WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Overige > Baggerbox

Reageren

Discussietools
Oud 22 september 2011, 15:12   #1
Steponas
Een winnaar

Standaard Mondialisering : De Realiteit ?

http://www.sporza.be/cm/sporza/wielr...ens_louisville

Volgens Rik Vanwalleghem moet de Ronde Van Vlaanderen wedijveren met wedstrijden zoals de Tour of California om zijn plaats aan het wielerfirmament te behouden.
De mondialisering van de wielersport mag niet ten koste gaan van de grote Europese koersen die de sport groot gemaakt hebben.

Koesteren , beschermen en behouden : dat zou de leuze moeten zijn.
Steponas is nu online   Met citaat reageren
Oud 22 september 2011, 16:46   #2
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 58
Standaard

Alsof dat de Belgische American football wedstrijden de plaats zouden innemen van de Super Bowl.
Of ons honkbalteams zouden mogen meedoen met de Amerikaanse.

Dat is toch raar dat wij ons altijd moeten aanpassen. Als er hier iemand op superniveau wil honkballen gaat ie naar Amerika. Wel als de Amerikanen superwielrennen willen zien of doen moeten ze maar naar hier komen.

Er zijn 4 grandslamtoernooien in het tennis. Denkt men nu dat er ooit een vijfde zal mogen bijkomen in bv China?

We zijn een klein landje en we gedragen ons toch zo vaak als kleine mensen. Trots zouden we moeten zijn op onze Ronde van Vlaanderen zoals ze tot nu toe was.
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 23 september 2011, 13:44   #3
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 63
Standaard

Jullie verdenken Vanwalleghem (mijnheer Centrum Ronde van Vlaanderen) toch niet van onpartijdigheid ind eze discussie?
patfey is offline   Met citaat reageren
Oud 23 september 2011, 13:55   #4
Jan De Smet
Super Moderator

Standaard

Absoluut niet. Het is een ex-journalist en die zijn per definitie onpartijdig.
Oud 23 september 2011, 15:18   #5
patfey
Kampioen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan De Smet Bekijk bericht
Absoluut niet. Het is een ex-journalist en die zijn per definitie onpartijdig.
Jan, je weet dat ik graag moeilijk doe, dus wijs ik je maar meteen op een inconsistentie in je reactie.

Je zegt eerst dat je hem absoluut niet van onpartijdigheid wil beschuldigen, maar je voegt daar meteen aan toe dat hij als ex-journalist per definitie onpartijdig is.

Wat is het nu, je moet wel kiezen (van iemand uit het hoger onderwijs verwacht ik dat hij de valstrikken in een zin of vraag meteen doorziet, of is het peil echt zo gezakt?).
Oud 23 september 2011, 15:41   #6
Jan De Smet
Super Moderator

Standaard

Mijn opmerking was ironisch bedoeld waardoor dat de zogenaamde inconsistentie geen inconsistentie meer is natuurlijk.

Wij gebruiken ironie in het hoger onderwijs. Het moet niet altijd saai zijn hé. En soms moeten ze eens nadenken over hetgeen we zeggen en hoe we het zeggen.
Oud 25 september 2011, 21:24   #7
JPDS77
Junior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steponas Bekijk bericht
[
De mondialisering van de wielersport mag niet ten koste gaan van de grote Europese koersen die de sport groot gemaakt hebben.

Koesteren , beschermen en behouden : dat zou de leuze moeten zijn.
Maar ook renoveren. Stilstaan = Achteruitgaan. California is wat dat betreft een pracht voorbeeld, hoe die koers in 3j is uitgegroeid. Ook Bejing is voor mij een goed idee. Nu is het natuurlijk nog puur artificieel maar binnen een jaar of 10 zie ik al veel meer aziaten rondrijden en tel daar de commerciele mogelijkheden bij en je kan die markt niet aan je neus laten voorbijgaan. Hoeveel amerikanen/australiers reden er circa 20-30j geleden rond in Europa en viceversa.
JPDS77 is offline   Met citaat reageren
Oud 26 september 2011, 15:39   #8
patfey
Kampioen

Standaard

Verbeteren om te verbeteren vind ik toch geen goed idee. De wielersport haalt haar bestaansrecht uit traditie, dus beter daar niet te veel mee knoeien en oppassen met al dat marketingdenken.
Oud 26 september 2011, 16:52   #9
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JPDS77 Bekijk bericht
Maar ook renoveren. Stilstaan = Achteruitgaan. California is wat dat betreft een pracht voorbeeld, hoe die koers in 3j is uitgegroeid. Ook Bejing is voor mij een goed idee. Nu is het natuurlijk nog puur artificieel maar binnen een jaar of 10 zie ik al veel meer aziaten rondrijden en tel daar de commerciele mogelijkheden bij en je kan die markt niet aan je neus laten voorbijgaan. Hoeveel amerikanen/australiers reden er circa 20-30j geleden rond in Europa en viceversa.

De vraag is, wordt het wielrennen populair in die nieuwe streken. Dat is voor mij de enige graadmeter.
Als je over Amerika spreekt. Vergeet het maar. Daar zijn het de vier grote sporten die de dienst uitmaken plus olympische spelen en enkele individuele sporten als golf, tennis, NASCAR, Indy 500.
Het WK voetbal in 1994 heeft de populariteit van het mannenvoetbal absoluut niet omhooggestuwd. Daar wordt het geassocieerd met vrouwen, het is dan ook een sport voor pussies.
Het hardrijden op de schaats heeft absoluut geen boost gekregen na de successen van Eric Heiden en de wielrennerij kent ookl nog steeds geen echt grote populariteit ondanks Greg Lemond en Lance Armstrong.

China zou wat anders kunnen zijn en Australie wellicht ook.

Gerrit
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2011, 00:57   #10
de polle
Elite

de polle's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

Hetgeen waar ik zoveel moeite mee heb is dat men de zaken ten koste van alles zo wil forceren.Wedstrijden als Peking worden meteen bij de eerste organisatie gebombardeerd tot de voornaamste categorie zonder ooit bewezen te hebben dit waard te zijn.Hetzelfde met de wedstrijden in Montreal en Quebec(zullen best wel pittige wedstrijden zijn maar men bouwt kunstmatige klassiekers).De Tour Down Under is een ander verhaal en heeft zijn waarde bewezen.Men kan echt niet meer om Australië heen als wielerland zoals bewezen op de laatste WK's.Ook het toekennen van overzeese kampioenschappen wil men persé forceren.WK veldrijden in Bahrein niks meer van gehoord en gelukkig maar.Nu blijkt ook de organisatie in Amerika in de problemen te komen.Hetzelfde voor het weg WK in Oman en Canada die beiden afhaken en het dan maar aan Amerika overlaten.Ook de toekenning van WK tickets is echt bij de haren gegrepen.De toplanden moeten plaatsen inleveren en voor wat?Mondialisering?De kwantiteit stijgt maar de kwaliteit absoluut niet.Een derde van het peloton doet totaal geen belletje meer rinkelen. De Deelname van Burkina Fasso was een paar jaar terug geen succes. Dit jaar zes man voor Marokko op het makkelijkste parcours in jaren ook niet(gaven allen op) en dit terwijl wielerlanden als Denemarken en Zwitserland met evenveel of zelfs minder deelnemers mogen starten.kom nou.Eritrea nooit uit de laatste tien weggeweest.Inderdaad bij de beloften deed een van hun renners hartstikke zijn best maar zoals ik al zei is Kopenhagen echt niet representatief te noemen.Uiteraard ieder zijn mening maar het moge duidelijk zijn dat ik totaal geen hoge pet op heb van de zogenaamde mondialisering.Traditie en nogmaals traditie is voor mij van erg groot belang in de wielersport en dat is men echt aan het vergeten.Ik zie dan ook met lede ogen toe hoe men ook stilaan het Wk verneukt door het zo typische circuitwielrennen stilaan af te bouwen.Vorig jaar 70 km,dit jaar 25 km en volgend jaar zelfs al 100 km (en al is dat dan in Limburg)alvorens men het publiek geeft waar het recht op heeft en men eindelijk op het wkcircuit belandt waar het echte wk thuishoort met minstens een en liefst twee stevig bekalkte hellingen waar men iedere ronde reikhalzend naar de renners zit uit te kijken.Tot overmaat van ramp wil men dan ook nog een draak van een ploegentijdrit met merkenploegen opnemen in het programma met een duidelijk verborgen agenda nl het wegwk ook met merkenploegen organiseren.Voor mij hoeft het vanaf die dag dan ook niet meer wat mijn favoriete wedstrijd betreft.
de polle is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten