WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Overige > Baggerbox

Reageren

Discussietools
Oud 28 juli 2017, 10:22   #11
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bekijk bericht
Is hij toen betrapt?
Heeft hij toen bekend?
Volgens mij in beide gevallen een nee. Dat hij nooit dopinggebruik heeft toegegeven wordt hem juist kwalijk genomen. Tenminste door de niet-Fransen. De andere Festina renners waren immers wel zo "eerlijk" om te bekennen.
Ja.
https://archive.is/20120530040006/ht...p?nieuwsid=786
Oud 28 juli 2017, 11:18   #12
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bekijk bericht
OK, dan ben ik dus de gehele tijd door de Nederlandse TV (lees Mart Smeets) voorgelogen. Ik had het natuurlijk wel moeten weten als ik Velo Gotha goed doorgelezen had
Dan vraag ik me dus ook af waarom Virenque met de neus wordt aangekeken, hij heeft niks anders gedaan dan bijvoorbeeld Museeuw, Erik Dekker etc.
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Oud 31 juli 2017, 19:12   #13
Johan Devos
Nieuweling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bekijk bericht

Vergeet ook niet dat bij de ploeg van LA het dopinggebruik geïnstitutionaliseerd was en dat hij zijn ploeggenoten als het ware dwong (anders ontslag) om doping te gerbuiken (hetgeen de meesten wel al te graag deden). Ik geloof dat dit LA (en Bruyneel) nog het meest kwalijk genomen is.

In de jaren '90 was dit al het geval in bepaalde ploegen, er zijn zelfs gevallen bekend van Italiaanse amateurploegen waar dit gebeurde.

Je hebt wel gelijk dat met LA de aandacht op anderen weggenomen wordt. Waar heel zijn ploeg bekend heeft werd dat nooit door de belgen (VDB, Boonen, Devolder ea) gedaan.
En ook de Vlaamse media zweeg daar liever over.
Johan Devos is offline   Met citaat reageren
Oud 7 augustus 2017, 17:42   #14
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 58
Standaard

Ik heb tijdens mijn verlof het boek Cycle of Lies, de val van Lance Armstrong van Juliet Marcur gelezen.

Een aanrader voor de Armstrong-adepten. Ik was al niet voor Armstrong als renner (altijd het vermoeden gehad dat hij aan het sjoemelen was), ik heb er nu nog minder respect voor en als mens al helemaal niet (echt een ettertje).

En in het boek wordt er ook vermeld dat er WEL renners waren die niet op EPO reden (o.a. de gehele Crédit Agricole-ploeg). Ook in de Tour. Misschien waren ze in de minderheid (waarschijnlijk wel), maar ze waren er. Dus die mannen zijn gewoon bestolen geweest door degene die wel aan het sjoemelen waren. M.a.w. "Iedereen deed het, dus de logica bleef gerespecteerd" geldt niet.

Uit het boek blijkt b.v. ook dat Jonathan Vaughters van nature een veel hogere hematocriet waarde had dan LA en dus "naturel" veel beter was in het klimmen dan LA.
Alleen draaide alles binnen de ploeg eigenlijk om 1 persoon nl. LA (en gedeeltelijk ook Hincapie (de sprinter die klimmer werd)) en had hij het meest gesofisticeerd dopingsysteem in het peloton (beter dan dat van de andere ploegen. Zie o.a. hoe alle weggegane knechten van LA later in andere ploegen ofwel minder presteerden ofwel betrapt werden (Hamilton, Landis, Heras, Livingston, ...).

Voor mij tellen de uitslagen in die periode dus niet (en ja er kunnen wedstrijden zijn zonder winnaars, denk maar aan de Franse Kampioenschappen (1967, 1970 en 1971), dat van Nederland van 1967 en andere wedstrijden.

O ja, het boek werd geschreven met o.a. medewerking van LA.
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2017, 11:34   #15
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan De Smet Bekijk bericht
Ik heb tijdens mijn verlof het boek Cycle of Lies, de val van Lance Armstrong van Juliet Marcur gelezen.

Een aanrader voor de Armstrong-adepten. Ik was al niet voor Armstrong als renner (altijd het vermoeden gehad dat hij aan het sjoemelen was), ik heb er nu nog minder respect voor en als mens al helemaal niet (echt een ettertje).

En in het boek wordt er ook vermeld dat er WEL renners waren die niet op EPO reden (o.a. de gehele Crédit Agricole-ploeg). Ook in de Tour. Misschien waren ze in de minderheid (waarschijnlijk wel), maar ze waren er. Dus die mannen zijn gewoon bestolen geweest door degene die wel aan het sjoemelen waren. M.a.w. "Iedereen deed het, dus de logica bleef gerespecteerd" geldt niet.

Uit het boek blijkt b.v. ook dat Jonathan Vaughters van nature een veel hogere hematocriet waarde had dan LA en dus "naturel" veel beter was in het klimmen dan LA.
Alleen draaide alles binnen de ploeg eigenlijk om 1 persoon nl. LA (en gedeeltelijk ook Hincapie (de sprinter die klimmer werd)) en had hij het meest gesofisticeerd dopingsysteem in het peloton (beter dan dat van de andere ploegen. Zie o.a. hoe alle weggegane knechten van LA later in andere ploegen ofwel minder presteerden ofwel betrapt werden (Hamilton, Landis, Heras, Livingston, ...).

Voor mij tellen de uitslagen in die periode dus niet (en ja er kunnen wedstrijden zijn zonder winnaars, denk maar aan de Franse Kampioenschappen (1967, 1970 en 1971), dat van Nederland van 1967 en andere wedstrijden.

O ja, het boek werd geschreven met o.a. medewerking van LA.

Ik heb het boek ook gelezen (vertaling: De Leugens van Lance). Er komt naar voren dat Lance een uitgesproken Narcist is. Zo lang hij gebruik kan maken van personen zijn ze zijn beste vrienden, daarna laat hij ze als een baksteen vallen. Livestrong zie ik ook niet als een liefdadigheidsproject maar eerder als een project dat Armstrong zelf in een goed daglicht plaatst. "Kijk eens hoe betrokken ik ben met de lijdende medemens". Hoe kan zo iemand die genezen is van kanker weer naar gezondheidsbedreigende middelen grijpen.
Toen Sheryl Crow kanker bleek te hebben liet hij haar in de steek, maar misschien is het een gewoonte van hem mensen in de steek te laten.
Ook is het een mythe dat hij een moeilijke jeugd heeft gehad doordat zijn moeder hem alleen moest opvoeden. Hij heeft wel degelijk een (meerdere) vader gehad met wie hij best kon opschieten. Problemen zijn er later gekomen.
Hoe hij zich als mens gedraagt mag geen beoordeling zijn van zijn prestaties, die hoe je het wend of keert fenomenaal zijn. Maar rehabilitatie, geen sprake van. Zet ze in databank onder Armstrong 2.0.

Inderdaad is boek met medeweten van LA geschreven en als het vol had gestaan met leugens was LA echt wel aan procederen geweest. Of is hij inmiddels bankroet, dat was toch de verwachting.
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten