Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Vrouwenwielrennen

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Vrouwenwielrennen

    Op "sportgeschiedenis" staan 2 verhalen over het wielrennen voor vrouwen. Voor kenners waarschijnlijk weinig nieuws. Voor de belangstellende leek, aardige informatie.

    http://www.sportgeschiedenis.nl/2008...e-fiets-1.aspx

    en

    http://www.sportgeschiedenis.nl/2008...ts-deel-2.aspx

    Groeten George

    #2
    Er waren eind van de jaren 20 in België reeds wedstrijden voor dames op de pistes van Walem en Stekene. Op die 2 velodrooms traden de vrouwen regelmatig aan, elders vond ik amper verwijzingen naar dameswielrennen. In Walem vond er toen reeds een "WK" op de baan plaats.

    (Nu weten we wel hoeveel "Belgische kampioenschappen" er in die tijd wel niet verreden werden voor de reeks van alle nieuwelingen, beginnelingen, etc ... De naam BK geniet tot op vandaag geen bescherming. Je kan die titel dus vrij gebruiken).
    Johan

    Opmerking


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door George Andriesse Bericht weergeven
      Op "sportgeschiedenis" staan 2 verhalen over het wielrennen voor vrouwen. Voor kenners waarschijnlijk weinig nieuws. Voor de belangstellende leek, aardige informatie.

      http://www.sportgeschiedenis.nl/2008...e-fiets-1.aspx

      en

      http://www.sportgeschiedenis.nl/2008...ts-deel-2.aspx

      Groeten George
      Aardige stukjes maar ik zou wel eens willen weten of de WK's in de jaren 30 werkelijk officieus. Als die georganiseerd waren door een ofcciële instantie dan zijn het gewoon officiële kampioenschappen. Elsy Jacobs is wel de eerste UCI wereldkampioen op de weg.
      Dat Keetie Hage ointbreekt in Vélo Gotha is natuurlijk een schande (6 keer WK, werelduurrrecord en tweemaal Coors Classic). Waarschijnlijk hebben ze aparte erelijsten van Keetie Hage en Cornelia van Oosten zoals in de encyclopedie van Claude Sudres.

      Gerrit Stevens

      Opmerking


        #4
        had de indruk bij het lezen van de eerder zeldzame artikels hierover dat die wereldkampioenschappen niet officieel waren en dat de inrichting zo een beetje te vergelijken was met de kampioenschappen van België voor onderbeginnelingen waar een inrichter een trui uitreikte voor de winnaar. Naar het schijnt waren de meeste officiele bonden niet voor het vrouwenwielrennen. Dat vrouwenwielrennen werd zelfs terug naar een verre achtergrond verdrongen tot op het einde van de jaren vijftig het opnieuw het levenslicht zag . Niettemin werd het toen ook nog stiefmoederlijk behandeld. Enkel met het WK telde dat vrouwenwielrennen even mee als een land medailles haalde en die het totaal van dat land wat konden opsmukken.

        Opmerking


          #5
          Aan het eind van de negentiende eeuw vonden er ook al sporadisch vrouwenwedstrijden op de piste plaats. Alleen al vanwege het schandaal lokten deze heel wat toeschouwers. In 1896 en 1897 vond in Oostende zelfs een wk plaats, dat twee keer gewonnen werd door Hélène Dutrieux (1877 - 1961) uit Doornik. Dutrieux stortte zich later in de luchtvaart.

          bron: STEENS, G., 'Damessport 1870-1920: een halve eeuw incubatie', in Sport, 4, 1984-85, 13-17.

          Opmerking


            #6
            Mijn opzoekwerk heeft inmiddels 1932 bereikt en, het is zeer opvallend dat vanaf 1931 en vooral 1932 de vrouwenwedstrijden een rage worden. Ik kom tot wel 2 a 3 wegwedstrijden per week. Meestal met een kleine 30 vertrekkers. Er werd ook een "WK" verreden in het Antwerpse (zie hierboven) met op dat moment een, wellicht, vrij complete lijst van alle rensters op dat ogenblik. In die lijst een 60-70tal namen van Belgische vrouwen. Ik heb ook een 6daagse op de piste van Walem teruggevonden (eveneens 1932). Dat was een heel aparte formule. De deelnemende koppels waren gemengd : een vrouw en een man.

            Johan

            Opmerking


              #7
              Ik herinnerde mij dit draadje toen ik tijdens mijn speurwerk op dit artikel uit 1911 van wedstrijden op de velodroom van Aalst stootte

              Opmerking


                #8
                Goede morgen,

                De nieuwe titel, die Marianne Vos behaalde bij het WK veldrijden is voor sportgeschiedenis aanleiding om nogmaals aandacht te vragen voor het dameswielrennen.
                Hier http://sportgeschiedenis.nl/2013/02/...te-moeder.aspx is een en ander te vinden.En ook op 10 februari staat er weer een aardig verhaal op deze site:http://sportgeschiedenis.nl/2013/02/...eegrooken.aspx

                met vr. groet,

                George
                George Andriesse
                Elite zn Contract
                Laatst bewerkt door George Andriesse; 10.02.2013, 10:58.

                Opmerking


                  #9
                  amai dat gaat toch verder de geschiedenis in dan ik dacht he! Ik wist niet dat in 1932 al begon! Interessant om te weten en maar natuurlijk geldt het vrouwenwielrennen net zoveel als dat van mannen!

                  Opmerking


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door A. Tuurs Bericht weergeven
                    amai dat gaat toch verder de geschiedenis in dan ik dacht he! Ik wist niet dat in 1932 al begon! Interessant om te weten en maar natuurlijk geldt het vrouwenwielrennen net zoveel als dat van mannen!
                    Het begon al eerder en wel in 1869. In de eerste stad naar stad koers (Paris-Rouen) deed een vrouw mee (Miss America) die als 29e werd geklasseerd.
                    Ook in de jaren daarna regelmatig vrouwenkoersen waaronder zesdaagsen.
                    Alfonsina Morini is in het tweede en derde decennium van de vorige eeuw oppermachtig in Italië en rijdt regelmatig met de mannen.
                    Echter uit de rest van de wereld is me geen wielrenactiviteit van dameswielrennen bekend. Dat komt weer eind jaren 20 en de jaren 30
                    Na de jaren 30 komt er blijkbaar ineens de klad in waarna in de jaren 50 de dameswielrensport weer langzaam opkrabbelt.
                    Sinds jaren 70 neemt het dameswielrennen een grote vlucht met het ontstaan van etappekoersen waaronder vooral de Coors Classic.

                    Opmerking


                      #11
                      Toevallig teruggevonden bij mijn onderzoek naar de velodroom van Zottegem: dameswestrijden op de velodroom op 22 augustus 1911.

                      (bron weekblad De Beiaard)

                      groeten,
                      Marc H.
                      Toegevoegde bestanden

                      Opmerking


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door vanwinjp Bericht weergeven
                        Mijn opzoekwerk heeft inmiddels 1932 bereikt en, het is zeer opvallend dat vanaf 1931 en vooral 1932 de vrouwenwedstrijden een rage worden. Ik kom tot wel 2 a 3 wegwedstrijden per week. Meestal met een kleine 30 vertrekkers. Er werd ook een "WK" verreden in het Antwerpse (zie hierboven) met op dat moment een, wellicht, vrij complete lijst van alle rensters op dat ogenblik. In die lijst een 60-70tal namen van Belgische vrouwen. Ik heb ook een 6daagse op de piste van Walem teruggevonden (eveneens 1932). Dat was een heel aparte formule. De deelnemende koppels waren gemengd : een vrouw en een man.

                        Johan
                        Hallo Johan,

                        ik interesseer me ook heel erg voor de historie van het vrouwenwielrennen. Samen met Fer Schroeders had ik grote plannen om een boek uit te brengen met uitgebreidere uitslagen dan puur de winnaressen. Helaas overleed Fer voortijdig en was het voorbij. Dankzij de boeken van Alfred North is mijn archief vanaf 1984 behoorlijk compleet maar daarvoor zijn er diverse hiaten.
                        Wellicht kunnen we samenwerken om deze hiaten verder op te lossen. Wie weet zijn er nog meerderen op deze lijst die ook willen meewerken.

                        Opmerking


                          #13
                          Ik stel graag mijn opzoekwerk open voor een geschiedenis dames wielrennen, maar zoveel info heb ik niet kunnen verzamelen.

                          1. het opzoekwerk gaat in hoofdzaak over Brabant en Brussel
                          2. ik heb wel altijd nota genomen van dameswedstrijden in heel het land, omdat er niet veel koersen waren en het een apart segment betrof.
                          3. meestal zijn er enkel uitslagen terug te vinden, heel zelden een artikeltje.
                          4. afgaande op mijn onderzoeksregio heb ik wel kunnen vaststellen dat de rensters vanaf de jaren 30, vaak (50%) ook een koersende broer hadden. Dat kon ik traceren omdat ik jongens met dezelfde familienaam uit dezelfde gemeente op het spoor kwam. Er was dus een voorbeeldfunctie thuis en die belette blijkbaar vanaf de jaren 30 de vrouwen niet langer om ook te koersen
                          5.dameswedstrijden in die tijd, hadden een heel hoog curiositeitsgehalte, de inrichters waren vaak niet dezelfde clubs of de klassieke clubs die in dezelfde gemeente voor de andere wedstrijden tekenden. De dames en hun entourage gaven meestal in hun wijk of dorp zelf een wedstrijd, waardoor er snel een redelijke wedstrijdkalender ontstond.
                          6. het dames wielrennen blijkt na WO II even stil te vallen (tenzij men de uitslagen niet meer publiceerde, wat best mogelijk is. De kranten na 45 geven nog enkel de uitslagen van BWB inrichtingen en niet langer resultaten van onderbeginnelingen of niet gefedereerde koersen. Aangezien de BWB het dames wielrennen niet erkende ...

                          Opmerking


                            #14
                            Laat ik een aanzet geven.
                            Overigens heb ik volgende uitslagen al eens eerder geplaatst maar niet onder het kopje vrouwen wielrennen.
                            En om het een beetje overzichtelijk te houden zal ik het in hapklare porties verdelen.
                            Aanvullingen zijn uiteraard van harte welkom.

                            Overigens spreekt Roger Quaghebeur al over wedstrijden in 1860 in de Verenigde Staten.


                            bronnen Un Siècle de Cyclisme (SdC), Kobayashi : Histoire du Vélocipède de Drais à Michaux 1817-1870 (Kob), Nederlandse Sport (NS)

                            1 november 1868: Bordeaux
                            1 Julie, 2 Louise, 3 Louisa, 4 Amélie
                            SdC, Kob

                            16 mei 1869: Lyon
                            Finette, Rosita, Amélia
                            SdC

                            11 juli 1869 : Gent
                            1 Dens
                            Kob

                            8 augustus 1869: Carpentras, 840 m
                            1 Gustave de l’Aude 3’10"
                            Kob

                            9 augustus 1869: Saint Maixcut
                            1 Isabelle – Sorgues
                            Kob

                            29 augustus 1869: L’Isle sur la Sorgue, 840 m
                            1 Lodève 3’04"
                            Kob

                            5 september 1869: Chauny
                            1 Olga, 2 Tessier, 3 Ernestine
                            Kob

                            1 november 1869: Paris (Pré Catelan)
                            1 Mlle Olga, 2 Miss América
                            SdC, Kob

                            7 november 1869: Paris-Rouen 127 km
                            28 Miss America 22:50'
                            Chany, Kob




                            1 mei 1870: Le Vésinet, 1050 m
                            1 Miss America 3’40”, 2 Maria, 3 Parisiana
                            SdC, Kob

                            7 mei 1870: Orléans
                            1 Parisiana
                            Kob

                            15 mei 1870: Amicas, 1100 m
                            1 Parisiana 4’40”
                            Kob

                            15 mei 1870?: Chateauneuf sur Charente
                            1 America , 2 Maria
                            Kob

                            26 mei 1870: Le Vésinet, 1050 m
                            1 America 3’42", 2 Maria 4’09”, 3 Parisiana 4’50”
                            Kob

                            29 mei 1870: Rouen, 900 m
                            1 America 3’03", 2 Maria 3’20”, 3 Parisiana 3’45”
                            Kob

                            29 mei 1870 ?: Avignon
                            1 Delauze, 2 Delaube
                            Kob

                            19 juni 1870: Versailles
                            1 Maria, 2 Virginie
                            Kob

                            26 juni 1870: Le Vésinet
                            1 America, 2 Maria, 3 Virginie
                            Kob

                            3 juli 1870: Le Neubourg, 2000 m
                            1 America 13’37", 2 Virginie 15’33”, 3 Maria
                            Kob

                            10 juli 1870: Montpellier
                            1 Deladevèze, 2 Maria
                            Kob

                            10 juli 1870: Namur
                            1 America
                            Kob

                            18 juli 1870: Brussel
                            1 Eugénie
                            Kob

                            24 juli 1870: Vésinet
                            première défaite officielle de Miss America, battue par Mlle Olga (Moscovite de 20 ans)
                            SdC
                            Kobayashi geeft.
                            1 Virginie , 2 America, 3 Maria
                            Is Virginie dezelfde als Olga.


                            31 juli 1870: Le Havre
                            1 Miss America, 2 Virginie, 3 Parisiana
                            SdC, Kob

                            Daarna tot 1880 niets gevonden.

                            Opmerking


                              #15
                              Het restant van de 19e eeuw

                              5 december 1881: London
                              Miss Elsa von Blumen 1609 km (1000 miles) 5 dagen 23h. 59min. 52sec.
                              SdC



                              6 juli 1885: ??
                              Mrs Allen (Birmingham) 200 miles op de weg (23:54)
                              Badminton Library (p97)




                              28 september 1889: North Shield
                              ½ mile : 1 Louisa Armanido, 2 May Allen
                              1 mile : 1 Lottie Stanley, 2 Miss Woods (Jessie Wood?), 3 Lillie Williams
                              ?? : 1 Lottie Stanley, 2 Louisa Armanido, 3 May Allen, 4 Miss Woods
                              NS 373 & 377 (NS)


                              21-28 december 1889: Sheffield, 20 uur match
                              1 Lottie Stanley 304 Miles/km ??
                              2 May Allen 302
                              3 Jessie Wood 300
                              4 Lillie Williams 264
                              5 Louisa Armanido 236
                              NS 390



                              1891

                              Frankie Nelson 264 miles (18 uur) oud record : Mrs Allen 200 miles (24 uur, wanneer??)
                              NS 469

                              Johanne Jorgensen 88 miles (6 uur) et 96 miles (6 ½ uur) op geaccidenteerd parcours.
                              NS 472
                              Gerard Fortin geeft een record poging op 21 augustus 252,322 km in 11:49’.

                              Miss Dudley (Northampton) 101¼ miles (8 uur 40 min.) .
                              NS 487



                              1892

                              Miss Johanne Jorgensen 104 miles ( 6 uur)
                              NS 527

                              Miss Dudley 100 miles (7:12.04)
                              NS 531


                              1893
                              Mlle Lydie Montgeron – Melun 100 km record op de weg 4:19.
                              NS 588

                              Uurrecords
                              ??? Madeleine Desbats 28,019 km
                              8 oktober 1893 Hélène Dutrieu 28,780 km


                              1894

                              Uur record
                              1894 Hélène Dutrieu ???


                              1895

                              Kampioenschap van Parijs
                              100 km Lisette 3:32
                              Nederlandsche Sport 692


                              London Sixday, Royal Aquarium
                              1 Miss Harwood 371 miles
                              Nederlandsche Sport 697 (30-11-1895)



                              1896

                              Match Michael-Lisette
                              Mlle Lisette (7 km voorgift) verloor van Jimmy Michael over een afstand van 50 km met 3 km verschil.
                              Nederlandsche Sport 707


                              Mlle Lisette (Amélie Le Gall) rijdt de 100 km in 2:41.12


                              Wereldkampioenschap
                              Ostende 17 augustus 1896 10 km 14 deelnemers
                              1 Hélène Dutrieu
                              2 Reillo
                              3 Eglée
                              4 Paillarde
                              5 Deverneuil
                              George Hogenkamp


                              Paris-Buffalo
                              1 oktober 1896 uurrecord met gangmaking Mlle Lisette 43 km 462
                              NS 741


                              London sixday
                              1 Monica Harwood


                              London
                              16-17 november 1896
                              1e afdeling (3 uur) 2e afdeling
                              1. Helène Dutrieu B 61 miles 1. Eglée F 62 miles
                              2. Marcelle F 61 2. Harwood GB 62
                              3. Blackburn GB 60 3. Barley GB 59

                              3e afdeling (12 uur) 4e afdeling
                              1. Helène Dutrieu B 88 1. Eglée 89
                              2. Vautro 87 2.Harwood 89
                              3. Lane 85 3. Baily 85
                              4. Blackburn 84 4. Bleany 59
                              5. Ward 83 5. Palliarde 59
                              6. Deverneuil 35 6. Pattison 49
                              NS 748 (21-11-1896)



                              1897

                              Paris
                              1 Mlle Lisette
                              Hogenkamp


                              France
                              15 oktober 1897 uurrecord met gangmaking Louise Roger 34 km 684
                              Fortin





                              Uit het boek "Encyclopedie van de Belgische Sportlui en Sporten" (Theo Mathy) een aanvulling op het palmares van
                              Hélène Dutrieu (Doornik 1877-1961)
                              De afstanden van haar uurecords 35,500 km en 39,850 km.
                              Ook twee! wereldtitels in Ostende (1896 en 1897).
                              Internationaal kampioene van Engeland, Frankrijk en Italië.


                              1898


                              Wiel aan Wiel (Piet Maaskant) maakt verder nog melding van een zesdaagse in New York in 1898. Deelnemers waren onder meer Tilly Anderson en Mlle. Lisette.



                              1899

                              Rouen
                              Augustus 1899
                              1 Louise Roger
                              2 Louise Ferrier
                              3 Anna Michell
                              NS 890 (12/8)





                              bronnen: Un Siècle de Cyclisme (SdC), Kobayashi, Nederlandse Sport (NS) en de Badminton Library of Cycling, Piet Maaskant, Theo Mathy, George Hogenkamp, Gerard Fortin
                              Gerrit Stevens
                              Een winnaar
                              Laatst bewerkt door Gerrit Stevens; 16.09.2016, 21:31.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X