Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Mooie Mario

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Mooie Mario

    “Ik ben dit jaar weer eens naar Bikemotion geweest, de jaarlijkse beurs in Utrecht voor sportieve tweewielers om er op zoek te gaan naar een e-bike. Niet voor mezelf, maar voor een vriendin die met een kwaal kampt waardoor het niet langer verantwoord is met onze mannenploeg mee te trainen. Ingeborg was eerst nogal sceptisch toen ik er bij haar op aandrong mee te gaan, maar toen ik haar vertelde dat ik had gehoord dat Mario Cipollini op de beurs aanwezig zou zijn, had ze er opeens wel oren naar. Ze trok wat leuke kleren uit de kast en vergezelde me naar de Domstad. Om kennis te nemen van de nieuwste staaltjes van vernuft op het gebied van elektrische trapondersteuning, las ze stoer uit de folder, maar volgens mij eerder om Mooie Mario eens van dichtbij te kunnen bewonderen.
    Vroeger droomde ik wel eens over een onzichtbaar (en onhoorbaar) hulpmotortje dat in mijn frame was verstopt. Fluitend een klassieker winnen en iedereen verbazen hoe het mogelijk was dat een renner van mijn klasse zo fris aan de meet kon komen. Heerlijke dromen waaruit je met tegenzin ontwaakte. Het ongelooflijke staaltje hardfietsen dat Fabian Cancellara in 2010 in Parijs-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen demonstreerde, was voor velen aanleiding vraagtekens te zetten en het gerucht deed de ronde dat hij misschien wel gebruik zou hebben gemaakt van een fietsie met elektrische trapondersteuning. Ik nam het niet serieus omdat ik in de jaren zeventig al achter ene Eddy Merckx had gereden die destijds ook al van malversaties werd verdacht. Renners als Cancellara en Merckx zijn superklasse en dat maakt de wielersport per definitie oneerlijker dan welke doping dan ook zou kunnen.
    Ingeborg zou het rechtvaardig vinden als vrouwen op de fiets met gelijke wapens in staat zouden zijn mannen pijn te doen als ze een topprestatie leveren. Helaas voor haar moeten ze dan een beetje hulp hebben, omdat mannen nu eenmaal fysiek sterker zijn. Ik stelde voor een gezamenlijke competitie voor mannen en vrouwen in het leven te roepen waarbij zij gebruik mogen maken van e-bikes om het natuurlijke krachtsverschil tussen de beide seksen op te heffen. In de auto op de terugweg kwam ik er op terug en mijmerde hardop: 'het zou toch wat zijn een eindsprint in de Tour tussen Mark Cavendish en Marianne Vos!' Ze reageerde niet en ik keek opzij. Ze had het niet gehoord, want ze staarde met een hemelse glimlach naar de foto waarop ze innig met Mooie Mario staat afgebeeld. Pure e-motion! Wat Cancellara en Merckx op de andere renners voor hebben, dat heeft Mario op alle mannen voor. Alleen in een droom zijn we van gelijke klasse.
Bezig...
X