Zonder echt bewijs, heb ik wel een vermoeden.
    1.De veldrit die Thys in 1910 won aan de Vier Armen, was wellicht de belangrijkste of de enige veldrit van niveau in dat jaar.
    2. De cross werd vermoedelijk niet uitgeschreven als BK.
    3. De status en titel van BK is er mogelijks achteraf aan gegeven.

    Thys was toen aangesloten bij Brussel Sportif. In een artikel uit die jaren heb ik ooit vernomen dat ene Jacques Vanopdenbosch, bestuurslid bij BS, de "vader van het crosslopen (toen gebruikte term) in België" genoemd werd.

    Opmerking


      #3
      Sorry, ik verwar met een cross die Thys won in januari 1909. Dat was enkele dagen na de 1e Elfsteden.
      Ik zoek naar mijn nota's ivm 1910.

      Opmerking


        #4
        Even verduidelijken bij de rare datum van 5 juni 1910. Dat kan niet de dag van het BK cross geweest zijn.
        Want:
        Die dag ging idd. de RvBelgië van start in Tervuren.
        Thys was in 1910 evenwel nog geen prof, dat werd hij pas in 1911.
        Die dag had ook de Tournoi National plaats, een bijzondere formule.
        Er waren op hetzelfde moment weg koersen voor onafhankelijken vanuit Hasselt, Gent, Namen, Luik, Doornik en (wellicht voor de Brusselaars) een wedstrijd Tervuren-Gembloux en terug.
        Philippe Thys werd die dag 7e in de wedstrijd Hasselt-Tervuren/Brussel.

        Opmerking


          #5
          Misschien was het een kampioenschap van Brussel Sportif en inderdaad geen Belgisch kampioenschap.

          Opmerking


            #6
            Dat kan ook en dat zal voor die jaren qua deelnemers aan een cross niet zoveel verschil gemaakt hebben met een BK. De cross werd rond die periode in hoofdzaak door die club gedragen.

            Opmerking


              #7
              Philippe Thijs kampieon in 1910

              Hallo,

              Ik heb iets vreemds gevonden i.v.m. Philippe Thijs en een kampioenschap van België:

              In Le Petit Parisien van 6 juni 1911 wordt er verslag uitgebracht over de wedstrijd:
              "Paris-Toulouse".

              Op het einde van het verslag is dit te lezen:

              Le vainqueur, le Belge Philippe Thys, est âgé d'à peine vingt ans l'an dernier,
              il remporta la victoire, dans le championnat amateurs de Belgique.

              Over welk kampioenschap gaat dit ?
              Want ik dacht dat "Jacques Coomans" de amateur-kampioen was.

              Bert.

              Opmerking


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door vanwinjp Bericht weergeven
                Even verduidelijken bij de rare datum van 5 juni 1910. Dat kan niet de dag van het BK cross geweest zijn.
                Want:
                Die dag ging idd. de RvBelgië van start in Tervuren.
                Thys was in 1910 evenwel nog geen prof, dat werd hij pas in 1911.
                Die dag had ook de Tournoi National plaats, een bijzondere formule.
                Er waren op hetzelfde moment weg koersen voor onafhankelijken vanuit Hasselt, Gent, Namen, Luik, Doornik en (wellicht voor de Brusselaars) een wedstrijd Tervuren-Gembloux en terug.
                Philippe Thys werd die dag 7e in de wedstrijd Hasselt-Tervuren/Brussel.
                Ook Coups de Pedales 143 twijfelt aan dit kampioenschap en komt met dezelfde datum aanzetten.
                Le Sport Cycliste 1913 (7e jg, Fernand Paul) geeft als kampioenen
                1912: Van Ingelghem
                1913: Moerenhout

                Ook Le Cyclisme 1935 (Beving/Van Laethem) begint met 1912.
                Zo hoe komt 1910 erin (zie onder meer de Velo's en het boek van Johan van Win)

                Opmerking


                  #9
                  Philippe Thijs kampioen in 1910.

                  Hallo Beste wielervrienden,


                  Zie ik iets over het hoofd als ik zeg dat Philippe Thijs natuurlijk deelnam aan de Ronde van België voor liefhebbers die doorging van 7 tot 15 augustus 1910 ?

                  Zie ik dus iets over het hoofd als ik dan beweer dat 5 juni 1910 dan geen conflict meer inhoudt ?

                  En vermits "Le Petit Parisien van 6 juni 1911" beweert dat hij Belgisch kampioen geworden is in 1910 in een niet nader genoemde discipline, blijft de mogelijkheid misschien wel open.

                  Wat denken jullie ?

                  Bert.

                  Opmerking


                    #10
                    Citaat: Er waren op hetzelfde moment weg koersen voor onafhankelijken vanuit Hasselt, Gent, Namen, Luik, Doornik en (wellicht voor de Brusselaars) een wedstrijd Tervuren-Gembloux en terug.
                    Philippe Thys werd die dag 7e in de wedstrijd Hasselt-Tervuren/Brussel.


                    Het was niet Philippe Thijs in deze uitslag want deze manche van 'Le Pneu Lion', zo heette de koers, was enkel voorbehouden aan Antwerpenaren en Limburgers. De Brabanders vertrokken in een andere reeks. Later op de dag werd op Karreveld in Brussel een finale gereden, die werd gewonnen door Ch. Deruyter uit Wattrelos. Thijs, die achtste eindigde in de Antwerps/Limburgse manche was van Zolder.

                    Die koers werd op 5 juni 1910 gereden en de Antwerpse en Limburgse renners vertrokken vanop de Hasseltse Grote Markt. Diezelfde dag passeerde in Hasselt de eerste etappe van de Ronde van België voor beroepsrenners die van Brussel naar Leuven liep en werd gewonnen door René Van den Berghe.

                    Al deze info is te lezen in 'Manne wèè Becks', een boek met de geschiedenis van velorijden en koersen in Hasselt van 1886 tot 1914. Aan te raden, al zeg ik het zelf.
                    Laatst bewerkt door mauricehermans; 30.06.2017, 21:54.

                    Opmerking


                      #11
                      Het was inderdaad niet Philippe Thijs, maar Guillaume.

                      Opmerking


                        #12
                        Wacht eens even: een Thys van Zolder, wat de voornaam ook is, dat kan zijn en voor verwarring zorgen. Guillaume is echter de naam van de broer van Philippe, die was bij mijn weten geen onafhankelijke in 1910,want jonger en toen nieuweling of amateur.

                        Opmerking


                          #13
                          Het BK cross in de zomer, in juni, lijkt me toch heel onwaarschijnlijk. Nooit iets dergelijks tegen gekomen in die periode.

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X