Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Nieuw boek: Achteraan het peloton moet ook reclame zijn

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    #16
    Helemaal mee eens, zeer interessant.

    Opmerking


      #17
      Waardevol boek met goed opzoekwerk en ook leuk om te lezen, ben toch benieuwd of er nog een vervolg komt.
      Toegevoegde bestanden
      Laatst bewerkt door Stayer; 29.06.2015, 21:21.

      Opmerking


        #18
        Bedankt voor de positieve kritiek.

        Het probleem met een vervolg is dat de Belgische kranten veel minder kritisch waren dan de Nederlandse. Daardoor is het moeilijk om info te verkrijgen over de "kleine" Belgische ploegen waar de wantoestanden waarschijnlijk even groot waren.
        En over de Franse, Spaanse en Italiaanse ploegen heb ik nog minder info.



        Jan

        Opmerking


          #19
          Jan

          Heb je enig idee welk product er achter Ruch'Or zit? Op het truitje uit mijn verzameling komt ook die sponsornaam voor. Of komt het antwoord op mijn vraag in de publicatie voor?
          Toegevoegde bestanden

          Opmerking


            #20
            P 191 staat de uitleg: Ruch’Or, een producent van bijenhoning.


            Jan

            Opmerking


              #21
              Bedankt voor de supersnelle reactie Jan.

              Opmerking


                #22
                Dag Jan
                Ik ben begonnen aan de lectuur van je boek en het is absoluut veelbelovend.

                Op pagina 8 en 9 beschrijf je de affaire Simpelveld. Je besluit met "Hoe dit verder afgelopen is heb ik jammer genoeg niet kunnen terugvinden"

                In maart 1965 eindigde de affaire met een uitspraak in het voordeel van Vissers, die zich beroepen had op "noodweer"

                In bijlage het artikel uit "Het Leidsch Dagblad" van 18 maart 1965

                Opmerking


                  #23
                  Hartelijk dank Marcel,


                  Weer een los eindje dat kan afgesloten worden.



                  Jan

                  Opmerking


                    #24
                    dubieuze Belgische profploeg voor 1992

                    Bij toeval kwam ik in een aantal Nederlandse kranten de geschiedenis tegen van een Belgische profploeg die effectief nooit aan wedstrijden heeft deelgenomen. Voor het jaar 1992 tekenden onder meer de Nederlanders Alain Strouken en Corné van Rijen een contract bij de ATS-stichting van de Belg Vic Bruyndonckx. Het computerbedrijf Wang zou als sponsor van de ploeg optreden. Tijdens een trainingskamp van de ploeg in december 1991 in Como bleek dat manager Chris Janssens de naam van het computerbedrijf had misbruikt om een wielerploeg van de grond te tillen. Bovendien waren de contracten voorzien van valse BWB-stempels. Chris Janssens gaf dit alles overigens pas toe nadat hij door Vic Bruyndonckx, het personeel en de renners urenlang was opgesloten op zijn Italiaanse hotelkamer.

                    Bij het zoeken naar sponsorgelden kwam Bruyndonckx in contact met zijn landgenoot Chris Janssens. “Ik kende hem als een handige jongen. Als hij mij zou kunnen helpen, was mij dat veel waard. (…) Nu nog ben ik ervan overtuigd dat Wang Amerika in eerste instantie wel degelijk interesse had. Toen de contracten zijn opgestuurd, is er iets verkeerd gegaan in het bedrijf zelf. Vraag me niet wat”, aldus Bruyndonckx. Vervolgens hield Janssens de schijn hoog. Bruyndonckx: “Toen bleek dat-ie een oplichter was. Die iets had bedacht via een telefoon in een leeg kamertje, die automatisch doorgeschakeld werd.” Alain Strouken voegt daar nog het volgende aan toe: “Hij werkte met briefpapier, logo’s, contracten en ik weet niet allemaal van Wang, terwijl achteraf niets officieel blijkt te zijn. Alles was vals.” Ernest de Vuyst, voorzitter van de BWB, reageerde op dit alles als volgt: “Met die kwestie hebben wij niets te maken. Dat er Belgen bij betrokken zijn is dan jammer. Het is altijd hetzelfde met die Belgische renners, tweede- en derderangs coureurs die zonodig prof willen blijven, ten koste van alles. Waarom informeren ze niet even bij de federatie, voordat ze hun handtekening zetten? We hebben ze dat al zoveel keer duidelijk proberen te maken. Maar de begeerte wint het van het verstand."

                    Janssens liet zelfs het ontwerp van de trui zien. Mooi blauw met daarop in het wit de sponsornaam Wang gedrukt, aldus Alain Strouken. Ploegleider was Vic Bruyndonckx en De Weert was zijn assistent. Uit de krantenartikelen leid ik af dat er 15 renners waren gecontracteerd. In de artikelen komen de volgende renners voor: Wim van Eynde, Johnny Macharis, Brian Pedersen, Corné van Rijen en Alain Strouken. Kent iemand op dit forum toevallig de complete samenstelling van deze profploeg?

                    Na lezing van het boek van Jan en bovenstaand relaas vraag ik mij af of de titel van het boek niet beter als volgt had kunnen luiden: Moet er achteraan het peloton ook reclame zijn?
                    Laatst bewerkt door imanse; 01.07.2016, 03:15. Reden: redactionele aanpassing

                    Opmerking


                      #25
                      Hier geven ze 16 namen:

                      (Pierangelo) Bincoletto, Lampre
                      Rati (Paolo Ratti?), geen ploeg in '91 en '92
                      Brian Pedersen (Brian Petersen), geen ploeg in '92
                      Sals (Edward "Eddy" Salas?), Ansett Airlines, Small Goods en E J Steel Garage
                      (Alain) Strouken, Varta vanaf 20 april
                      (Corné) Van Rijen, Varta
                      (Joseph) Boulton, pas prof in '94 vanaf 1 april
                      (Pierre) Dewailly, geen ploeg in '92
                      Laermans (Alain Laeremans), geen ploeg in '92
                      Johnny Macharis, Elro Snacks
                      Pauwels (Karl, Johan, Ronny of Dirk Pauwels?)
                      (Kurt) Van Nuffel, geen ploeg in '92
                      Verhelst (Daniel "Danny" Verelst), Stagiair bij La William
                      (Wim) Van Eynde, Varta
                      (Jean-Marie) Vernie, geen ploeg in '91 en '92
                      (Urs) Freuler, Individeel tem 30 april, Bleiker vanaf 1 mei, Raleigh vanaf augustus

                      Kristof

                      Opmerking


                        #26
                        Er zijn nog genoeg dubieuze ploegen om over te schrijven, het probleem is de informatie vinden. De Belgische pers was niet echt kritisch op dat gebied (in tegenstelling tot de Nederlandse).
                        En zolang de Italiaanse, Spaanse en Franse kranten niet digitaal te raadplegen zijn (en dan bedoel ik de jaren 60-70-80), is het voor mij ook moeilijk om opzoekingen te doen.

                        Als er renners zijn die willen spreken (zelfs anoniem), ik wil altijd komen luisteren.


                        Jan

                        Opmerking


                          #27
                          Kristof, hartelijk dank voor de link naar Le Soir en de additionele informatie over de desbetreffende renners! Alain Strouken debuteerde voor Varta op 22 april 1992 in de Grote Scheldeprijs te Schoten.

                          Jan, ik begrijp jouw probleem volledig. Zonder digitale raadpleging is het lastig om naspeuringen te doen. Wij hadden hier in Zeeland een perfecte digitale databank (Krantenbank Zeeland), maar door auteursrechtelijke problemen kan die digitaal nog slechts tot 1945 worden geraadpleegd. In de Zeeuwse bibliotheken kan de databank nog wel volledig worden geraadpleegd, maar dat is toch een behoorlijke belemmering.

                          Groet,
                          Arie Imanse

                          Opmerking


                            #28
                            Pracht van een boek
                            veel lees genot gehad

                            proficiat

                            grt Josy

                            Opmerking


                              #29
                              Bedankt voor de reactie.


                              Jan

                              Opmerking


                                #30
                                Beste Wielerliefhebber,

                                Van auteur Jan De Smet heb ik de toelating gekregen tweede druk te maken in een zeer kleine oplage (10 stuks) om een aantal personen nog van dienst te zijn.

                                Het boek is te bestellen op onze site voor de destijds geldende prijs van 30,-- euro plus 4,-- euro verzendkosten.

                                Maar het is ook verkrijgbaar zaterdag op de wielerbeurs in Wanze/Huy.

                                Bent u geïnteresseerd laat het tijdig weten want het is maar zo weer uitverkocht.

                                Met wielergroet,

                                --
                                Bert Hulleman,
                                Ned. Sportliteratuur Uitgeverij.
                                Uitgeverij Boektotaal.

                                Postbus 152, Woesterweg 50,
                                8160 AD EPE. 8166 HB EMST.
                                Nederland.

                                Tel.: +31 (0) 578.616585

                                Email: boektotaal@live.nl
                                sportmedia@hetnet.nl
                                hulleman47@hetnet.nl
                                sportmedia@live.nl

                                Internet: www.sportmediashop.nl

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X