Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Veel winnaars bij de jeugd.

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Veel winnaars bij de jeugd.

    Laats toen ik met mijn zoon naar het Nieuwsblad was aan het kijken zat Eddy Planckaert daar als studiogast. Ik dacht een veelwinnaar bij de jeugd. Nochtans is dit geen garantie tot doorbraak bij de profs. Of juist wel? Wat is jullie mening daarover?
    Bestaat er geen klassement als beste jeugdwielrenner ooit? En wie zstaat daar vanboven en hebben zij het gemaakt als prof?
    Vage vraag misschien maar toch interessant vind ik. Misschien kunnen jullie mij hierbij helpen. Bedankt.
    Laatst bewerkt door jozefos12; 07.05.2017, 22:10.

    #2
    Hallo

    Ik dacht dat Rik Van Linden bijvoorbeeld zeer veel wedstrijden won bij de jeugd.

    Opmerking


      #3
      Veel winnen bij de jeugd bewijst eigenlijk niets, omdat je het waarom niet weet : vroegrijp, al leven en trainen als een prof, uitkiezen van "gemakkelijke" wedstrijden of gewoon een supertalent?
      Eddy Planckaert, Kamiel Van Linden, Jempy Monsere, ook Benoni Beheyt en Jos Wouters, waren inderdaad veel-winnaars, van anderen zijn we de naam al vergeten. Sommigen komen "opgebrand" uit de jeugdhelden (denken we aan de Franse gebroeders Guyot destijds).
      Klassementen daarover, als die al zouden bestaan, zijn nog onbetrouwbaarder dan die van de beropesrenners, omdat het nog moeilijker is de waarde van de wedstrijden in de jeugdreeksen te meten, zeker vroeger.
      Maar als we ons gewoon op het aantal overwinningen in de jeugdreeksen zouden baseren, vrees ik dat er geen echt goede correlatie met de profcarrière zal te vinden zijn, immers, om het bij hen te houden, zomin Van Linden als Planckaert hebben ooit de echte top gehaald.
      Patrick

      Opmerking


        #4
        Ik weet niet wat je met de top halen voor ogen hebt, maar als Van Linden en de jongste Planckaert (met klassieke zeges en ritzeges in alle grote ronden, zelfs groene trui, 10 jaar vol in de actua) niet aan de top stonden??? Dan is de top wel erg smal.
        Zij zijn voor mij voorbeelden van veelwinnaars die een meer dan degelijk rol speelden bij de profs, ondanks het feit dat ze bij de jeugd werden afgedaan als mannen met snelle benen die alleen maar moesten volgen om aan de meet op de proppen te komen.

        Opmerking


          #5
          Wel voor mij is de top per definitie smal, en neen, geen van beide heeft die voor mij bereikt, Top in die periodes waren voor mij Merckx, Gimondi, De Vlaeminck, Maertens, Hinault, Zoetemelk, en eventueel nog Ocana, Kuyper, Thevenet, Moser, Fignon, LeMond, Kelly. Godefroot haalt dat niveau voor mij al net niet, en die sla ik toch hoger aan dan beide vernoemde.
          Patrick

          Opmerking


            #6
            Ja, ja, akkoord, in dat lijstje staan ze niet, maar ze haalden wel niveau.

            Veel veelwinnaars bij de jeugd werden echter niet eens prof of geraakten er amper aan een zege. Ik denk nu zo spontaan aan Flory Van Hooydonck, Theo Dockx, Eric Van Lent, Noel Szostek, Marc Somers, Benny VdAuwera, Eric Borra, Corneille Daems, Daniel Van Steenbergen, Marc Sprangers, Walter Naegels, Chris Pollin, Sven Spoormakers, ... die stonden elke week met een zege in de krant van bij de nieuwelingen tot aan de amateurs.

            Opmerking


              #7
              Johan
              We zitten grotendeels op dezelfde golflengte hoor. Mijn punt was dat veelwinnaars bij de jeugd eerder falen als prof. Vooreerst al die "onbekenden" die je citeert, maar ook dat al diegene die wel een mooie carrière maken, toch niet de absolute top, die hun jeugdresultaten lieten vermoeden, haalden. En verder, de absolute toppers bij de profs, waren dan niet die echte veelwinnaars bij d eiwitdeeltjes. Jempy Monsere had de uitzondering kunnen worden (potentieel was hij absolute top, maar uiteraard zijn de resultaten er onvoldoende), maar kreeg de kans niet dat te bewijzen.
              Patrick

              Opmerking


                #8
                mmmm.... al rijden erop deze moment weinig Belgen in het peleton met een palmares a la Planckaert en Van Linden. Dit zijn voor mij coureurs die het wel gemaakt hebben. Een Hendrik Van Dijck dan weer niet.

                Opmerking


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door jozefos12 Bericht weergeven
                  mmmm.... al rijden erop deze moment weinig Belgen in het peleton met een palmares a la Planckaert en Van Linden. Dit zijn voor mij coureurs die het wel gemaakt hebben. Een Hendrik Van Dijck dan weer niet.
                  Er rijden dan ook weinig Belgen rond die als absolute toppers kunnen gekwalificeerd worden, sinds het stoppen van Tom Boonen enkel nog Philippe Gilbert en misschien/waarschijnlijk Greg Van Avermaet (ik ben streng, ik verwacht nog bevestiging volgend seizoen).

                  En Planckaert en Van Linden hebben het gemaakt, goede coureurs, mooi palmares, maar, en dat is en blijft mijn punt, minder als hun jeugdpalmares liet verwachten. Vergeet niet dat Kamiel Van Linden al snel Rik Van Linden heette, als zijnde de toekomstige Rik III. Quod non dus.
                  Patrick

                  Opmerking


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
                    Er rijden dan ook weinig Belgen rond die als absolute toppers kunnen gekwalificeerd worden, sinds het stoppen van Tom Boonen enkel nog Philippe Gilbert en misschien/waarschijnlijk Greg Van Avermaet (ik ben streng, ik verwacht nog bevestiging volgend seizoen).

                    En Planckaert en Van Linden hebben het gemaakt, goede coureurs, mooi palmares, maar, en dat is en blijft mijn punt, minder als hun jeugdpalmares liet verwachten. Vergeet niet dat Kamiel Van Linden al snel Rik Van Linden heette, als zijnde de toekomstige Rik III. Quod non dus.
                    Wat is een topper. Eric Leman met driemaal de Ronde??
                    Tot welke leeftijd laat je het criterium jeugd gelden.

                    Opmerking


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
                      Wel voor mij is de top per definitie smal, en neen, geen van beide heeft die voor mij bereikt, Top in die periodes waren voor mij Merckx, Gimondi, De Vlaeminck, Maertens, Hinault, Zoetemelk, en eventueel nog Ocana, Kuyper, Thevenet, Moser, Fignon, LeMond, Kelly. Godefroot haalt dat niveau voor mij al net niet, en die sla ik toch hoger aan dan beide vernoemde.
                      Ik denk dat je Raas vergeten bent.
                      Hoe klasseer je Van Springel, Knetemann, Roche, Pollentier.
                      De Muynck en Fuente komen denk ik net te kort.
                      En dan heb je nog de talenten die vroegtijdig opgebrand waren zoals Fons De Wolf en Daniel Willems.
                      Maar voor een goede vergelijking zou je de begrippen kunnen uitbreiden met subtoppers, verdienstelijk coureurs en coureurs die het niet gered hebben.

                      Opmerking


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bericht weergeven
                        Wat is een topper. Eric Leman met driemaal de Ronde??
                        Tot welke leeftijd laat je het criterium jeugd gelden.
                        Ik heb het wel over absolute toppers, en dat zijn renners die in minstens een onderdeel hun generatie (mee) domineerden. Voor Nederland beperk ik mij dan tot Jan Janssen, Joop Zoetemelk en Jan Raas, Hennie Kuyper plaats ik er eigenlijk al net onder.

                        Voor Belgie denk ik dan aan Marcel Kint, Rik I, Briek Schotte, Fred De Bruyne, Rik II, Eddy Merckx, Roger De Vlaeminck, Freddy Maertens, en recenter Johan Museeuw, Tom Boonen en Philippe Gilbert. Greg Van Avermaet (nog) niet, Lucien Van Impe net niet, Stan Ockers net niet en Fred De Bruyne na aarzelen, maar drie keer op rij DC gaf de doorslag.

                        Voor jeugd tel ik in het algemeen tot en met liefhebbers.
                        Patrick

                        Opmerking


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bericht weergeven
                          Ik denk dat je Raas vergeten bent.
                          Hoe klasseer je Van Springel, Knetemann, Roche, Pollentier.
                          De Muynck en Fuente komen denk ik net te kort.
                          En dan heb je nog de talenten die vroegtijdig opgebrand waren zoals Fons De Wolf en Daniel Willems.
                          Maar voor een goede vergelijking zou je de begrippen kunnen uitbreiden met subtoppers, verdienstelijk coureurs en coureurs die het niet gered hebben.
                          Raas was ik inderdaad vergeten, de anderen, met in begrip Kuyper net er onder, De Muynck en Fuente zeker niet.

                          Maar we kunnen inderdaad het hebben over absolute toppers, toppers, subtoppers, goede renners en zo verder. En dan is mijn punt : die veel winnaars halen de eerste twee categorieën niet, en meestal de twee volgende 9 waar ik dus wel Planckaert en Van Linden zie) ook niet.
                          Patrick

                          Opmerking


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
                            Ik heb het wel over absolute toppers, en dat zijn renners die in minstens een onderdeel hun generatie (mee) domineerden. Voor Nederland beperk ik mij dan tot Jan Janssen, Joop Zoetemelk en Jan Raas, Hennie Kuyper plaats ik er eigenlijk al net onder.

                            Voor Belgie denk ik dan aan Marcel Kint, Rik I, Briek Schotte, Fred De Bruyne, Rik II, Eddy Merckx, Roger De Vlaeminck, Freddy Maertens, en recenter Johan Museeuw, Tom Boonen en Philippe Gilbert. Greg Van Avermaet (nog) niet, Lucien Van Impe net niet, Stan Ockers net niet en Fred De Bruyne na aarzelen, maar drie keer op rij DC gaf de doorslag.

                            Voor jeugd tel ik in het algemeen tot en met liefhebbers.
                            Liefhebbers heb je in soorten en maten. Sommigen gaan vrij vroeg over, maar sommige amateur toppers gaan pas laat (of helemaal niet: Gustave Schur, Bernhard Eckstein, Klaus Ampler etc) over. Hieronder Fedor den Hertog en Gösta Pettersson die beiden als amateurs veelwinnaars waren.
                            Gösta Pettersson won als prof toch ook behoorlijk wat wedstrijden. Fedor maakte ook nog een redelijke carriere (tour etappe, vuelta etappe, NK) maar die stak wel bleek af tegen zijn amateurcarriére waarin hij op het WK na alles won. Dan zijn er de staatsamteurs uit het oostblok die later prof mochten worden. Daaronder Sergei Soukhoroutchenkov, de beste amateur aller tijden durf ik te beweren. Als prof geen succes. In tegenstelling tot Olaf Ludwig en Dmitri Konychev.

                            Opmerking


                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
                              Raas was ik inderdaad vergeten, de anderen, met in begrip Kuyper net er onder, De Muynck en Fuente zeker niet.

                              Maar we kunnen inderdaad het hebben over absolute toppers, toppers, subtoppers, goede renners en zo verder. En dan is mijn punt : die veel winnaars halen de eerste twee categorieën niet, en meestal de twee volgende 9 waar ik dus wel Planckaert en Van Linden zie) ook niet.
                              Ik vind het verrassend dat je Kuiper niet onder de toppers schaart. 4 van de 6 monumenten (ik reken PT) en tweede in die andere twee. Wereldkampioen, twee keer tweede Tour, winnaar TdS. Daar kan Peter Sagan (nog) niet tegenop.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X