Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Mechanische doping

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Mechanische doping

    Dus toch (remember de "sprong" op de muur van FC) ........ of een alleenstaand geval van opperste domheid?

    Wat is jullie mening?

    #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Frascati55 Bericht weergeven
    Dus toch (remember de "sprong" op de muur van FC) ........ of een alleenstaand geval van opperste domheid?

    Wat is jullie mening?
    Geen flauw idee. Vind het wel een raar verhaal van die vriend.

    Opmerking


      #3
      Natuurlijk oerdom om een fiets met dergelijke uitrusting mee te brengen naar een WK. Ik heb echter nog geen verklaring gehoord van de zondaar . Het fraudegeval zou ontdekt zijn via een app. Hoe zou dat werken ? Bovendien gaat het hier om een lid van een nationale selectie, in dit geval de Belgische. Hoe gaat het met de omkadering van de nationale delegaties in een WK ? Blijkbaar heeft elk individu toch zowat zijn eigen verzorger, mecanicien en andere omkadering bij zich of personeel van het merkenteam waarvoor men uitkomt, op dat ogenblik dus externe inmenging .Zal dan toch wel op voorhand afgesproken en toegelaten zijn vanwege de federatie.
      En de strafmaat ? Er blijkt volgens de UCI nog één en ander juridisch te regelen in dergelijk geval want het is een nieuw voorkomen.

      Opmerking


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bericht weergeven
        Geen flauw idee. Vind het wel een raar verhaal van die vriend.
        Ik ook niet maar ik had wel medelijden met het meisje bij het bekijken van die Sporza interview's.

        Ouders en entourage zijn zeker niet van de snuggerste.

        Opmerking


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Steponas Bericht weergeven
          Ik ook niet maar ik had wel medelijden met het meisje bij het bekijken van die Sporza interview's.

          Ouders en entourage zijn zeker niet van de snuggerste.
          Ja, met een voor doping geschorste broer er bovenop is dat niet goed voor imago en geloofwaardigheid...
          Patrick

          Opmerking


            #6
            En ik moest nog wat opgenomen beelden bekijken (het deel voor het WK zelf), zo te horen ging het om een gerichte controle (die app zou voor de toekomst zijn begreep ik ervan)en was er al verdenking sinds begin november. Dat maakt haar verhaal wel redelijk ongeloofwaardig.
            Patrick

            Opmerking


              #7
              Ik weet niet wat te denken, maar in beide gevallen (schuldig of onschuldig) denk ik dat het beter is de renner gewoon verder te laten rijden.

              Controleer in het vervolg de fietsen van die persoon voor, tijdens en na de wedstrijd, zodat die niet kan rijden met een ingebouwde motor.

              Ik denk dat als de persoon schuldig is, de prestaties in de volgende wedstrijden sterk zullen verslechteren. En dus in plaats van vooraan in de gelederen te eindigen, achteraan.
              In het geval de sporter dan begint af te gaan als een gieter, zal de carrière dan ook wel voorbij zijn.

              Als de persoon derhalve onschuldig is, zullen de prestaties dezelfde blijven, en is een straf uitspreken ongepast.

              Bert.

              Opmerking


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door bber Bericht weergeven
                Ik weet niet wat te denken, maar in beide gevallen (schuldig of onschuldig) denk ik dat het beter is de renner gewoon verder te laten rijden.

                Controleer in het vervolg de fietsen van die persoon voor, tijdens en na de wedstrijd, zodat die niet kan rijden met een ingebouwde motor.

                Ik denk dat als de persoon schuldig is, de prestaties in de volgende wedstrijden sterk zullen verslechteren. En dus in plaats van vooraan in de gelederen te eindigen, achteraan.
                In het geval de sporter dan begint af te gaan als een gieter, zal de carrière dan ook wel voorbij zijn.

                Als de persoon derhalve onschuldig is, zullen de prestaties dezelfde blijven, en is een straf uitspreken ongepast.

                Bert.
                Men is wel een pak minder tolerant voor gewone doping...

                Als bezit van doping strafbaar is, dan idem voor mechanische doping.
                Patrick

                Opmerking


                  #9
                  Ik spreek niet van ongestraft laten in geval van schuldig zijn. Ik spreek alleen over niet te snel oordelen en veroordelen.


                  Hier wordt immers ook beweerd dat :
                  1. Dat is mijn fiets niet.
                  2. Controleer al mijn fietsen maar, er zal niets gevonden worden.

                  Maar ik denk dat het duidelijk wordt als de renner verder rijdt en zijn prestaties enorm achteruit zouden gaan in de toekomst.

                  En dan kan men over de strafmaat spreken.

                  Bert.

                  Opmerking


                    #10
                    Enkele argumentaties/redeneringen begrijp ik niet.

                    a) Haar omgeving zou dit geïnstalleerd hebben zonder dat ze het wist. Maar je moet toch op een knopje duwen om het systeem aan te zetten. Als het zo is, dan moet ze toch geweten hebben dat er iets was. Waarom zou dat knopje daar anders zitten en waarom moet je er op duwen. En als het systeem de facto aan staat (dus zonder knopje), dan draaien de wielen toch verder als je je fiets op de rug neemt. Trouwens je moet dat dan toch voelen.
                    b) Men spreekt altijd over dat "meisje". In die zin van "och gottekes toch, het dutske". Ze is 18 of 19 jaar, mag met de auto rijden, ze mag stemmen (volgens de wet ben je daar allemaal oud genoeg voor). Maar anderzijds zou ze zich als een 10-jarige door anderen laten beïnvloeden hebben. Indien Eli Iserbyt betrapt zou zijn, zou er geen sprake zijn van dat "jongentje". Neen, hij zou zijn studies (rechten) nog tegen hem gebruikt zien worden. Nochtans, hij is ook met moeite 18 jaar.
                    c) "Ik ben toch niet met die fiets gestart." En dan? Er kan toch een fietswissel doorgaan. Als in de 2de ronde het veld wat meer uiteen ligt heb je waarschijnlijk meer baat bij zo een motortje (en minder verlies van plaatsen bij een wissel). Trouwens hoelang gaat zo een batterij mee en waar zit die? Volgens een filmpje dat getoond werd in een drinkbus of in een zadeltasje. Maar dat hebben de veldrijders toch niet (drinkbus verboden, zadeltasje opvallend).

                    En verder, even afwachten natuurlijk. We hebben waarschijnlijk (weer) maar fragmentarische info gekregen. Onschuldig tot je schuldig bevonden bent. Vele zaken wijzen weliswaar naar schuldig, maar dat is nogal gebeurd.

                    Niettemin, als het toch zo is, dan mag er toch wel een zware straf volgen zeker als afschrikmiddel naar de toekomst toe.

                    Opmerking


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jan De Smet Bericht weergeven
                      Enkele argumentaties/redeneringen begrijp ik niet.

                      a) Haar omgeving zou dit geïnstalleerd hebben zonder dat ze het wist. Maar je moet toch op een knopje duwen om het systeem aan te zetten. Als het zo is, dan moet ze toch geweten hebben dat er iets was. Waarom zou dat knopje daar anders zitten en waarom moet je er op duwen. En als het systeem de facto aan staat (dus zonder knopje), dan draaien de wielen toch verder als je je fiets op de rug neemt. Trouwens je moet dat dan toch voelen.
                      b) Men spreekt altijd over dat "meisje". In die zin van "och gottekes toch, het dutske". Ze is 18 of 19 jaar, mag met de auto rijden, ze mag stemmen (volgens de wet ben je daar allemaal oud genoeg voor). Maar anderzijds zou ze zich als een 10-jarige door anderen laten beïnvloeden hebben. Indien Eli Iserbyt betrapt zou zijn, zou er geen sprake zijn van dat "jongentje". Neen, hij zou zijn studies (rechten) nog tegen hem gebruikt zien worden. Nochtans, hij is ook met moeite 18 jaar.
                      c) "Ik ben toch niet met die fiets gestart." En dan? Er kan toch een fietswissel doorgaan. Als in de 2de ronde het veld wat meer uiteen ligt heb je waarschijnlijk meer baat bij zo een motortje (en minder verlies van plaatsen bij een wissel). Trouwens hoelang gaat zo een batterij mee en waar zit die? Volgens een filmpje dat getoond werd in een drinkbus of in een zadeltasje. Maar dat hebben de veldrijders toch niet (drinkbus verboden, zadeltasje opvallend).

                      En verder, even afwachten natuurlijk. We hebben waarschijnlijk (weer) maar fragmentarische info gekregen. Onschuldig tot je schuldig bevonden bent. Vele zaken wijzen weliswaar naar schuldig, maar dat is nogal gebeurd.

                      Niettemin, als het toch zo is, dan mag er toch wel een zware straf volgen zeker als afschrikmiddel naar de toekomst toe.
                      Grotendeels akkoord maar met dat meisje heb ik toch medelijven , ze staat , blijkbaar , onder grote druk van haar ouders en entourage.
                      Je moet van ijzer zijn om z'n druk te weren op 19 jaar , ik heb het woord " meisje " ook niet gebruikt om haar rol aan het fraude te doen verzachten of verminderen maar gewoon omdat ik vind dat ze zeer " jong " is voor 19.

                      Wat ik wel beneden alle peil vind is de uitspraak van Lefevre en Merckx dat ze levenslang geschorst moet worden , levenslang ( mocht ze schuldig bevonden worden - dat is meer dan een detail , he ? ) voor een 19- jarige ?
                      Geen tweede kans voor haar terwijl de grootste dopingzondaars uit de wielergeschiedenis , in de meeste gevallen , wel een tweede kans hebben gekregen ? Dat vind ik schandalig
                      Maar mocht ze wel schuldig bevonden worden dan moet er een serieuze straf volgen , zonder twijfel.

                      Ook , waarom is , volgens de heer Merckx , mechanische fraude zoveel erger dan doping ?

                      Opmerking


                        #12
                        Mijn oorspronkelijke vraag naar jullie mening sloeg niet zozeer op het zielige individuele geval "Femke VDD" maar op het al dan niet bestaan (eventueel sedert enkele jaren) van "mechanische doping".

                        Als ik hoor en lees dat de firma van Bart Daems vorig jaar zo'n 2 000 (Twee duizend)fietsen met ingebouwd motortje verkocht, dan vraag ik mij af
                        1. Voor wie die allemaal bestemd waren (toch niet allemaal voor gefrustreerde wielertoeristen of mensen die een hartoperatie achter de rug hebben)
                        2. Als hij er zoveel verkoopt, dan zullen er toch nog anderen zijn die hier een gat in de markt gezien hebben
                        3. Hoeveel mensen binnen het wereldje hier al niet jaren mee bezig zijn

                        En dan is mijn vraag: "Moeten wij sommige buitengewone prestaties uit een recent verleden dan niet anders en kritisch bekijken?"

                        Hoe denken jullie daarover?

                        Opmerking


                          #13
                          Misschien wel Marcel, maar toen epo ingang vond in het peloton werd het vrij vlug verspreid naar een groot aantal renners onder de mom " als we het ook niet doen dan halen we ook geen goede uitslagen meer " . Het zou mij verwonderen moesten die " knalprestaties" van enkele jaren geleden te wijten zijn aan mechanische hulp dat men dat dan ook niet bij meerdere ploegen zou zijn gaan toepassen want dan zouden er de laatste jaren veel meer van dergelijke gevallen te zien zijn geweest. Maar ja, het was blijkbaar niet opspoorbaar zoals epo in den beginne ook niet opspoorbaar was.

                          Opmerking


                            #14
                            Het zou kunnen dat die motortjes veel meer door de Elite Zonder en Juniores worden gebruikt

                            Opmerking


                              #15
                              Maar ....

                              https://hetjochschrijft.wordpress.co...-wielerwereld/

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X