Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Mondialisering : De Realiteit ?

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    #16
    Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
    anders kan je ook al beginnen met de Poggio driemaal te laten beklimmen
    Ik denk dat dat die koers wel ten goede zou komen.
    Sinds ze de finish verder van de voet van de Poggio gelegd hebben zijn het alleen massasprints.

    Opmerking


      #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Willem D Bericht weergeven
      Ik denk dat dat die koers wel ten goede zou komen.
      Sinds ze de finish verder van de voet van de Poggio gelegd hebben zijn het alleen massasprints.
      Ik weet wat je bedoelt , Willem , maar de Waalse Pijl eindigt nooit op een massaspurt , en niemand heeft er een probleem mee ?

      Opmerking


        #18
        Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
        Tot slot, in China zit geld, dus allen daarheen? neen, de wielerrsport is Europees en dient dat de blijven, anders verliest ze contact met haar wortels en meteen haar bestaansrecht.
        Een beetje short-minded zou ik zo zeggen, Dus voetbal mag enkel in Engeland gespeeld worden? En ben nu niet helemaal zeker, maar dacht toch dat men in USA de 1º waren met baan-wielrennen.

        Opmerking


          #19
          Dat Amerika en Engeland aan de roots liggen, wil niet zeggen dat er traditie is. Kijk maar eens naar de deelnemers van de Tour. Dat zegt genoeg.

          Ik ben het met Patrick eens over tradities, maar we moeten ook niet blind zijn. Ik heb bijv. eens goed opgelet naar de publieke belangstelling van de Dauphiné. Dat viel erg tegen. Als je ongestoord foto's wil nemen moet je daarheen. Frankrijk is niet echt meer een wielerland. De Tour lijkt het tegenovergestelde te bewijzen, maar dat zijn veelal buitenlandse vakantiegangers. Alleen daardoor blijft de Tour zo in aanzien. De koers stelt tegenover de Giro en de Vuelta, qua spanning, veel minder voor.

          Opmerking


            #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Fer Schroeders Bericht weergeven
            Dat Amerika en Engeland aan de roots liggen, wil niet zeggen dat er traditie is. Kijk maar eens naar de deelnemers van de Tour. Dat zegt genoeg.
            De zesdaagse traditie begon in Engeland en USA (one man). Die waren zeer populair. Een groot deel van de toppers (ook Europeanen) nam aan deze wedstrijden deel. De wedstrijden waren vanwege de uirwassen ook zeer omstreden en dat bracht de organisatoren op het idee om deze wedstrijden voor duo's in te richten. De New York (al een one man klassieker) kwam de eer te beurt de eerste in deze rijke traditie te worden.
            Bijna alle Europese top baanrenners (voor een groot deel ook wegrenners) waren in Amerika te vinden. Er waren heel wat atlantische overtochten. Namen schieten tekort.
            Voor het interbellum denk ik aan Piet van Kempen, Jan Pijnenburg, Gustav Kilian, Alfred Vopel, Franco Giorgetti, Pietro Linari, de gebroeders Debaets, Alfred Letourneur, Marcel Guimbretiere, Maurice Brocco.
            Na WO 2 was het allemaal veel minder en de toppers waren er nog sporadisch te zien. Wat was de oorzaak?

            In Engeland was de oneman sixday ook populair maar de wedstrijden waren sporadischer. Er ontstond een andere sterke traditie, de Engelse kampioenschappen (NCU) over diverse afstanden. Vanwege de sterke internationale deelname werden ze lange tijd beschouwd als het wereldkampioenschap. Daar kwam volgens mij de klad in toen op het Europese continent het professionalisme dominant werd. Engeland ging daar niet in mee en ik denk dat daar Engeland de boot miste.
            Echter Groot Brittannie kende wel degelijk een wegtraditie en dan denk ik aan de Milkrace. Naast WK?OS, Vredeskoers, Tour de l'Avenir en österreichrundfahrt toch behorend to de belangrijkste amateurkoersen.
            Waarom deze traditie geen nieuw leven ingeblazen.
            En waarom niet, nu Mark Cavendish successen aaneenrijgt, de Manx' Trophy (begin 60'er jaren een ijzersterke koers) opnieuw inrichten.


            Ik ben het met Patrick eens over tradities, maar we moeten ook niet blind zijn. Ik heb bijv. eens goed opgelet naar de publieke belangstelling van de Dauphiné. Dat viel erg tegen. Als je ongestoord foto's wil nemen moet je daarheen. Frankrijk is niet echt meer een wielerland. De Tour lijkt het tegenovergestelde te bewijzen, maar dat zijn veelal buitenlandse vakantiegangers. Alleen daardoor blijft de Tour zo in aanzien. De koers stelt tegenover de Giro en de Vuelta, qua spanning, veel minder voor.
            Publieke belangstelling kan ook ineens weer aanwakkeren als er successen behaald worden.
            Frappant is toch wel de teloorgang van het Nederlandse schaatsen in de periode 1978/1984. Je kunt het bijna niet voorstellen maar toen waren er jaren bij dat EK of WK allround niet live op TV kwam. Het schaatsen lag eigenlijk gewoon op zijn gat. Daarna kwamen de successen terug en de publieke belangstelling (voor de grote toernooien) eveneens. Zelfs een terugval van Nederlandse successen zal denk ik de populariteit in Nederland nauwelijks aantasten.
            Frappant is eveneens dat er nu gevaar dreigt vanuit ISU. In grote komt het erop neer dat ze het belang van de 10k (de mooiste afstand, vgl met een bergetappe) willen inperken of zelfs de nek omdraaien. Het duurt allemaal te lang vinden de bobo's en TV bazen (Mart Smeets voorop), niet spannend en nog meer drogredenen.
            Was de Tour in de tijd van Merckx, Hinault, Armstrong spannend. Waren er toen geluiden om de tijdritten en/of bergritten in de Tour te schrappen.

            Doordat de wedstrijden korter gaan duren, ze willlen ook de toch al relatief strenge toelatingseisen verscherpen (er komen echt geen krabbelaars meer aan de start) denkt ISU de populariteit in andere landen groter maken. Waar baseren ze dat op. Ik weet wel dat ze een groot deel van de Noorse fanbase gaan verliezen, dat zijn traditionele die-hards. En laat Noorwegen nu naast Nederland het enige land is waar schaatsen nog op regelmatige basis wordt uitgezonden. Misschien dat er in China of Zuid Korea nieuwe fans komen en laat nu de 10k kampioen uit Korea komen.
            Nieuwe wedstrijdvormen introduceren is niet per sé slecht, wel als ze ten koste gaan van bestaande wedstrijdvormen, ten minste in mijn optiek.

            Een parkoersverandering, is dat een inbreuk op de traditie?? Eerlijk gezegd weet ik het niet. De Ronde associeer ik met de Muur, maar die heeft daar lang niet altijd deel van uitgemaakt. Echter driemaal de Patersberg, sorry dan begint het toch wel erg op een Duitse klassieker te lijken.
            Driemaal de Poggio is ook niks.

            Opmerking


              #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Willem D Bericht weergeven
              Ik denk dat dat die koers wel ten goede zou komen.
              Sinds ze de finish verder van de voet van de Poggio gelegd hebben zijn het alleen massasprints.
              Tja, maar het probleem is voor mij vooral dat ze de finish verplaatst hebben, wat dus voor mij onder "knoeien" valt. En verder, er mogen ook klassiekers zijn die sprinters kunnen winnen. Voor de tijd van de Poggio hebben we meerdere massasprints gehad, met winnaars als Van Steenbergen, Bartali (inderdaad), Poblet en Van Looy. Mag voor mij best hoor.
              Patrick

              Opmerking


                #22
                Oorspronkelijk geplaatst door JPDS77 Bericht weergeven
                Een beetje short-minded zou ik zo zeggen, Dus voetbal mag enkel in Engeland gespeeld worden? En ben nu niet helemaal zeker, maar dacht toch dat men in USA de 1º waren met baan-wielrennen.
                Het gaat hier wel (voor mij toch) over weg wielrennen, en daar liggend e roots in Europa (waartoe Engeland behoort, ook al lijken ze daar ginder soms aan te twijfelen).

                En voetbal mag van mij gespeeld worden waar men wil (en wielerwedstrijden mogen verreden worden waar men wil ook), maar welke zijn de meest prestigieuze competities? En heeft het UK nog niet altijd een de facto veto-recht op (ingrijpende) reglementswijzigingen of is dat ondertussen dan toch afgeschaft?

                Mondialisering kan en mag voor mijn part, maar niet kunstmatig, door wedstrijden uit te vinden en een "onverdiend" statuut te geven. In de plaats zou de UCI beter "monumenten" beschermen enz e neit teloor laten gaan (Bordeaux-Paris en GP des Nations zijn al dood, Paris-Tours de volgende?)
                Patrick

                Opmerking


                  #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bericht weergeven
                  Een parkoersverandering, is dat een inbreuk op de traditie?? Eerlijk gezegd weet ik het niet. De Ronde associeer ik met de Muur, maar die heeft daar lang niet altijd deel van uitgemaakt. Echter driemaal de Patersberg, sorry dan begint het toch wel erg op een Duitse klassieker te lijken.
                  Driemaal de Poggio is ook niks.
                  Gerrit,
                  Parkoersveranderingen kunnen voor mij, maar binnen het redelijke. De Muur was er niet altijd bij, maar toch bijna altijd, dan moet je voor mij een hele goede reden hebben om die er uit te halen. Idem voor de Poggio en de andere traditionele hellingen in Milan-Sanremo, de kasseien in Paris-Roubaix en zo verder.
                  Maar we zitten helemaal op dezelfde lijn qua de Patersberg : wat mij echt stoort, zijn die driemaal!
                  Patrick
                  Patrick

                  Opmerking


                    #24
                    Inderdaad, 3x een plaatselijke ronde in een wielermonument als DE RONDE zijn misplaatst ! Dit lijkt eerder op een veredelde kermiskoers....

                    Opmerking


                      #25
                      Er staat een heel mooi stukje hierover in de laatste WielerRevue, 'k zou het eens lezen als ik jullie was.

                      De koers zal echt niet minder mooi zijn, de renners maken toch de koers.

                      Opmerking


                        #26
                        En waarom zou mondialisering en (europese)-traditie niet samen kunnen.

                        Ik ben ook niet zot van de parcours wijziging in RVV, maar ben van mening om de wedstrijd af te wachten en dan te oordelen. Dat de muur er niet meer bij is was ook voor mij een shock. But we will see. En wat het rondjes draaien betreft, ten 1º is het niet identiek het zelfde rondje en ten 2º (jammer genoeg) zie je dat meer en meer. Het heeft natuurlijk veel praktische voordelen.

                        Opmerking


                          #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door JPDS77 Bericht weergeven
                          En waarom zou mondialisering en (europese)-traditie niet samen kunnen.
                          Omdat in mijn ogen traditie en het kunstmatig opkloppen van nieuwe wedstrijden niet samengaan.

                          Oorspronkelijk geplaatst door JPDS77 Bericht weergeven
                          Ik ben ook niet zot van de parcours wijziging in RVV, maar ben van mening om de wedstrijd af te wachten en dan te oordelen. Dat de muur er niet meer bij is was ook voor mij een shock. But we will see. En wat het rondjes draaien betreft, ten 1º is het niet identiek het zelfde rondje en ten 2º (jammer genoeg) zie je dat meer en meer. Het heeft natuurlijk veel praktische voordelen.
                          Als je iets dat prima functioneert, verandert zonder goede argumenten, dan voel ik mij vrij om onmiddellijk kritiek te geven, zonder daarom af te wachten of die wijzigingen misschien toch niet helemaal tegenvallen.

                          Verder, ook al zijn de rondjes niet identiek, het is wel driemaal dezelfde beklimming. Ik heb nog altijd niet begrepen wat daar nu zo interessant aan is. Als je de Ronde van Vlaanderen wil inrichten, moet je niet proberen er de Ronde van Oudenaarde van te maken. Die praktische voodelen zullen er wel zijn, maar dat zijn dan meteen ook de praktische voordelen van een kermiskoers of criterium. Trouwens, een criterium kan ook best selectief zijn (zie maar naar Chateaulin), maar het wordt daarom nog geen klassieker.

                          In mijjnh ogen degradeer je het niveau van je wedstrijd door het toevoegen van plaatselijke rondes.
                          Patrick

                          Opmerking


                            #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Willem D Bericht weergeven
                            Er staat een heel mooi stukje hierover in de laatste WielerRevue, 'k zou het eens lezen als ik jullie was. .
                            Heb ik niet, kan ik dus niet lezen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Willem D Bericht weergeven
                            De koers zal echt niet minder mooi zijn, de renners maken toch de koers.
                            Sorry Willem, maar dat argument wordt normaal gebruikt als men ten einde raad is. De renners kunnen besluiten van niet door te rijden op een selectief parkoers, maar op een slecht parkoers kunnen ze er geen spannende wedstrijd van maken. Het laatste WK bevestigt dit maar al te zeer.

                            Daarmee bedoel ik niet dat het parkoers niet selectief zou zijn, maar die drie beklimmingen van de Patersberg blijven mij tegensteken wegens gewoon niet nodig.
                            Patrick

                            Opmerking


                              #29
                              Uiteraard heeft Gerrit gedeeltelijk gelijk, maar wielrennen (evenals atletiek) behoort niet en zal nooit tot de toppers in Amerika behoren. Waar Gerrit over spreekt is de tijd van innovatie, een boom en daarna snel vergeten. Zelfs Lemond resp. Armstrong hebben geen grote invloed gehad in de sportwereld.

                              Waar stond Amerika weer aan de voortgang: bij het dames-wielrennen. Na de OS in Los Angeles kwam daar pas de doorbraak, maar daarna bleef het ook bij vallen en opstaan.

                              Overigens ben ik niet tegen veranderingen. Door de slotkilometers in Paris-Tours te veranderen is die koers aan het einde veel spannender geworden en de verrassing blijft nu de massasprint of houdt iemand of meerderen het nog net vol. Maar het gaat om het karakter van de koers. Daarom zit ik niet met de veranderingen in de Ronde van Lombardije, maar wel om de veranderingen in de Ronde van Vlaanderen. Die koers heeft de laatste jaren geweldige ontwikkelingen gezien op diverse plekken voor Meerbeke. De verrassing was dus altijd aanwezig en er was altijd koers. Overal konden toeschouwers staan. De VIP-tenten rukten echter steeds meer op. Dat geeft aan dat de commercie en geld hierin vooral hun hand hebben.

                              Uiteraard heeft Gerrit gelijk als hij aangeeft dat de Muur niet steeds in de koers heeft gelegen en zeker niet op die strategische positie. Daarentegen blijft voor mij het feit dat met name de Muur én de Bosberg altijd voor een zeer selectieve koers hebben gezorgd.

                              Drie rondes zullen, behalve het feit waar je de toeschouwers moet laten, dat er minder renners de finish kunnen halen, want ze worden eerder uit koers genomen. Ik vind dat voor het leerproces van renners niet goed. Kijk eens goed in de uitslagen. Je ziet koereurs als 102e of 56e eindigen en later in die eerste tien rijden: ervaring is nodig.

                              Opmerking


                                #30
                                Ik sluit mij volledig aan bij Patfey zijn mening , de Chinezen en Yankees die zich voor de wielersport interesseren zouden maar koersen gaan organiseren , dan zien we wel of er dadelijk interesse is voor de wielersport in die landen.

                                http://www.cyclingnews.com/news/chin...s-mcquaid-says

                                Lees een keer dit onzin van McQauid , let ook op al die Maybe's , Might's en May's , ik heb het stuk vertaald in het NL :

                                McQuaid en de UCI weten helemaal niet of de wielersport gaat gedijen in China.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X