Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

De Sluiting Van Het Sportpaleis In Brussel

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    De Sluiting Van Het Sportpaleis In Brussel

    In de editie 67 van Vélo vond ik dit weemoedig artikel over de verdwijning van het Sportpaleis in Brussel

    BRUSSEL HEEFT GEEN WIELERBAAN MEER

    "Het Brusselse «Sportpaleis» werd in 1913 geboren. Ernest Van Hammée had twee jaar voordien de eerste steen gelegd. De plechtige inhuldiging werd op 5 oktober 1913 gecelebreerd
    De deuren van het «Sportpaleis» werden definitief gesloten op 15 november 1966, na afloop van een briljante meeting, ter gelegenheid van het afscheid van Rik Van Steenbergen en dit in aanwezigheid van de Prinsen van Luik en talrijke personaliteiten w.o. de heren, Eerste Minister Van den Boeynants; Raoul Mollet, voorzitter van het Belgisch OIympisch Comité; Gaston WiIliot, burgemeester yan Schaarbeek ;Josse Duchateau, voorzitter van de Belgische Wielrijdersbond.
    Het Brussels «Sportpaleis» werd vervolgens afgetakeld. De grote glazen koepel werd neergehaald. De baan, op dewelke zoveeL grote kampioenen slag leverden en de vijftig jaar oude muren werden opgeruimd...
    Het «Palais des Sports» heeft een aanzienlijke rol gespeeld in de geschiedenis van de wielersport. Het was, onder het impuls van zijn stichter en bezieler, Ernest Van Hammée, één der tempels van de Belgische sport. Zijn opruiming brengt, spijtig, een zware slag toe aan de wielrennerij en aan het Brussels sportleven:
    Krijgt de hoofdstad ooit, nog een winterbaan ?..."


    Ik herinner mij inderdaad nog heel goed dat ik als kleine jongen met een bus van bij ons in het dorp meetrok naar het Sportpaleis en dat ik mij vergaapte aan sterren uit die tijd als Post, Van Looy ..., maar bovenal de "grote Rik", die inderdaad qua "élégance" en persoonlijkheid boven iedereen uitstak (toen ik later Cipo zag spurten heb ik nog vaak aan Rik gedacht). Er was toen één patron in het circuit en dat was hij. Dit was zeker het geval in Brussel waar hij samen met Jean Van Buggenhout de lakens uitdeelde. Volgens Achiel van den Broeck hadden ze zo'n vertrouwen in elkaar dat ze nooit een schriftelijk contract hadden (Dit zal ook wel te maken gehad hebben met het feit dat Rik graag een stuk "onder tafel" betaald werd). Zij tweëen beslisten wie reed en niet reed in Brussel. Zo is er het verhaal van onze lokale wielerheld Maurice Meuleman die zich in 1958 de ziel uit het lijf had gereden om Rik zijn laatste klassieker te helpen winnen, nl. De Waalse Pijl. Als beloning mocht Maurice (ik meen samen met van Genechten) de winter daarop de six van Brussel rijden. Dat Maurice nog nooit op de piste had gereden speelde in dit alles geen enkele rol. De gevolgen waren dan ook navenant : Maurice durfde zelfs niet "naar boven te rijden" om snelheid te halen en knoeide maar wat aan aan de "band" beneden. Maar het voornaamste (en dan zeker voor manager Van Buggenhout) was dat het middenplein mede gevuld werd door een volle bus supporters uit Haaltert, die avond aan avond verteerden dat het een lust was.

    Folklore zal u denken, maar wie de sfeer op zo'n middenplein meemaakte(in een walm van tabak en verschaald bier met op de achtergrond een hoempapapa-orkest) vergeet dit nooit meer.
    In bijlage de foto van Rik en Maurice na de aankomst van de Waalse Pijl 1958.
    Toegevoegde bestanden

    #2
    Ik heb van getuigen de volgende verklaring gekregen :

    Het complex diende opgeknapt te worden en daar had het bestuur van het Brusselse sportpaleis geen of onvoldoende geld voor.
    Er waren ooit mooie inkomsten geweest, maar daarvanb werd blijkbaar nooit een deel opzij gezet voor renovatie. De infrastructuur werd bijgevolg gebruikt tot ze op de draad versleten was.
    Er waren blijkbaar ook naar veiligheid ingrijpende werken nodig. Van Hammee ging nog op zoek naar geld bij de overheden, maar toentertijd was er nog geen enkele tradie bij de hogere instanties om dergelijke projecten van subsidei te voorzien.
    Voor de gemeente Schaarbeek (Van Hammee was er ooit gemeenteraadslid) lag de investering te hoog.
    Op de site werd later een warenhuis opgericht. De houten baan werd opgebroken en later in Charleroi herbruikt. Nara het schijnt zou de baan, of wat inmiddels van overblijft daar nog altijd ergens opgeslagen liggen. Of die piste ook gebruikt werd bij de eenmalige 6daagse van Vorst, is me niet duidelijk ?
    Johan

    Opmerking

    Bezig...
    X