Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

andere tijden sport

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    andere tijden sport

    Gisteren bij de NOS weer een interessante docu in de serie Adere Tijden Sport.
    De valse start in Leiden 1978.
    De serie is vergelijkbaar Belga Sport. Daar duren de afleveringen echter 50 minuten en bij de NOS ongeveer de helft. Wellicht dat ze (de NOS) daardoor toch wat steekjes liet vallen.
    Het was de proloog met een nogal wat bochtig parcours en met overvloedige regenval waardoor het toch een gevaarlijk parcours werd verklaard. Daarom zou het niet mee tellen voor het AK en kon er dus volgende de Tourorganisatie geen gele trui worden toegekend.

    Ik heb nadien het nodige gehoord en gelezen en op basis daarvan miste ik een aantal dingen.
    Mijn veronderstelling was dat de Franse renners wisten dat de proloog niet meetelde maar de Nederlandse renners bijvoorbeeld niet. Klopt dit en hoe zat het met de Belgen.
    Gemiste vragen aan Bouvet en de juryleden.
    Waarom kon de gele trui niet worden uitgereikt. In 1988 werd die toch ook uitegereikt na een rit die niet meetelde (Bontempi).
    Na 1978 werden er wel meer prologen op een bochtig en nat parkoers afgelegd, onder meer Boardman was een prominent slachtoffer. Waarom telden die wel mee.
    Als de mate van gevaar een reden is om te annuleren waarom worden dan de natte kasseiritten niet geannuleerd (1980).

    In deze docu kwamen alleen de Nederlandse en Franse (Albert Bouvet) standpunten naar voren. Ik had ook graag een prominente Italiaan en Belg aan het woord gezien en natuurlijk ook Bernard Hinault en Jan Raas al begrijp ik dat die laatste wat mediaschuw is.

    Gerrit

    #2
    Dat zou wel bizar zijn, dat Franse renners wisten dat de proloog niet meetelde...

    1988 waren het duidelijk al andere tijden. De beelden en de verhalen over de start in 1978 laten in elk geval wel de Franse slag zien en het ziet er allemaal redelijk amateuristisch uit. Ineens geen gele trui uitreiken, ineens de rit een uur eerder starten, de plaatselijke organisatie die eigen reclames ophangt... Bizar, maar het heeft ook wel weer wat.
    Later tijdens deze Tour kwamen de renners overigens in opstand tegen de Tour-organisatie vanwege met name al het reizen.

    Opmerking


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door jovanni Bericht weergeven
      Dat zou wel bizar zijn, dat Franse renners wisten dat de proloog niet meetelde...
      Dit is wel wat ik altijd begrepen heb. Kijk maar naar de uitslag. Die spreekt boekdelen.
      1. Raas 6.38, 2 Knetemann 6.40, 3. Zoetemelk 6.42, 4. Kuiper 6.46, 5. Bruyere 6.48, 6. Hezard 6.54, 7 Maertens 6.56, 8 Gisiger en Hinault 6.57.

      1988 waren het duidelijk al andere tijden. De beelden en de verhalen over de start in 1978 laten in elk geval wel de Franse slag zien en het ziet er allemaal redelijk amateuristisch uit. Ineens geen gele trui uitreiken, ineens de rit een uur eerder starten, de plaatselijke organisatie die eigen reclames ophangt... Bizar, maar het heeft ook wel weer wat.
      Daarom zou ik graag hebben gezien dat Bouvet daar over aan de tand was gevoeld.
      '
      Later tijdens deze Tour kwamen de renners overigens in opstand tegen de Tour-organisatie vanwege met name al het reizen.
      Volgens mij heeft het niet zo veel geholpen. Kijk maar naar dit jaar.
      Twee grote verplaatsingen en diverse kleinere.
      Natuurloijk zijn de overnachtingen veel luxueuzer geworden voor de renners en de kleinere verplaatsingen zullen ook geen probleem vormen. Maar de grote verplaatsingen zullen niet bepaald als luxe ervaren worden.
      Indertijd werd gezegd dat het moeilijk was om de Tour in de laatste week spannend te houden. De Alpen lagen immers niet in de achtertuin van Parijs.
      Er schijnt toch veel mogelijk te zijn. De Ventoux op de voorlaatste dag, wie verzint het.

      Gerrit

      Opmerking


        #4
        Maar de Nederlanders waren toen natuurlijjk ook gewoon heel erg goed ;-)

        Toen waren er niet alleen veel verplaatsingen maar ook nog eens meerdere etappes per dag

        Opmerking


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door jovanni Bericht weergeven
          Maar de Nederlanders waren toen natuurlijjk ook gewoon heel erg goed ;-)

          Toen waren er niet alleen veel verplaatsingen maar ook nog eens meerdere etappes per dag
          Hinault op 15 seconden van Zoetemelk. Ik denk dat het de slechtste proloog van Hinault ooit was. In ieder geval in de Tour.

          Dit jaar zijn er buiten de twee grote nog eens 11 kleinere verplaatsingen. Ongeveer evenveel als in 1978, maar toen waren er geen grote verplaatsingen. En er waren twee dubbeletappes; de eerste en degene met de beruchte stakingsetappe.
          En meerdere etappes per dag kwamen nog tot en met 1991 voor.
          Denk dus niet dat de staking echt geholpen heeft. Dat is echt een fabeltje.

          Gerrit

          Opmerking


            #6
            15 sec. is inderdaad wel aardig wat...

            Opmerking


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door jovanni Bericht weergeven
              15 sec. is inderdaad wel aardig wat...
              Beiden in topvorm zullen ongeveer gelijkwaardig zijn zoals in 1979
              Uitslag in 1979: 1 Knetemann 5.59,58, 2. Knudsen 6.03, 3. Zoetemelk 6.03 en 4. Hinault 6.03.
              In 1978 was Hinault echt niet minder in vorm dan Zoetemelk.

              Dus: wisten de Franse renners dat de tijden niet mee zouden tellen?

              Gerrit

              Opmerking


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bericht weergeven
                Indertijd werd gezegd dat het moeilijk was om de Tour in de laatste week spannend te houden. De Alpen lagen immers niet in de achtertuin van Parijs.
                Er schijnt toch veel mogelijk te zijn. De Ventoux op de voorlaatste dag, wie verzint het.

                Gerrit
                Eigenlijk was dat argument in die tijd onzin Gerrit, er zijn genoeg aankomsten op de Puy de Dôme vlak voor het einde geweestv(denk maar aan 1964). Ook een niet te onderschatten bergske. Maar als de Tour op dat moment al (vooral mentaal) beslist is, maakt dat allemaal neits uit. We zullen dit jaar zien.
                Patrick

                Opmerking


                  #9
                  Hallo

                  Wie de uitzending gemist heeft kan ze bekijken via het internet. Op Google "andere tijden sport" intikken en de rest volgt ongeveer vanzelf.

                  Opmerking


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
                    Eigenlijk was dat argument in die tijd onzin Gerrit, er zijn genoeg aankomsten op de Puy de Dôme vlak voor het einde geweestv(denk maar aan 1964). Ook een niet te onderschatten bergske. Maar als de Tour op dat moment al (vooral mentaal) beslist is, maakt dat allemaal neits uit. We zullen dit jaar zien.
                    Er zijn toch wel een aantal verschillen.
                    1. Volgens mij de eerste keer dat een col op de voorlaatste dag word beklommmen. De Puy de Dome is veel dichter bij Paris en zonder verplaatsing kan men dan nog op fatsoenlijke wijze naar Parijs rijden.
                    2. De Ventoux is een col waarop nog aanzienlijke verschillen kunnen worden gemaakt. De Puy de Dome is toch van een veel minder kaliber.
                    Het zal misschien niet zo zijn dat de Tour hier nog gewonnen kan worden maar hij kan nog wel degelijk verloren worden. De schade bij een tijdrit kan nog beperkt worden maar op de Ventoux is een slechte dag goed voor minuten.

                    Gerrit

                    Opmerking


                      #11
                      gerrit,
                      Of het nu op een of twee dagen van het einde is, maakt toch niet zo veel verschil, de rit naar Parijs is vandaag toch een lachertje. En verder denk ik dat je echt de Ventoux overschat et de Puy de Dôme onderschat, bekijk maar eens een paar rituitslagen, en dan zeker 1964 toen het die dag nog om de knikkers ging.
                      Patrick

                      Opmerking


                        #12
                        Ik had niet eerder rijd maar vandaag heb ik de special over Ventoux bekeken (
                        andere tijden sport).
                        Daarin een aantal opmerkelijke "feiten".
                        1. In 1955 waren Kübler en Geminiani er vandoor op de Ventoux toen Geminiani Küblet waarschuwde dat de Ventoux geen gewone berg was. Kübler zou volgens Geminiani hebben geantwoord dat Ferdi ook geen gewone renner was.
                        We kunnen deze anecdote/mythe vermoedelijk naar het rijk der fabelen verwijzen want in de zwitserse documentaire "Ferdi National" ontkent Kübler categorisch dit ooit gezegd te hebben.
                        Geminiani overdreef nogal eens en maakte het verhaal wat mooier dan het was.
                        2. Eddy Merckx beweerde dat hij zijn ineenstorting na de finish in 1970 overdreef om zo snel mogelijk van de journalisten af te zijn.
                        Bernard Mondon, publicist over de Ventoux, geloofd de versie van Merckx overigens niet.

                        Aan de ene kant wordt een vermoedelijk onjuiste mythe (Kübler) bevestigd en aan de andere wordt een mythe (Merckx) ontkracht terwijl dat maar de vraag is.

                        Helaas kwamen er maar weinig renners aan het woord; Breukink, Caritoux en Merckx.
                        Geen Kübler, Geminiani etc.
                        Leeft Mallejac overigens nog.

                        Gerrit

                        Opmerking


                          #13
                          Jean Malléjac overleed op 24/09/2000 in Landernieau (Finistère)

                          Opmerking


                            #14
                            Als aanvulling op de proloog in Leiden 1978 de volgende krantenartikelen in 1978:

                            LEIDEN - De start van de Tour de France verliep chaotisch en ongeorganiseerd. Dat was voornamelijk te wijten aan het rommelige optreden van de Leidse politie, die in eerste instantie alle werkzaamheden binnen de Groenoordhal door haar Franse collega's liet opknappen. Zo mocht de pers niet in de buurt van de renners komen. hetgeen op hardhandige wijze werd duidelijk gemaakt. Voor die laatste manier werd dan de Leidse politie opgetrommeld, die geen begrip toonde voor hen, die louter in de Groenoordhal aanwezig waren om te werken.
                            Uitspraak van een agent:Vanavond kunt u alles zien en horen op de televisie. Dat is voor u vroeg genoeg.

                            LEIDEN - Leiden zal zich waarschijnlijk drie keer bedenken alvorens nog eens een Tour-start naar Nederland te halen. Vanaf de presentatie van de deelnemende ploegen woensdagavond tot de huldiging van de proloog-winnaar Jan Raas gisteren in de namiddag ging letterlijk alles mis. In een vloek en een zucht maakten de twee grootste boosdoeners, de regen en de Tour-directie, het werk kapot dat twee jaar van intensieve voorbereiding had gekost.
                            De botsing tussen het duo Levitan-Goddet en de Stichting Start Tour de France Leiden - waarvan de grote organisator Joop Riethoven woensdagavond ijlings naar het Academisch Ziekenhuis moest worden gebracht - die botsing liep gisteren zo hoog op dat Andre de Jong zijn deuren wilde sluiten. De directeur van de Groenoordhal waar zich start en finish van de proloog voltrokken, voelde er in een eerste opwellende woede niets meer voor hedenochtend opnieuw als gastheer te fungeren voor de Tour. Tenzij, was zijn dreigement aan Levitan, tenzij Raas toch in de gele trui start.
                            Irritant minzaam wees Levitan er directeur De Jong op dat de Tourreglementen - zij weer - hem (Levitan dus) volledige rugdekking gaven en dat hij als wedstrijdleider onder bepaalde omstandigheden gerechtigd is het karakteristieke van een etappe te veranderen.

                            Wat is het karakteristieke van een proloog, een in wezen geforceerd aanhangsel van een ronde, dat pas de laatste jaren gemeengoed is geworden? Het wijst de drager van de leiderstrui aan zodat in de eerste, officiele etappe in ieder geval iemand in het geel, rose, oranje of welke kleur dan ook kan vertrekken.
                            Wie is echter vandaag naar Sint Willebrord de gele rijder? Jawel, Thevenet, achttiende in de proloog op achttien seconden van Raas. Met welke beslissing - vooraf genomen zonder de 30 gulden betalende toeschouwers op de hoogte te brengen - de proloog degradeerde tot een publiekslokker zonder waarde.
                            Toen de regen zich in de ochtenduren over Leiden ontfermde, meldden Debruyne en Demuer zich namens hun collega-ploegleiders bij de Tour directie. Zij vonden het parcours in de Leidse binnenstad vanwege het slechte weer te gevaarlijk en vroegen om neutralisatie. Levitan stemde onmiddellijk toe, bewandelde echter de formele weg door het verzoek voor te leggen aan de jury van wedstrijdcommissarissen. Jean Houben, de Nederlandse vertegenwoordiger in dit college: ,Om drie redenen gingen wij akkoord. Het weer verslechterde, de aard van het parcours dat vanwege zijn bochten toch al de nodige weerstand had opgeroepen en het feit dat het verzoek van de ploegleider zelf komstig was."
                            Artikel 23 van het Tourreglement (De Jong: ,Daarmee werd ik om m'n oren geslagen zodat ik geen been had om op te staan") verschafte Levitan de vrijheid om van de proloog een lachertje te maken. Dat artikel geeft de wedstrijdleiding het recht een etappe als niet gereden te beschouwen, dus niet te laten tellen voor het algemeen klassement indien er geen gevaar voor ontwrichting van het wedstrijdgebeuren ontstaat. Wat moet de Tour aanvangen, kwam uit het commentaar van de directie naar voren als nu al favorieten vanwege valpartijen worden uitgeschakeld? Maar dat is nu juist „all in the game". En wat als straks het water van de Tourmalet afstroomt? Dat is veel gevaarlijker dan een paar bruggen in Leiden. Maar die etappe zal dan toch heus niet uit de klassementen worden gestreept. Overigens vertrokken 110 renners uit de Groenoordhal en kwamen 110 renners heelhuids terug in dezelfde hal.

                            Een van de weinige ploegleiders wier handtekening ontbrak op het zogenaamde unanieme verzoek, was Peter Post. ,Debruyne heeft me alleen gevraagd of ik akkoord ging. Ik heb gezegd dat ik me bij de meerderheid zal aansluiten. Nu zegt Levitan dat ik akkoord ben gegaan met het weglaten van de gele trui. Maar daar is met mij nooit over gesproken. Er is nooit gezegd dat die trui niet zou worden uitgereikt."

                            Kreeg het publiek in de Groenoord (niet uitverkocht) pas na afloop te horen dat het naar een zinloos gebeuren had zitten kijken, tot de renners drong het nieuws van de beslissing voortijdig door hoewel dat niet in de bedoeling van de Tour-directie had gelegen. Post: ,Wij mochten er niet over praten. Pas na de proloog zou het aan de renner bekend worden gemaakt."

                            De reacties logen er niet om, zeker niet toen halverwege de tijdrit de regen ophield en de straatstenen geleidelijk opdroogden. Winnaar Jan Raas: ,Je kunt inderdaad stellen dat ik behoorlijk teleurgesteld ben. Ik hoorde pas om twee uur dat de proloog niet zou meetellen voor het klassement. Maar ik had wel op de gele trui gerekend. En dat hoorde ik pas nadat ik had gereden. Jammer voor het publiek en ook jammer voor mij.' Misschien kan ik in Sint Willebrord revanche nemen op Levitan."

                            Vinniger in zijn commentaar was nummer twee. Gerrie Knetemann die in koor met Hennie Kuiper (vierde) de affaire als ,waanzinnig en belachelijk" bestempelde. Kuiper: ,Als het sneeuwt, hagelt of vriest, stoppen ze ook niet. Maar de Fransen zijn slim. Die hebben het goed in elkaar gestoken. Die waren natuurlijk bang dat Thevenet hier achterop zou raken. Dat hij nou in het geel vertrekt, is te belachelijk om over te praten. Ik heb onderweg toch maar alles gegeven. Ik voelde me tot dat verplicht tegenover de toeschouwers. Per slot rijd je hier voor je eigen publiek." Knetemann: Waarvoor hebben al die mensen betaald? Om ons zo maar in de Ronde te zien rijden? Hoe kun je ze dat aandoen?" Post: Ons maakt het als ploeg niet veel uit, maar voor het publiek moet dit een afknapper zijn.

                            De Leidse organisatie bleef met de brokken achter. Woensdagavond al kreeg zij de eerste bittere pil te slikken toen nauwelijks 500 mensen op de officiele presentatie van de Tour ploegen - omlijst met een aantal artiesten - afkwamen. Gerekend was op 5.000 kijkers.. Na die voorstelling volgde een tweede afknapper toen Levitan verordende dat alle Nederlandse reclame uit de Groenoordhal moest worden verwijderd. Wat nog maar net was opgebouwd aan border en spandoeken kon weer onmiddellijk worden afgebroken.
                            De fout lag ditmaal bij Leiden zelf dat verzuimd had het contract met de Tourleiding tot in de finesses te bestuderen. De Stichting Start Tour de France Leiden besteedde het reclamepakket uit aan het Amsterdamse bureau Gosewehr, dat voor twee ton aan reclame in de Leidse binnenstad en in de Groenoordhal aan de Nederlandse man bracht.

                            Gosewehr: Vanochtend bleek ineens in het contract met de Tour te staan dat in een straal van 300 meter van de start geen Nederlandse reclame mocht voorkomen. We hebben alles weer moeten afbreken. Uiteraard krijgen de klanten hun geld terug. Voor mijn bureau en voor de stichting is het een schadepost, van tienduizenden guldens.

                            Voor de directeur van de Groenoordhal was gistermiddag de maat vol toen Raas geen gele trui ontving. Hij had al in een eerder stadium als Brugman moeten praten tegen Levitan omdat die start en vertrek in een hal allerminst zag zitten. lk sluit morgen vroeg mijn deuren, liet hij de Tour-directie weten. Mocht hij voet bij stuk houden dan staat hedenochtend de hele Tourkaravaan op de stoep. En Thevenet in een geel hemd.

                            Opmerking


                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bericht weergeven
                              Artikel 23 van het Tourreglement (De Jong: ,Daarmee werd ik om m'n oren geslagen zodat ik geen been had om op te staan") verschafte Levitan de vrijheid om van de proloog een lachertje te maken. Dat artikel geeft de wedstrijdleiding het recht een etappe als niet gereden te beschouwen, dus niet te laten tellen voor het algemeen klassement indien er geen gevaar voor ontwrichting van het wedstrijdgebeuren ontstaat. Wat moet de Tour aanvangen, kwam uit het commentaar van de directie naar voren als nu al favorieten vanwege valpartijen worden uitgeschakeld? Maar dat is nu juist „all in the game". En wat als straks het water van de Tourmalet afstroomt? Dat is veel gevaarlijker dan een paar bruggen in Leiden. Maar die etappe zal dan toch heus niet uit de klassementen worden gestreept. Overigens vertrokken 110 renners uit de Groenoordhal en kwamen 110 renners heelhuids terug in dezelfde hal.
                              Waarom werd dit reglement dan in latere jaren, toen het ook regende, niet toegepast. Denk onder meer aan de val van Boardman.

                              Gerrit

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X