WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Andere

Reageren

Discussietools
Oud 18 mei 2017, 14:00   #11
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bekijk bericht
Wel voor mij is de top per definitie smal, en neen, geen van beide heeft die voor mij bereikt, Top in die periodes waren voor mij Merckx, Gimondi, De Vlaeminck, Maertens, Hinault, Zoetemelk, en eventueel nog Ocana, Kuyper, Thevenet, Moser, Fignon, LeMond, Kelly. Godefroot haalt dat niveau voor mij al net niet, en die sla ik toch hoger aan dan beide vernoemde.
Ik denk dat je Raas vergeten bent.
Hoe klasseer je Van Springel, Knetemann, Roche, Pollentier.
De Muynck en Fuente komen denk ik net te kort.
En dan heb je nog de talenten die vroegtijdig opgebrand waren zoals Fons De Wolf en Daniel Willems.
Maar voor een goede vergelijking zou je de begrippen kunnen uitbreiden met subtoppers, verdienstelijk coureurs en coureurs die het niet gered hebben.
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Oud 18 mei 2017, 14:02   #12
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bekijk bericht
Wat is een topper. Eric Leman met driemaal de Ronde??
Tot welke leeftijd laat je het criterium jeugd gelden.
Ik heb het wel over absolute toppers, en dat zijn renners die in minstens een onderdeel hun generatie (mee) domineerden. Voor Nederland beperk ik mij dan tot Jan Janssen, Joop Zoetemelk en Jan Raas, Hennie Kuyper plaats ik er eigenlijk al net onder.

Voor Belgie denk ik dan aan Marcel Kint, Rik I, Briek Schotte, Fred De Bruyne, Rik II, Eddy Merckx, Roger De Vlaeminck, Freddy Maertens, en recenter Johan Museeuw, Tom Boonen en Philippe Gilbert. Greg Van Avermaet (nog) niet, Lucien Van Impe net niet, Stan Ockers net niet en Fred De Bruyne na aarzelen, maar drie keer op rij DC gaf de doorslag.

Voor jeugd tel ik in het algemeen tot en met liefhebbers.
Oud 18 mei 2017, 14:07   #13
patfey
Kampioen

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je Raas vergeten bent.
Hoe klasseer je Van Springel, Knetemann, Roche, Pollentier.
De Muynck en Fuente komen denk ik net te kort.
En dan heb je nog de talenten die vroegtijdig opgebrand waren zoals Fons De Wolf en Daniel Willems.
Maar voor een goede vergelijking zou je de begrippen kunnen uitbreiden met subtoppers, verdienstelijk coureurs en coureurs die het niet gered hebben.
Raas was ik inderdaad vergeten, de anderen, met in begrip Kuyper net er onder, De Muynck en Fuente zeker niet.

Maar we kunnen inderdaad het hebben over absolute toppers, toppers, subtoppers, goede renners en zo verder. En dan is mijn punt : die veel winnaars halen de eerste twee categorieën niet, en meestal de twee volgende 9 waar ik dus wel Planckaert en Van Linden zie) ook niet.
Oud 19 mei 2017, 00:23   #14
Gerrit Stevens
Een winnaar

Standaard

Citaat:
Ik heb het wel over absolute toppers, en dat zijn renners die in minstens een onderdeel hun generatie (mee) domineerden. Voor Nederland beperk ik mij dan tot Jan Janssen, Joop Zoetemelk en Jan Raas, Hennie Kuyper plaats ik er eigenlijk al net onder.

Voor Belgie denk ik dan aan Marcel Kint, Rik I, Briek Schotte, Fred De Bruyne, Rik II, Eddy Merckx, Roger De Vlaeminck, Freddy Maertens, en recenter Johan Museeuw, Tom Boonen en Philippe Gilbert. Greg Van Avermaet (nog) niet, Lucien Van Impe net niet, Stan Ockers net niet en Fred De Bruyne na aarzelen, maar drie keer op rij DC gaf de doorslag.

Voor jeugd tel ik in het algemeen tot en met liefhebbers.
Liefhebbers heb je in soorten en maten. Sommigen gaan vrij vroeg over, maar sommige amateur toppers gaan pas laat (of helemaal niet: Gustave Schur, Bernhard Eckstein, Klaus Ampler etc) over. Hieronder Fedor den Hertog en Gösta Pettersson die beiden als amateurs veelwinnaars waren.
Gösta Pettersson won als prof toch ook behoorlijk wat wedstrijden. Fedor maakte ook nog een redelijke carriere (tour etappe, vuelta etappe, NK) maar die stak wel bleek af tegen zijn amateurcarriére waarin hij op het WK na alles won. Dan zijn er de staatsamteurs uit het oostblok die later prof mochten worden. Daaronder Sergei Soukhoroutchenkov, de beste amateur aller tijden durf ik te beweren. Als prof geen succes. In tegenstelling tot Olaf Ludwig en Dmitri Konychev.
Oud 19 mei 2017, 00:26   #15
Gerrit Stevens
Een winnaar

Standaard

Citaat:
Raas was ik inderdaad vergeten, de anderen, met in begrip Kuyper net er onder, De Muynck en Fuente zeker niet.

Maar we kunnen inderdaad het hebben over absolute toppers, toppers, subtoppers, goede renners en zo verder. En dan is mijn punt : die veel winnaars halen de eerste twee categorieën niet, en meestal de twee volgende 9 waar ik dus wel Planckaert en Van Linden zie) ook niet.
Ik vind het verrassend dat je Kuiper niet onder de toppers schaart. 4 van de 6 monumenten (ik reken PT) en tweede in die andere twee. Wereldkampioen, twee keer tweede Tour, winnaar TdS. Daar kan Peter Sagan (nog) niet tegenop.
Oud 19 mei 2017, 00:55   #16
patfey
Kampioen

Standaard

Citaat:
Ik vind het verrassend dat je Kuiper niet onder de toppers schaart. 4 van de 6 monumenten (ik reken PT) en tweede in die andere twee. Wereldkampioen, twee keer tweede Tour, winnaar TdS. Daar kan Peter Sagan (nog) niet tegenop.
Gerrit

Ik heb geaarzeld en voor mij een randgeval. Pas op, ik zie hem wel als topper, (net) niet als absolute topper. De absolute toppers zijn voor mij zij die en meerdere topwedstrijden wonnen en gedurende een bepaalde periode in een reeks wedstrijden als de te kloppen man aanzien werden. En op dat laatste faalt voor mij Kuyper. Maar het is echt nipt, had hij nu die Tour 1977 gewonnen had ik hem er wel bijgezet. Het blijft ook een zeer persoonlijke en gedeeltelijk gevoelsmatige keuze.
Oud 19 mei 2017, 00:59   #17
patfey
Kampioen

Standaard

Citaat:
Liefhebbers heb je in soorten en maten. Sommigen gaan vrij vroeg over, maar sommige amateur toppers gaan pas laat (of helemaal niet: Gustave Schur, Bernhard Eckstein, Klaus Ampler etc) over. Hieronder Fedor den Hertog en Gösta Pettersson die beiden als amateurs veelwinnaars waren.
Gösta Pettersson won als prof toch ook behoorlijk wat wedstrijden. Fedor maakte ook nog een redelijke carriere (tour etappe, vuelta etappe, NK) maar die stak wel bleek af tegen zijn amateurcarriére waarin hij op het WK na alles won. Dan zijn er de staatsamteurs uit het oostblok die later prof mochten worden. Daaronder Sergei Soukhoroutchenkov, de beste amateur aller tijden durf ik te beweren. Als prof geen succes. In tegenstelling tot Olaf Ludwig en Dmitri Konychev.
Voor mij gaat de discussie hier over renners die maar maximum een drietal jaren liefhebber waren en die in de leeftijdsperiode 15 tot 21 jaar de overwinningen opstapelden en hun categorie domineerden. Ik denk daarbij aan 150 tot 200 of zelfs meer zeges in totaal en/of jaren van 40 of meer. En mijn punt is dat die nadien als prof gedeeltelijk of heel ruim onder de verwachtingen bleven.

Dus niet over "carriere" liefhebbers die dan nog laattijdig prof werden, dat is een totaal ander verhaal.

Laatst gewijzigd door patfey; 19 mei 2017 om 01:02
patfey is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten