Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Alfred & Antoine Faure/Fauré in Tour 1904

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Alfred & Antoine Faure/Fauré in Tour 1904

    Iemand die hier iets over kan zeggen?

    Antoine Faure (of Fauré) (Saint-Etienne, 24-12-1883) staat op de wielersite onder Pierre Fauré (vraag me niet waarom) voor de Tours van 1909 en 1912
    Dit is volgens hen dus een andere renner als Alfred Faure (Gerzat, 25-04-1883), die reeds in 1904 een etappe wint en nog actief is in o.a. de Tour van 1909 waarin beide Faure’s actief zijn. Verder resultaten Tours 1904, 1907, 1909, 1911 en 1914.

    de site van de Tour (letour.fr) volgt die lijn en geeft dezelfde Tourdeelnames en resultaten als de wielersite voor Antoine en Alfred Faure.

    Memoire, geeft echter:
    in 1904, Antoine Faure als deelnemer ipv Alfred,
    in 1907, Alfred Faure
    in 1909, zowel Antoine (n. 137) als Alfred (n. 191)
    in 1911, Alfred Faure als renner van Automoto (deze lijkt dus de betere van de twee te zijn.
    in 1912, worden weer beiden vermeld, maar start enkel Antoine (n.197), en geeft Alfred (n. 205) uiteindelijk forfait.
    in 1914, Alfred Faure

    L’Auto, tenslotte, geeft:
    - in 1904, enkel achternaam met voorletter,
    - in 1909, twee keer A. Faure en beiden afkomstig uit Saint-Etienne, en
    - in 1912, twee maal Antoine Faure uit Lyon, waarvan er één niet start of een dubbele inschrijving is.

    Voor de jaren 1907, 1909, 1911, 1912 en 1914 lijkt men het dus wel met elkaar eens te zijn maar 1904 niet. Kan iemand duidelijkheid verschaffen?

    #2
    De Tour Encyclopedie geeft voor 1904 Alfred Faure als deelnemer, evenwel geen ritzege.

    Opmerking


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door ULSEN Bericht weergeven
      De Tour Encyclopedie geeft voor 1904 Alfred Faure als deelnemer, evenwel geen ritzege.
      Is een ritzege na wegstrepen gediskwalificeerde renners.

      edit: conform straffen zoals hieronder vermeld:

      Maurice Garin (mis hors course total + 2 ans)
      Lucien Pothier (mis hors course total + a vie)
      César Garin (mis hors course total)
      Hippolyte Aucouturier (mis hors course total)
      Philippe Jousselin (mis hors course et. 1)
      Camille Fily (mis hors course et. 2, 3, 4, 5 & 6)
      Ferdinand Payan (mis hors course et. 1 & 2 + 1 an)
      Noel Prévost (mis hors course et. 1 & 5 + 1 an)
      Julien Lootens (Samson) (mis hors course et. 1)
      Philippe de Baladé (mis hors course et. 5 & 6)
      Maurice Carrère (mis hors course et. 5 & 6)
      Stéphane Chaput (mis hors course total + a vie)
      Eugène Geay (mis hors course et. 5 & 6)
      Eugène Delhaye (mis hors course et. 6)
      Pierre Chevallier (mis hors course et. 1 + a vie)
      Stephko
      Elite zn Contract
      Laatst bewerkt door Stephko; 09.08.2017, 19:41.

      Opmerking


        #4
        De A. Faure die in 1904 startte kwam volgens l'Auto uit Saint-Etienne (zie hier).

        Daarom denk ik dat Memoire beter zit.

        Opmerking


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Pie.er Bericht weergeven
          De A. Faure die in 1904 startte kwam volgens l'Auto uit Saint-Etienne (zie hier).

          Daarom denk ik dat Memoire beter zit.
          Alfred Faure verhuisde al op jonge leeftijd met zijn ouders naar Saint-Etienne, en de kranten publiceerden de woonplaats van de deelnemers, niet de geboorteplaats. Kan dus net zo goed Alfred als Antoine geweest zijn (zie ook deelnemerslijst 1909)

          Opmerking


            #6
            Je hebt gelijk!

            Opmerking


              #7
              De informatie van Memoire is juist

              Opmerking


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bericht weergeven
                De informatie van Memoire is juist
                Dat geloof ik graag, maar is daar ook een bron voor anders dan MdC?

                Opmerking


                  #9
                  Bij mijn weten niet... Ik heb ook gezocht in l'Auto van 2 december 1904, de dag dat Garin en anderen gediskwalificeerd werden en Faure ritwinnaar werd, maar ook daar staat gewoon "Faure", zonder voornaam.
                  Ook andere Franse kranten uit 1904 die op Gallica staan, gebruiken geen voornamen voor verslagen van de etappes.

                  Dit is een lastige zaak, omdat de renners dezelfde beginletter, woonplaats en geboortejaar hadden, en in principe kunnen beide in 1904 meegereden hebben.

                  Mijn ervaring is dat, als Memoire du Cyclisme en het Tourarchief verschillende dingen zeggen, dat dan Memoire het goed heeft. Meer zekerheid dan dat kan ik niet geven...

                  Opmerking


                    #10
                    In enkele van de verslagen uit L'Auto en 1904 wordt vermeld dat Faure "le champion de Saint-Etienne" is. Maar ik betwijfel eerlijk gezegd of het hier daadwerkelijk een titel betreft, ik kan daar in elk geval niets van terugvinden.

                    Opmerking


                      #11
                      Mijn opmerking is gebaseerd op het onderzoek dat Coups des Pedales een aantal jaren terug onder haar leden hield over de Tour de France.

                      Opmerking


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Stephko Bericht weergeven
                        Iemand die hier iets over kan zeggen?

                        Antoine Faure (of Fauré) (Saint-Etienne, 24-12-1883) staat op de wielersite onder Pierre Fauré (vraag me niet waarom) voor de Tours van 1909 en 1912
                        Dit is volgens hen dus een andere renner als Alfred Faure (Gerzat, 25-04-1883), die reeds in 1904 een etappe wint en nog actief is in o.a. de Tour van 1909 waarin beide Faure’s actief zijn. Verder resultaten Tours 1904, 1907, 1909, 1911 en 1914.

                        de site van de Tour (letour.fr) volgt die lijn en geeft dezelfde Tourdeelnames en resultaten als de wielersite voor Antoine en Alfred Faure.

                        Memoire, geeft echter:
                        in 1904, Antoine Faure als deelnemer ipv Alfred,
                        in 1907, Alfred Faure
                        in 1909, zowel Antoine (n. 137) als Alfred (n. 191)
                        in 1911, Alfred Faure als renner van Automoto (deze lijkt dus de betere van de twee te zijn.
                        in 1912, worden weer beiden vermeld, maar start enkel Antoine (n.197), en geeft Alfred (n. 205) uiteindelijk forfait.
                        in 1914, Alfred Faure

                        L’Auto, tenslotte, geeft:
                        - in 1904, enkel achternaam met voorletter,
                        - in 1909, twee keer A. Faure en beiden afkomstig uit Saint-Etienne, en
                        - in 1912, twee maal Antoine Faure uit Lyon, waarvan er één niet start of een dubbele inschrijving is.

                        Voor de jaren 1907, 1909, 1911, 1912 en 1914 lijkt men het dus wel met elkaar eens te zijn maar 1904 niet. Kan iemand duidelijkheid verschaffen?
                        Andere bron (alhoewel, dat is ook een afgeleide)
                        Tour Encyclopedie 1903-1929, en correcties hierop stonden in Coups de Pedales
                        1904: no 59. Alfred Faure
                        1907: no 6. Alfred Faure
                        1909: no 137. Antoine Faure en no. 191 Alfred Faure
                        1911: no 31. Alfred Faure
                        1912: no 197. Antoine Faure en (aanvulling CdP) 205 Alfred Faure (ff)
                        1914: no 168. Alfred Faure

                        Opmerking


                          #13
                          Lijkt toch echt om Alfred Faure te gaan in 1904:

                          - gebaseerd op het archief van de gemeente Saint-Etienne.
                          - thread van TonTonVelo over Alfred Faure, met bijdrage van zijn kleinzoon.
                          - Encyclopedie van Forez-info.

                          ben daar terecht gekomen via de discussie bij de wikipediapagina's van Alfred Faure en Antoine Fauré.
                          Stephko
                          Elite zn Contract
                          Laatst bewerkt door Stephko; 16.08.2017, 18:31.

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X