Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

1971 Grenoble-Orcières Merlette

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    1971 Grenoble-Orcières Merlette

    Iets dat ik mij al een tijdje afvraag en waar ik nergens een bevredigend antwoord op vind is het volgende:

    In de Tour de France van 1971 tijdens de rit Grenoble-Orcières Merlette kreeg Merckx een serieuze dreun van Luis Ocaña.

    Merckx verloor 8'42" op de Spanjaard en verloor zijn leiderstrui. Maar wat was nu eigenlijk de oorzaak?
    - Luis Ocaña had een superdag? Maar dan wel een SUPERdag.
    - Merckx had een offday? Maar blijkbaar ook zijn complete ploeg want Bruyère werd op 25'20" 32ste, Huysmans en Wagtmans op 28'04" 34ste en 35ste en op 32'14" Mintjens (46ste), Van Schil (47ste), Swerts (50ste), Spruyt (51ste) en Van Springel (91ste). In principe moesten zelfs deze laatste 5 uitgesloten worden wegens het overschrijden van de tijdslimiet. Dit lijkt er toch op dat er iets meer aan de hand was.
    - In 1971 had Merckx al een oplawaai gekregen in Luik-Bastenaken-Luik (Georges Pintens maakte een opmerkelijke remonte).
    - In de eerste helft van 1971 won Merckx wel Milano-Sanremo en de Omloop Het Volk (op zijn pisteconditie?), Paris-Nice (+ 3 ritten), Ronde van België (+ 3 ritten), de Dauphiné (+ 2 ritten) en de Midi-Libre. Misschien niet Merckxiaans, maar toch mooi.
    - Luis Ocaña had eigenlijk alleen de Ronde van het Baskenland gewonnen (+ 1 rit) en een rit in de Vuelta.

    Ik dacht ooit iets gelezen te hebben over 'maagproblemen' bij Merckx en zijn ploegmaten (doet toch een aantal alarmbelletjes rinkelen). Anderzijds, de andere kopstukken, Zoetemelk, Van Impe, Gösta Pettersson, Thevenet, Agostinho, Galdos en Fuente bakten er die dag ook niks van.

    Daarnaast zijn er nog de uitslagen van Nevers-Puy de Dôme waar Merckx 15" moet toegeven op Ocaña en St-Etienne - Grenoble waar Merckx ook 1'36" verliest op Ocaña. M.a.w. 10'18" in twee opeenvolgende ritten.
    Maar de volgende rit is er dan de raid naar Marseille die nog spectaculairder kon geweest zijn indien sportdirecteur Albani geen tactische fout maakte.

    Ik veronderstel verschillende antwoorden te krijgen (hoop ik) en ik kijk er naar uit.
Bezig...
X