WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Overige > Baggerbox

Reageren

Discussietools
Oud 23 juli 2017, 13:35   #1
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 59
Standaard La Course

wat vinden jullie van het concept van La Course. De klassementsaanvoerder laten starten met de voorsprong in het klassement.
Dit is overigens niet nieuw. Dit concept werd al in 1911 toegespast in een aantal wedstrijden voor independants en ook in de toenmalige Corsa XXe Settembre (Roma-Napoli-Roma).
Laatste keer dat het bij mij bekend is, is de Circuit de Belgique (1941/1942).
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2017, 13:51   #2
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 63
Standaard

Al aan gedacht, maar dit speelt mogelijk nog meer in de kaart van sterke ploegen en snellere sprinters en vooral riskeert de koers nog meer lam te leggen.
Stel, hypothetisch, je woont een super bergrit met vijf minuten, en de volgende dag mag je op je eentje met vijf minuten voorspronge vertrekken. Wat baat dat, je wordt toch terug bijgehaald.
Oud 23 juli 2017, 15:05   #3
Gerrit Stevens
Een winnaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bekijk bericht
Al aan gedacht, maar dit speelt mogelijk nog meer in de kaart van sterke ploegen en snellere sprinters en vooral riskeert de koers nog meer lam te leggen.
Stel, hypothetisch, je woont een super bergrit met vijf minuten, en de volgende dag mag je op je eentje met vijf minuten voorspronge vertrekken. Wat baat dat, je wordt toch terug bijgehaald.
Hangt ervan hoe lang die rit in lijn is , maar je kunt er ook een tijdrit van maken. Dan mag er dus niet samengewerkt worden.
Oud 23 juli 2017, 15:33   #4
patfey
Kampioen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bekijk bericht
Hangt ervan hoe lang die rit in lijn is , maar je kunt er ook een tijdrit van maken. Dan mag er dus niet samengewerkt worden.
Dat laatste hebben ze in triatlon ook moeten opgeven, totaal niet te controleren. En je kan toch geen hele Tour de France tegen het uurwerk laten rijden (Anquetil had het best leuk gevonden, toegegeven).

De lengte van de rit lijkt me weinig belangrijk, want er komt altijd een volgende dag. Tenzij je natuurlijk je bergrit de voorlaatste dag of zo plaatst en dan een kort ritje, maar dan blijft weer alles geblokkeerd tot tdie laatste bergrit. mooi idee, maar praktisch zie ik het niet.
Oud 24 juli 2017, 01:32   #5
Gerrit Stevens
Een winnaar

Standaard

Citaat:
Dat laatste hebben ze in triatlon ook moeten opgeven, totaal niet te controleren. En je kan toch geen hele Tour de France tegen het uurwerk laten rijden (Anquetil had het best leuk gevonden, toegegeven).

De lengte van de rit lijkt me weinig belangrijk, want er komt altijd een volgende dag. Tenzij je natuurlijk je bergrit de voorlaatste dag of zo plaatst en dan een kort ritje, maar dan blijft weer alles geblokkeerd tot tdie laatste bergrit. mooi idee, maar praktisch zie ik het niet.
Ik denk dat het best te controleren is mocht het in tijdritvorm verreden worden maar daar wordt het natuurlijk niet spannender van. Een rit in lijn is dan interessanter (niet eerlijker) maar dat is de Tour organisatie een zorg.
Ik denk dat Froome hier niet blij van zou zijn.
Maar in ieder geval heb je kans dat er dan nog een aanval komt.
Is er één serieuze aanval geweest in de laatste week. Volgens mij is het een kwestie van niet durven en daarna pas van niet kunnen.
Oud 24 juli 2017, 13:30   #6
patfey
Kampioen

Standaard

Als pure tijdrit inderdaad te controleren, maar dan heb je uiteindelijk de hele Tour tegen het uurwerk. maar hou doe je dan je openingsritten? Zelfs na een proloog gaan ze nog dicht op elkaar zitten, als je er bv 10 binnen een seconde hebt (of zelfs Bonne 10 seconden) zitten die direct allemaal bij elkaar. Of bedoelde je echte tijdritten voor elke rit?
Oud 25 juli 2017, 13:50   #7
Gerrit Stevens
Een winnaar

Standaard

Citaat:
Als pure tijdrit inderdaad te controleren, maar dan heb je uiteindelijk de hele Tour tegen het uurwerk. maar hou doe je dan je openingsritten? Zelfs na een proloog gaan ze nog dicht op elkaar zitten, als je er bv 10 binnen een seconde hebt (of zelfs Bonne 10 seconden) zitten die direct allemaal bij elkaar. Of bedoelde je echte tijdritten voor elke rit?
Ik stel ook niet voor om dit de gehele Tour te doen. Eigenlijk alleen bij geplande tijdritten. Misschien dat een bergetappe ook kan voldoen.
Zoals ik al heb gezegd, dit concept is niet nieuw (al meer dan 100 jaar oud).

Overigens mochten ze gewoon als ritten in lijn gelden dan valt er toch ergens een min of meer onoverbrugbaar gat tussen twee groepen dat steeds groter wordt omdat de besten al voorop zitten. Afgelopen zaterdag viel dat gat tussen nummer vier en vijf terwijl dat verschil helemaal niet zo groot was en ik de indruk had dat het drietal eerst nog wat afwachtend was om een vierde toe te laten. Die vijfde persoon zat dus gewoon te slapen.

Maar voor lange etappes in de Tour is dit praktisch onuitvoerbaar omdat de laatste (die op meerdere uren staan) dan veel te lang op zich laten wachten.
Maar misschien is dit wat voor het begin van de Tour. Ze willen toch zo graag spektakel.
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten