Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Blauwe Trui Van Looy

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    #16
    In een ver verleden heb ik nog eens een publiciteitsfoto gehad van Salvarani met Gimondi in een gele trui en Adorni in het roze. Let wel op: ik bedoel niet de gele, resp. roze trui uit de Tour/Giro met daarop een soort van "klever", maar wel degelijk een echte Salvarani-trui in die kleuren.

    Opmerking


      #17
      Ja ik ken die foto. Zijn deze truien ook in wedstrijden (criteriums) gebruikt?

      Opmerking


        #18
        Originally posted by johanvanwin@15 Jun 2005, 14:23
        ik heb een vaag vermoeden dat het om een natour criterium in merchtem gaat. de blauwe trui blijft wel een raadsel.
        nooit een blauwe trui in de tour uitgereikt ? in die jaren geen speciale trui voor leider of eindwinnaar "superprestige" ?
        johan
        Omdat die blauwe trui mij -zoals Jan Desmet - blijft intrigeren, heb ik gepoogd om de datum en plaats van de foto te lokaliseren.
        De foto moet genomen zijn na 2 augustus 1964 (de dag dat Ward Sels kampioen van België werd in Vielsalm) en vóór 6 september (de dag van het WK). Als ik dan in Vélo 65 de uitslagen van die periode nakijk en als ik ook rekening houd met de grote reclame voor Ginder Ale, dan kan het volgens mij niet anders zijn dat deze foto genomen werd op het criterium in Londerzeel van 23 augustus 1964, waar Beheyt won voor Vannitsen en van Looy. Maar dit brengt ons natuurlijk nog geen stap dichter bij de reden waarom Rik in blauwe outfit reed. Tenzij Johan weet heeft van een speciale trui tijdens dat criterium of ... tenzij iemand anders ondertussen de oplossing gevonden heeft.

        Misschien ware het ook interessant om ook eens de mening van Zingo te vragen en uit te pluizen of hij weet heeft van andere wedstrijden waar de blauwe Solo-trui gedragen zou zijn.

        Opmerking


          #19
          Ik dacht bij de Ginder Ale spandoek aan Merchtem, waar ook enkele malen een criterium heeft plaatsgevonden. Maar bij deductie van data moet het wel degelijk over Londerzeel gaan.

          Ik roep hierbij Markus in, die kent de inrichter-voorzitter of secretaris van de club die dat toentertijd altijd heeft ingericht. Misschien kent die de blauwe anekdote ?
          Johan

          Opmerking


            #20
            Hier een bijdrage van Patrick :


            In de criteriums werd zowat alles aan truien gedragen, daarop bestond geen controle nog regelgeving. Piste(kampioenen)truien werden gedragen, inderdaad Merckx met zijn gecombineerde WK/roze trui, Tourwinnaars in een gele trui, maar door hun ploeg in elkaar geflanst (denk maar aan Anquetil en Altig in onze St. Raphaël saga, maar ook bv Merckx), Anquetil had zijn eigen Ford France Anquetil Hutchinson trui, later ook een BIC Anquetil, dus de daar gedragen truien bewijzen totaal niks.



            In dat verband, met die Van Looy blauwe trui, ik ben bijna zeker mij een (zwartwitte) krantenfoto uit het criterium van Londerzeel (ploegentijdrit) te herinneren waarop hij een Solo trui droeg zonder zwarte band op de mouwen, dat zal dus wel die blauwe geweest zijn. Ik denk dat hij die in alle criteriums droeg. Trouwens, ook op de Victoria chromo draagt hij die, zou wel toeval zijn dat al die foto’s van dezelfde wedstrijd komen. Maar daarmee zijn we nog altijd niets verder.

            Opmerking


              #21
              Ik stel voor van het aan de Rik zelf eens te vragen, binnenkort zal ik hem nog wel eens enkele keren tegenkomen op zijne mooie Colnago racefiets, want sinds een 3 a 4--tal jaar rijdt hij meerdere keren per week terug op zijn koersfiets, en als ik dat peloton tegenkom houden die mannen daar nog een stevig tempo op na.

              Opmerking


                #22
                Slecht nieuws voor alle geïnteresseerden in dit onderwerp "Blauwe trui van Van Looy".

                Gisteren was het het ideale moment om hier duidelijkheid over te krijgen ter gelegenhied van de opening van de tentoonstelling A. Desmet.

                Ik heb dus mijn stoute schoenen aangetrokken en ben eerst naar Sorgeloos gestapt omdat die ook op de foto staat van de WK-selectie Salanches.
                Zijn eerste reactie was dat het de blauwe leiderstrui was van de Ronde van België. Dat kon ik echter weerleggen.
                Vervolgens is Edgar er mee naar Rik gegaan. Nu, de situatie was niet ideaal daar Rik overrompeld werd door journalisten en andere bewonderaars. Maar ook Rik herkende de trui niet. De conclusie van Rik en Edgar was dat de foto bijgekleurd was. Iets dat ik trachtte te ontkennen door te verwijzen naar het feit dat er nog andere foto's bestaan, dat er ook in de krantenfoto's duidelijke verschillen te zien zijn (o.a. het niet aanwezig zijn van de zwarte mouwband). Maar geen van beiden kon zich deze trui herinneren en dus bleven ze er bij dat het een getruceerde foto was.

                Ik vrees dat deze blauwe trui, die volgens mij wel bestaan heeft, een mysterie zal blijven.



                Jan

                Opmerking


                  #23
                  Bij oude dokumenten over het nationaal kampioenschap van 1959 heb ik opgemerkt dat Rik van Looy wel meermaals een andere trui droeg dan degene waarover zijn ploegmaats beschikten;
                  Hierbij een foto uit dat kampioenschap van 1959 waar Rik samen met ploegmaat Jos Hoevenaars ontsnapt is. Beiden reden voor FAEMA doch dragen een verschillende trui.
                  Herman
                  Toegevoegde bestanden

                  Opmerking


                    #24
                    Ja ik heb de foto gezien (ik antwoord op je vraag die je stelde in de andere rubriek). We zijn het aan het uitzoeken.





                    Jan

                    Opmerking


                      #25
                      In een bepaald jaar bestonden er wel twee Faema-ploegen (een Spaanse en een Belgische), maar dat helpt ons niet veel verder, want Van Looy en Hoevenaers reden natuurlijk allebei voor de Belgische Faema-ploeg (het was hierover dat Hoevenaers later zijn beklag deed in dat café en waarvoor ik nogal zwaar werd aangepakt op het forum). Anderzijds heb ik wel de indruk dat er druk heen en weer werd geswitcht tussen die twee ploegen omdat het allemaal nog niet zo goed gereglementeerd was in die tijd. Als ik me niet vergis, zou het duren tot 1974 toen de UCI verbood dat Flandria zowel een Belgische (Carpenter) als een Franse (De Gribaldy) ploeg sponsorde. Dat zou zo blijven duren tot heel recent, waar men met de zogenaamde satellietploegen opnieuw datzelfde probleem krijgt.

                      Opmerking


                        #26
                        ik denk dat de twee Faemaploegen beperkt bleven tot de Vuelta, ook van 1959. de Belgische Faemaploeg reed in volledig rode truien, de Spaanse in de klassieke rood-wit-rode trui met bovenaan vier verticale witte banden. ik heb nog geen foto's gezien waarop deze truien zouden gedragen zijn buiten deze Vuelta.
                        dit gezegd zijnde, is bovenstaande trui van Van Looy mij totaal onbekend, maar 't is interessant.

                        Jan

                        Opmerking


                          #27
                          Het is wel duidelijk een referentie aan de Van Hauwaert-trui die Rik in zijn jonge jaren droeg.

                          Opmerking


                            #28
                            Ik denk dat ook buiten de Vuelta 2 FAEMA-ploegen bestonden.
                            Gezien de aantallen renners: voor de Belgische ploeg 26 en voor de Spaanse ploeg 13.
                            Ziehier de samenstellingen van de Vueltaploegen:
                            COUVREUR, Hilaire BELGIE FAEMA - GUERRA
                            MICHIELS, Guillaume BELGIE FAEMA - GUERRA
                            SORGELOOS, Edgar BELGIE FAEMA - GUERRA
                            THEUNS, Jozef BELGIE FAEMA - GUERRA
                            VAN LOOVEREN, Frans BELGIE FAEMA - GUERRA
                            VAN LOOY, Rik BELGIE FAEMA - GUERRA
                            VAN MEENEN, Rene BELGIE FAEMA - GUERRA
                            VLOEBERGHS, Jos BELGIE FAEMA - GUERRA
                            FISCHERKELLER, Friedhelm WEST-DUITSLAND FAEMA - GUERRA
                            JUNCKERMAN, Hans WEST-DUITSLAND FAEMA - GUERRA
                            BERTRAN-PANADES, Antonio SPANJE FAEMA - GUERRA (ESPANA)
                            BOTELLA-RODRIGO, Salvador SPANJE FAEMA - GUERRA (ESPANA)
                            CAMPILLO-GARCIA, Juan SPANJE FAEMA - GUERRA (ESPANA)
                            COMPANY-BAUZA, Gabriel SPANJE FAEMA - GUERRA (ESPANA)
                            GALDEANO-PORTILLO, Jesus SPANJE FAEMA - GUERRA (ESPANA)
                            LORONO-ARTEGA, Jesus SPANJE FAEMA - GUERRA (ESPANA)

                            Rob
                            MAS-ARBONA, Gabriel SPANJE FAEMA - GUERRA (ESPANA)
                            MORENO-MARTINEZ, Francisco SPANJE FAEMA - GUERRA (ESPANA)
                            PACHECO-FONT, Miguel SPANJE FAEMA - GUERRA (ESPANA)
                            UTSET, Aniceto SPANJE FAEMA - GUERRA (ESPANA)

                            Opmerking


                              #29
                              Een paar bemerkingen. Zoals al gezegd ging het er in die tijd veel losser aan toe. Maar er is altijd (van 1955 tot 1963) maar één Faema ploeg geweest. In 1959 en 1960 was er wel EMI, afhankelijk van dezelfde sponsor (meerprecies, van zijn zoon), maar de scheiding kwa renners was wel rigoureus. Anderzijds waren er in 1958 en 1959 wel degelijk twee Faema ploegen in de Vuelta.
                              In 1958 was dat zogenaamd een Belgische nationale ploeg (en ze droegen een Belgische kampioenentrui), maar toevallig was die hele ploeg uit renners van Faema samengesteld). Spanje had naast een aantal merkenploegen ook een nationale ploeg, die echter al even toevallig uit enkel renners van Faema bestond (niet dat dit enig gunstig effect op hun ploeggeest had). Jammer genoeg kan ik mij niet uitspreken over de trui die ze droegen.
                              In 1959 waren er opnieuw, zoals reeds uitgelegd, twee Faema ploege, nu in een rood-witte en een rode (of een groene, er loopt daarover een gerucht, misschien is er verwarring met de groene puntentrui?).
                              In 1961 vaardigde Faema twee ploegen naar de Giro af, een Belgische in faema trui en een Spaanse voor welke de EMI trui (die ploeg was ondertussen opgedoekt) vanonder eht stof gehaald werd.
                              1961 was trouwens een heel verward jaar, Fynsec en VOV hingen af van dezelfde eigenaar, Ignis en Fides eveneens, net zoals Carpano en Baratti. Maar hier ging het wel over twee verschillende pleogen, die als dusdanig geregistreerd waren. Tussen Carpano en Baratti was er wel een vorm van uitwisseling (bv Vannitsen en Moresi hebben voor beide gereden), bij de andere twee was dit bij mijn weten niet het geval, al zal er natuurlijk al eens samenwerking in de wedstrijd geweest zijn.
                              Vanaf 1962 was dit niet meertoegestaan, en tot het mislukte Flandria experiment in 1974 heb ik geen weet van pogingen in die zin.
                              Voor de rest was in die tijd enige creativiteit wel aan de orde. Lang mochten renners een contract tekenen om in een bepaald land voor een andere ploeg te rijden. Zo reden Anquetil en Darrigade in 1956-57 zowel voor Helyett als voor Bianchi. De laatste renner uit een "groot" wielerland die er bij min weten kon van profiteren was Jos Hoevenaers in 1960, Ghigi en Wiel's-Flandria. In 1961 wou hij Mann met Ghigi combineren, maar dat werd verboden. Voor renners uit "kleinere" landen bleef die toelating nog lang(er) bestaan.
                              Ook gastrenners (vooral in Zwitserse en Duitse wedstrijden) waren lang toegestaan. In 1962 was dit ook voorbij, zo kreeg JB Claes niet de toelating om vor de Ronde van Zwitserland de Torpedo ploeg van zijn Groene Leeuw ploegmaat Junkermann te vervoegen.
                              Ook in de sponsoring was creativiteit troef, dat begon al vroeg onschulldig met Helyett (Vietto), Mercier (Magne, Pélissier, Lapébie, Bobet enz) en anderen die met filialen werkten. Zij waren echter als een ploeg georganiseerd al droegen (dikwijls) wel een verschillende trui en was er soms wel rivaliteit, zoals tussen de gele Bobet's en de violette Mercier's.
                              Het werd iets erger met de extrasportieve sponsoring. Zo had Helyett Potin Hutchinson als geïntegreerd filiaal Essor (een fietsenmerk dat filiaal was van Helyett) Leroux (een chicorei merk dat verkocht werd in de magazijnene Potin) Hutchinson. Ik ben van goede wil, mar voor mij zijn dat twee verschillende extra-sportieve sponsors, en dus in principe verboden. En zeggen dat de Fransen het hardste geschreexd habben toen de Belgische ploegen (Romo Smiths, Mann Grundig, Wiel's Gancia in 1966 hetzelfde deden).
                              De varianten St Raphaël, Rapha, Géminiani en Gitane waren subtieler. Gitane produceerde (in die periode) de Géminiani fietsen en St Raphaël en Rapha waren van dezelfde fabrikant.
                              Groene Leeuw ging in de periode 1959-61 een stapje verder (zie ook ons toekomstig boek) en maakte publiciteit voor zowel het bier (SAS of Spéciale SAS) dat gebrouwd werd door de brouwerij Het SAS als voor de frisdrank Sinalco die ze verdeelden. Voor mij niet veel beter als Helyett.
                              Ook was soms dezelfde fabrikant constructeur voor verschillend ploegen. Dit was al vreog zo, Fiorelli had zijn eigen ploeg en fabriceerde tevens de Coppi fietsen (Carpano en Tricofilina), Peugeot produceerde de Van Steenbergen fietsen, en vaardigde later zijn filiaal Terrot af als constructeur van Solo (1963).
                              Tot slot was er ook een verwarde situatie in de tweede helft van de jaren vijftig met Peugeot en Elvé (de Belgische invoerder). Op zijn minst in 1958 waren er twee ploegen : Elvé Marvan BP en Peugeot BP.
                              En (te?) lange uitweiding, en zo zijn we zeer ver van de truien van Rik Van Looy. Over de blauwe heb ik geen illusies meer, maar die andere Faema kan misschien aan hem voorgelegd worden?
                              Patrick

                              Opmerking


                                #30
                                Ik heb vandaag gesproken met iemand die deze trui onlangs in handen had. 't Is te zeggen. Hij had een bezoek gebracht aan een verzamelaar (geen lid van WA, geen bezoeker van beurzen) en die had naast vele andere truien ook een blauwe SOLO-trui van Rik Van Looy.
                                Hij kreeg hem jaren terug van Van Looy samen met een fiets.
                                Op de vraag waarom de trui blauw was zou Rik geantwoord hebben: "Dat hij die moest dragen in enkele (3 à 4?) criteriums."

                                De persoon die ik sprak, de bezoeker dus, wist niet dat wij al jaren op zoek zijn naar de verklaring van die trui. Dus hij zal proberen nog eens langs te gaan bij de eigenaar (waarschijnlijk ergens in augustus) en trachten meer details te verkrijgen.
                                Misschien kan hij er dan ook een foto van maken. In elk geval ga ik hem de twee versies die ondertussen al opgedoken zijn mee geven zodat hij kan controleren over welke het gaat (die van de chromo's, of die die hier eens gepost werd).

                                Wordt vervolgd.


                                Jan

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X