WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Overige > Baggerbox

Reageren

Discussietools
Oud 27 september 2011, 08:34   #11
Fer Schroeders
Kampioen

Leeftijd: 64
Standaard

Hoe zo dan verbeteren ?
Proloog Giro d'Italia destijds in Luik op een veel te klein parcours.
Proloog Tour in Rotterdam idem (Nederlanders hadden niets geleerd)
Dat betekent dat je het volk bijna niet kwijt kunt.
Soms staat het rijen dik en kun je niets zien.
Volgens mij gaat dat ook voor de R.v.Vlaanderen gelden

Proloog Vuelta in Assen op circuit: daar stond je weer té ver van de renners.

Het draait hier alleen maar om geld en VIP-arrangementen en dat heet modernisme. Jullie kennen toch ook de kreet: het gaat alleen om vooruitgang, stilstand betekent achteruitgang: zie de economie.

Bovendien wordt het publiek volgzamer en volgzamer: het is belangrijker aanwezig te zijn geweest dan daadwerkelijk iets gezien te hebben.
Fer Schroeders is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2011, 17:57   #12
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de polle Bekijk bericht
Hetgeen waar ik zoveel moeite mee heb is dat men de zaken ten koste van alles zo wil forceren.Wedstrijden als Peking worden meteen bij de eerste organisatie gebombardeerd tot de voornaamste categorie zonder ooit bewezen te hebben dit waard te zijn.Hetzelfde met de wedstrijden in Montreal en Quebec(zullen best wel pittige wedstrijden zijn maar men bouwt kunstmatige klassiekers).
Eind tachtiger begin negentiger jaren was er al een GP des Ameriques in dezelfde regio. Dat was toen een Worldcup wedstrijd, ongeveer hetzelfde niveau als nu de Pro tour. Toen stierf het een plotselinge dood.
Waarom zouden de huidige wedstrijden een langer leven beschoren zijn.
In wielerland Engeland (maar dan alleen de baan) in de Wincanton Classic ook zoiets overkomen.
Zelfs in gevestigde wielerlanden is de UCI bezig met het kapot maken van de traditie. Hamburg en Plouay ten koste van de Henninger Turm en Paris-Tours.
Ik vraag me nog altijd af hoe Plouay aan die status is gekomen.
De media (ik heb er nog nooit TV beelden van gezien) hebben ze gelukkig nog niet mee gekregen.
Als ze dan toch een klassieker in een overzees gebied. Wat te denken van Melbourne-Warnambool.

Citaat:
Traditie en nogmaals traditie is voor mij van erg groot belang in de wielersport en dat is men echt aan het vergeten.Ik zie dan ook met lede ogen toe hoe men ook stilaan het Wk verneukt door het zo typische circuitwielrennen stilaan af te bouwen.Vorig jaar 70 km,dit jaar 25 km en volgend jaar zelfs al 100 km (en al is dat dan in Limburg)alvorens men het publiek geeft waar het recht op heeft en men eindelijk op het wkcircuit belandt waar het echte wk thuishoort met minstens een en liefst twee stevig bekalkte hellingen waar men iedere ronde reikhalzend naar de renners zit uit te kijken.Tot overmaat van ramp wil men dan ook nog een draak van een ploegentijdrit met merkenploegen opnemen in het programma met een duidelijk verborgen agenda nl het wegwk ook met merkenploegen organiseren.Voor mij hoeft het vanaf die dag dan ook niet meer wat mijn favoriete wedstrijd betreft.
Ik hoop niet dat je gelijk krijgt ivm die verborgen agenda.
Ik moet overigens nog zien dat die wedstrijd een succes wordt. Ik denk dat de meesten de voorkeur geven aan de individuele wegwedstrijd.
Een vijftiental jaren geleden kon men er niet gauw genoeg van af komen.
En in de worldcup was het vaak ook al een zorgenkindje om een representatief veld op de been te krijgen.
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Oud 29 september 2011, 19:45   #13
Danny Desair
Elite zn Contract

Leeftijd: 68
Talking

'k Heb hier in Frankrijk veel tijd om na te denken...;-)

Ik vind dat in heel deze discussie een belangrijke vraag niet gesteld werd : hoe komt het dat mensen als Wouter Vandenhaute en achterban de kans krijgen om "grote" wedstrijden op te kopen ? Dat zal toch ook niet van weelde zijn zeker ? Waar stonden LBL en Waalse Pijl zonder ASO ?
Kan hier iemand op dit forum met kennis van zaken spreken over de budgetten waarover dergelijke organisaties gaan ? Hoelang gaat Gent-Gent nog bestaan ? Een heel jaar bedelen voor sponsors...
De tijd dat men voor 150 bef een hele avond sport kon zien in het sportpaleis is voorbij. Hoeveel "wielerliefhebbers" zouden nog naar een profkoers gaan als ze 25 euro inkom moesten betalen (nochtans de prijs van een gemiddeld inkomticket, zonder parking en drank, in eerste klasse van het voetbal). Als men bepaalde voetbalwedstrijden wil zien op TV moet men er ook voor betalen. Ik vind dat min of meer normaal. Voor niets gaat de zon niet op. Ik begin zo te denken dat niet "de muur" het struikelblok is in heel het rvv-verhaal, maar eerder de VIP-tenten. Ik denk dat dit nochtans een logische evolutie is. Op de tennistornooien en F1 zitten ook grotendeel Vips. Het is de enige manier om rond te komen. Ik zou niet inzien waarom dat in de wielersport anders zou zijn. Als ik "echt" op de patersberg wil staan volgend jaar, zal ik er wel voor betalen, en... de wrakken bijeenborstelen. Want dat er iets te zien zal zijn staat buiten kijf. Iemand die fietst weet dat de patersbeg 10x zwaarder is dan de muur.
Ik ga eens cru zijn : als veel koersen inkom zouden vragen zoals in het voetbal (en niet de 9 of 10 euro zoals in het veldrijden) komen er nog 10 % "wielerliefhebbers" kijken. Het is nu soms al teveel om een deelnemerslijst te kopen aan 2,5 euro.
Kortom beter een parcourswijziging dan helemaal geen koers. In de toekomst zullen vele wedstrijden het licht zien en terug verdwijnen : bij de gratie van geldschieters. En in China zit momenteel veel geld, dus... renners, allen daarheen.

Ik weet dat ik hiermee lijnrecht inga tegen de algemene opinie, maar dat is niet de eerste keer...;-)
Danny Desair is offline   Met citaat reageren
Oud 30 september 2011, 10:17   #14
diva
Elite zn Contract

Standaard

Ik besef inderdaad dat ook de wielersport mee moet evolueren met zijn tijd maar als dat dezelfde weg opgaat zoals het voetbal hoeft het voor mij niet meer. Tot enkele jaren geleden kon je om 6u 's avonds nog beslissen dat je naar een eerste klasse -wedstrijd ging kijken en dan is men begonnen met de fankaart, de voorafinschrijvingen , de verplichte plaats ( zelfs als neutrale toeschouwer), de tribunes niet meer kunnen verlaten voor de rust ( ook in tweede klasse als er geen 200 toeschouwers waren!) enz. Voetbal is zodanig geproffesionaliseerd dat er echt niks meer aan is, dat de definitie van een clubspeler betekent dat je als dusdanig beschouwd wordt als je het seizoen eindigt bij dezelfde club als waar je het seizoen begon. Waar traditierijke clubs gekocht worden met petrodollars of nog erger door maffieuze personen met veel te veel geld van dubieuze oorsprong. Waar grote maar erg verlieslatende clubs door de overheid moeten worden gered terwijl ze ondertussen spelers tegen onfatsoenlijke bedragen blijven kopen om ze vervolgens bij een andere club te dumpen.De columns van Jan Mulder in Humo beschrijven op een weergaloze manier deze trends.
Ikzelf ga een tiental keer per jaar naar een veldrit en merk nu al een bepaalde evolutie waar je als gewone betalende toeschouwer niet meer fatsoenlijk in de aankomstzone en op de cruciale punten geraakt ( en die vips betalen meestal niet zelf maar één of andere firma, die dat kan aftrekken van de belastingen en dus betaalt die gewone toeschouwer tweemaal). Er wordt bij het ontwerpen van de parkoersen meer rekening gehouden met de standplaats van de VIP -tenten en parkings dan met het algemene comfort van de betalenden en nemen die VIP -tenten en parkings de plaats in van het eigenlijke parcours ( zie het belachelijke Wereldbekerparcours van Zolder waar je behoudens in de tribunes en op een paar plaatsen ofwel niet kan of mag komen). Nee geef mij maar de koers zoals ze nu nog is, waar de renners nog benaderbaar zijn en waar vooralsnog de sport een even grote rol speelt als de - inderdaad noodzakelijke - commerciële aspecten ervan!
diva is offline   Met citaat reageren
Oud 30 september 2011, 14:51   #15
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 63
Standaard

Ik heb er geen probleem mee dat organisaties (AMO, WVDH) de eigenaars vanw edstrijden zijn en er geld mee verdienen. Ik heb er wel problemen mee dat ze idiote dingen doen en die proberen te verkopen met argumenten als "mondialisering" en "stilstaan is achteruitgaan".
Ik heb vooreerst mijn twijfels over die mondialisering en ga helemaal niet mee met kunstmatig opgeklopte wedstrijden. Wielrennen is geen formule I en zal het ook nooit worden. De wielersport vindt maar zijn bestaansrecht in zijn traditie, niet in innovatie. Als je wil innoveren, dan rijd je met auto's of moto's, niet met fietsen.
Met de vIp arrangementen, toegangsgeld betalen of pay per view op TV heb ik ook geen problemen, wel met de verloedering van wedstrijden en tradities. De Muur maakt deel uit van de historiek van de RVV en moet deel uitmaken van ehr parkoers (waar is al minder belangrijk). De patersberg in de finale, geen probleem, maar geen drie keren. Dat getuigt gewoon van gebrek aan gevoel voor traditie en van gebrek aan creativiteit. je meot de eigenheid van een wedstrijd respecteren, anders kan je ook al beginnen met de Poggio driemaal te laten beklimmen of driemaal door Arenberg en le Carrefour de l'Arbre te rijden. Waan zin? Juist, net zoals driemaal de Patersberg.
Tot slot, in China zit geld, dus allen daarheen? neen, de wielerrsport is Europees en dient dat de blijven, anders verliest ze contact met haar wortels en meteen haar bestaansrecht.
patfey is offline   Met citaat reageren
Oud 30 september 2011, 21:47   #16
Willem D
Een winnaar

Willem D's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bekijk bericht
anders kan je ook al beginnen met de Poggio driemaal te laten beklimmen
Ik denk dat dat die koers wel ten goede zou komen.
Sinds ze de finish verder van de voet van de Poggio gelegd hebben zijn het alleen massasprints.
Willem D is offline   Met citaat reageren
Oud 30 september 2011, 22:34   #17
Steponas
Een winnaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem D Bekijk bericht
Ik denk dat dat die koers wel ten goede zou komen.
Sinds ze de finish verder van de voet van de Poggio gelegd hebben zijn het alleen massasprints.
Ik weet wat je bedoelt , Willem , maar de Waalse Pijl eindigt nooit op een massaspurt , en niemand heeft er een probleem mee ?
Steponas is offline   Met citaat reageren
Oud 30 september 2011, 23:07   #18
JPDS77
Junior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bekijk bericht
Tot slot, in China zit geld, dus allen daarheen? neen, de wielerrsport is Europees en dient dat de blijven, anders verliest ze contact met haar wortels en meteen haar bestaansrecht.
Een beetje short-minded zou ik zo zeggen, Dus voetbal mag enkel in Engeland gespeeld worden? En ben nu niet helemaal zeker, maar dacht toch dat men in USA de 1º waren met baan-wielrennen.
JPDS77 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 oktober 2011, 14:56   #19
Fer Schroeders
Kampioen

Leeftijd: 64
Standaard

Dat Amerika en Engeland aan de roots liggen, wil niet zeggen dat er traditie is. Kijk maar eens naar de deelnemers van de Tour. Dat zegt genoeg.

Ik ben het met Patrick eens over tradities, maar we moeten ook niet blind zijn. Ik heb bijv. eens goed opgelet naar de publieke belangstelling van de Dauphiné. Dat viel erg tegen. Als je ongestoord foto's wil nemen moet je daarheen. Frankrijk is niet echt meer een wielerland. De Tour lijkt het tegenovergestelde te bewijzen, maar dat zijn veelal buitenlandse vakantiegangers. Alleen daardoor blijft de Tour zo in aanzien. De koers stelt tegenover de Giro en de Vuelta, qua spanning, veel minder voor.
Fer Schroeders is offline   Met citaat reageren
Oud 2 oktober 2011, 23:04   #20
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Schroeders Bekijk bericht
Dat Amerika en Engeland aan de roots liggen, wil niet zeggen dat er traditie is. Kijk maar eens naar de deelnemers van de Tour. Dat zegt genoeg.
De zesdaagse traditie begon in Engeland en USA (one man). Die waren zeer populair. Een groot deel van de toppers (ook Europeanen) nam aan deze wedstrijden deel. De wedstrijden waren vanwege de uirwassen ook zeer omstreden en dat bracht de organisatoren op het idee om deze wedstrijden voor duo's in te richten. De New York (al een one man klassieker) kwam de eer te beurt de eerste in deze rijke traditie te worden.
Bijna alle Europese top baanrenners (voor een groot deel ook wegrenners) waren in Amerika te vinden. Er waren heel wat atlantische overtochten. Namen schieten tekort.
Voor het interbellum denk ik aan Piet van Kempen, Jan Pijnenburg, Gustav Kilian, Alfred Vopel, Franco Giorgetti, Pietro Linari, de gebroeders Debaets, Alfred Letourneur, Marcel Guimbretiere, Maurice Brocco.
Na WO 2 was het allemaal veel minder en de toppers waren er nog sporadisch te zien. Wat was de oorzaak?

In Engeland was de oneman sixday ook populair maar de wedstrijden waren sporadischer. Er ontstond een andere sterke traditie, de Engelse kampioenschappen (NCU) over diverse afstanden. Vanwege de sterke internationale deelname werden ze lange tijd beschouwd als het wereldkampioenschap. Daar kwam volgens mij de klad in toen op het Europese continent het professionalisme dominant werd. Engeland ging daar niet in mee en ik denk dat daar Engeland de boot miste.
Echter Groot Brittannie kende wel degelijk een wegtraditie en dan denk ik aan de Milkrace. Naast WK?OS, Vredeskoers, Tour de l'Avenir en österreichrundfahrt toch behorend to de belangrijkste amateurkoersen.
Waarom deze traditie geen nieuw leven ingeblazen.
En waarom niet, nu Mark Cavendish successen aaneenrijgt, de Manx' Trophy (begin 60'er jaren een ijzersterke koers) opnieuw inrichten.

Citaat:
Ik ben het met Patrick eens over tradities, maar we moeten ook niet blind zijn. Ik heb bijv. eens goed opgelet naar de publieke belangstelling van de Dauphiné. Dat viel erg tegen. Als je ongestoord foto's wil nemen moet je daarheen. Frankrijk is niet echt meer een wielerland. De Tour lijkt het tegenovergestelde te bewijzen, maar dat zijn veelal buitenlandse vakantiegangers. Alleen daardoor blijft de Tour zo in aanzien. De koers stelt tegenover de Giro en de Vuelta, qua spanning, veel minder voor.
Publieke belangstelling kan ook ineens weer aanwakkeren als er successen behaald worden.
Frappant is toch wel de teloorgang van het Nederlandse schaatsen in de periode 1978/1984. Je kunt het bijna niet voorstellen maar toen waren er jaren bij dat EK of WK allround niet live op TV kwam. Het schaatsen lag eigenlijk gewoon op zijn gat. Daarna kwamen de successen terug en de publieke belangstelling (voor de grote toernooien) eveneens. Zelfs een terugval van Nederlandse successen zal denk ik de populariteit in Nederland nauwelijks aantasten.
Frappant is eveneens dat er nu gevaar dreigt vanuit ISU. In grote komt het erop neer dat ze het belang van de 10k (de mooiste afstand, vgl met een bergetappe) willen inperken of zelfs de nek omdraaien. Het duurt allemaal te lang vinden de bobo's en TV bazen (Mart Smeets voorop), niet spannend en nog meer drogredenen.
Was de Tour in de tijd van Merckx, Hinault, Armstrong spannend. Waren er toen geluiden om de tijdritten en/of bergritten in de Tour te schrappen.

Doordat de wedstrijden korter gaan duren, ze willlen ook de toch al relatief strenge toelatingseisen verscherpen (er komen echt geen krabbelaars meer aan de start) denkt ISU de populariteit in andere landen groter maken. Waar baseren ze dat op. Ik weet wel dat ze een groot deel van de Noorse fanbase gaan verliezen, dat zijn traditionele die-hards. En laat Noorwegen nu naast Nederland het enige land is waar schaatsen nog op regelmatige basis wordt uitgezonden. Misschien dat er in China of Zuid Korea nieuwe fans komen en laat nu de 10k kampioen uit Korea komen.
Nieuwe wedstrijdvormen introduceren is niet per sé slecht, wel als ze ten koste gaan van bestaande wedstrijdvormen, ten minste in mijn optiek.

Een parkoersverandering, is dat een inbreuk op de traditie?? Eerlijk gezegd weet ik het niet. De Ronde associeer ik met de Muur, maar die heeft daar lang niet altijd deel van uitgemaakt. Echter driemaal de Patersberg, sorry dan begint het toch wel erg op een Duitse klassieker te lijken.
Driemaal de Poggio is ook niks.
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten