Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Chronologie van een afscheid

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Chronologie van een afscheid

    Op http://www.bloggen.be/wielrennen_mijmeringen beschrijft Jan de Smet het laatste wielerseizoen van Eddy Merckx.

    #2
    Jammer dat er nog niemand gereageerd heeft op mijn vraag die ik in dat artikel stel :

    Er is wat onduidelijkheid over de wedstrijden die Eddy Merckx uiteindelijk reed in 1978. Volgens het boek van Rik Vanwalleghem “ Eddy Merckx, de mens achter de kannibaal” was hij 5° in de Haut-Var (Seillans-Draguignan) en 12° in Kemzeke (Omloop van het Waasland) en waren er verder opgaven in de GP Montouroux, de Omloop Het Volk en in Wilsele. Hetgeen 5 wedstrijden gaf in 1978 (ook volgens andere bronnen).

    Persoonlijk heb ik de 5° plaats in de Haut-Var (Seillans-Draguignan) en de 12° plaats in Kemzeke (Omloop van het Waasland) teruggevonden alsook een 10° plaats in het Carnavalscriterium in Aix-en-Provence. Dus slechts 3 wedstrijden in 1978. Over opgaves in Montourox, de Omloop Het Volk (hij staat wel op de deelnemerslijst met nr. 25) en Wilsele kon ik niks terug vinden in Het Belang van Limburg. Ik veronderstel dat de opgave, zeker in de Omloop, wel de kranten zou gehaald hebben.

    Wie kan aanvullingen geven bij deze zaak?

    Opmerking


      #3
      Ik herinner mij dat Kemzeke zijn laatste wedstrijd zou geweest zijn!

      Opmerking


        #4
        Hans,



        Ja dat klopt. Maar Het Volk, Montouroux en Wilsele waren ervoor.



        Jan

        Opmerking


          #5
          Jan,
          Wilsele zegt mij iets dat hij daaraan deelgenomen zou hebben, maar het is een héél vage herinnering. Kan je neits in HBVL vinden?
          Patrick

          Opmerking


            #6
            In het verslag over Gent-Gent of Wilsele of Montouroux staat nergens iets als dat Merckx zou deelgenomen hebben of opgegeven hebben.

            Opmerking


              #7
              Moet dat niet Montauroux zijn ?

              Opmerking


                #8
                Fer,


                Ik kwam de beide schrijfwijzen tegen. Ik hen nog niet gecontroleerd welke de juiste was.
                Nu wel Het is idd Montauroux.

                Opmerking


                  #9
                  Op bijgevoegde link staat een foto van Merckx aan de start in Wilsele : http://www.flickr.com/photos/actu24/...in/photostream

                  Opmerking


                    #10
                    Thx. Al één mysterie opgelost.

                    Nu nog Het Volk en Montauroux.

                    Opmerking


                      #11
                      Nieuwsblad van het Noorden, maandag 6 maart 1978 (twee dagen na Omloop het Volk):

                      "Eddy Merckx heeft de openingskoers in zijn vaderland niet meegemaakt. De Belg werd woensdag met hevige buikpijn naar een ziekenhuis in Brussel gebracht, .... Ook gisteren vertoefde de Belgische vedette daar nog."

                      Merkcx lag dus tijdens Omloop in het ziekenhuis. Dat lijkt me dus meer een afmelding dan een opgave.

                      Opmerking


                        #12
                        Dus deelname voorzien, maar late afzegging, nog een probleem opgelost.
                        Patrick

                        Opmerking


                          #13
                          Wat de wedstrijd in Montauroux betreft, die werd verreden op zondag 19 februari. De uitslag staat in HBVL van 20 februari. Vlak boven de uitslag staat volgend klein artikel:
                          "Eddy Merckx terug"
                          TOULON — Eddy Merckx, die vorige dinsdag het oefenkamp te La Lavandou verliet, na een plotse griepaanval, heeft zaterdag zijn ploegmaats opnieuw vervoegd. Eddy zag er weer fit uit en nam onmiddellijk deel aan de groepstraining. Zijn wederoptreden is evenwel nog niet in uitzicht gesteld."
                          Ik denk dat we hieruit mogen besluiten dat hij niet gestart is in Montauroux.

                          Opmerking


                            #14
                            In het boek Eddy Merckx de Biografie van Johny Vansevenant staat op p 402:

                            De eerste wedstrijd in C&A-trui rijdt Merckx op 13 februari, de Carnavalronde in Aix-en -Provence. Hij eindigt tiende. Op 26 februari neemt hij deel aan Seillans-Draguignan, de Ronde van de Haut-Var (5de).
                            Op 11 maart rijdt hij in Wilsele (opgave) en op 19 maart is er Kemzeke (12de).

                            Dus hier ook geen sprake van Montauroux.

                            Opmerking


                              #15
                              Allen , ik zie een passage in het boek Merckx Half Man, Half Bike. Met auteursrechten beschermd. Kan geen copy paste doen. maar geef in google Montauroux + Merckx in en je komt op de opgave in Montauroux volgens mij ...? Montauroux het dorp waar Marc Uytterhoeven al eens aanwezig is.
                              Groeten.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X