Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Belga sport nieuwe reeks

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Belga sport nieuwe reeks

    Hallo

    De tweede aflevering die volgende week maandag uitgezonden wordt zal gaan over Criquelion en Bauer in Ronse.

    #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Marc Bericht weergeven
    Hallo

    De tweede aflevering die volgende week maandag uitgezonden wordt zal gaan over Criquelion en Bauer in Ronse.
    Ik kan het aanraden.
    Wat zijn de andere onderwerpen. Volgende week vader en zoon Everts maar daarna?
    Hebben ze overigens ooit al eens Beheyt/Van Looy behandeld.

    Opmerking


      #3
      Maandag nieuwe aflevering over de memorabele terugkeer in 1981 van mijn grote idool Freddy Maertens.

      Opmerking


        #4
        Hallo Polle

        Ik ben benieuwd wat de bovenhand zal halen: groot respect voor die formidabele (weliswaar kortstondige) terugkeer of alweer de verdachtmakingen allerhande. Ik vind Praag nog altijd het mooiste moment uit zijn hele loopbaan voor mij als rasechte Maertensfan. De tweede en de derde in de uitslag, zelf ook alle twee wereldkampioen geweest, maken de overwinning nog zoveel waardevoller.
        Laatst bewerkt door Marc; 12.05.2010, 17:13.

        Opmerking


          #5
          Was zeker een zeer emotioneel moment toen hij het onmogelijk gewaande waarmaakte in Praag.Samen met een pak andere prestaties een topmoment voor zijn fans.Ben het al jaren gewoon dat men ofwel voor of tegen is als men hoort dat Freddy steeds mijn idool was en is gebleven .Is uiteraard zeer spijtig want Freddy verdient veel beter.Ze doen maar.Voor mij blijft hij een kanjer en een van de absolute toppers van de Belgische en wereld (wieler)sport.Vandaag zou men maar wat blij zijn met dergelijke crack:groot klassiek renner,wereldspurter,tijdritkanjer en een meer dan behoorlijk klimmer wat men daar toen ook over dacht.de Vuelta winnen,8ste worden na een ongelooflijke Tour doet men niet als men geen cols kan bedwingen.Ben er ook helemaal van overtuigd dat de val in Mugello 1977 ons nog enorm veel bewijzen van zijn grootse kwaliteiten onthouden heeft,te beginnen met de betreffende Giro.

          Opmerking


            #6
            Helemaal akkoord natuurlijk.
            Mugello 1977 was letterlijk en figuurlijk een breekpunt. Ik heb daarnet de huiveringwekkende beelden van die val nog eens bekeken. In feite kon het nog veel erger geweest zijn want zowel Rik als Freddy hadden hun helm thuisgelaten. Ik wil trouwens ook van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat geen van beiden volgens mij eigenlijk verantwoordelijk kan gesteld worden voor die val.

            Opmerking


              #7
              prachtige reportage over Freddy.heerlijk om die fantastische momenten nog eens opnieuw te beleven.mijn haren op de armen stonden constant recht.Doet mij enorm veel deugd om te zien hoe het nu met Freddy en zijn gezin gaat na al die moeilijke jaren en om te zien hoe nuchter en met veel relativiteitszin hij en zeker ook zijn schat van een vrouw nu terugblikken op al hun mooie en moeilijke momenten samen en dat hun liefde voor elkaar er niet onder geleden heeft maar integendeel alleen maar gegroeid is.heerlijk.

              Opmerking


                #8
                Heb de reportage ook gezien. En ik moet toegeven, je moet respect tonen voor de manier waarop Freddy al zijn tegenslagen relativeert. Ik denk dat zijn mooiste en beste overwinning ooit, zijn Carine moet zijn.

                Zelf was ik nooit supporter van Freddy, maar met de jaren heb ik toch wel meer respect gekregen voor wat hij verwezenlijkt heeft in soms moeilijke (persoonlijke) omstandigheden.

                Was hij beter omringd geweest, wie weet wat hij nog allemaal gewonnen had.

                Het waren echt hoogdagen voor het Belgische wielrennen toen.

                Opmerking


                  #9
                  inderdaad,dit doet een mens meer dan mijmeren over die topjaren voor de Belgische wielersport en sport in het algemeen.Vond het vooral ook mooi hoe het respect voor Freddy en zijn prestaties werden gewaardeerd door de woorden en hun aanwezigheid van De Vlaemininck(de renner waar Roger bang voor was),Hinault,Saronni en Moser.

                  Opmerking


                    #10
                    Niet geheel tot het onderwerp behorend maar het kwam in de documentaire ter sprake.
                    Pollentier werd na zijn ontdekte fraude uit de Tour gezet. Werd dit vergrijp zwaarder gezien als een postieve plas. De normale straf op dopinggebruik was immers terugzetting naar de laatste plaats in de etappe en 10 minuten straftijd.

                    Gerrit

                    Opmerking


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Marc Bericht weergeven
                      Hallo Polle

                      Ik ben benieuwd wat de bovenhand zal halen: groot respect voor die formidabele (weliswaar kortstondige) terugkeer of alweer de verdachtmakingen allerhande. Ik vind Praag nog altijd het mooiste moment uit zijn hele loopbaan voor mij als rasechte Maertensfan. De tweede en de derde in de uitslag, zelf ook alle twee wereldkampioen geweest, maken de overwinning nog zoveel waardevoller.
                      Er waren nog meer podia met louter voormalige en toekomstige wereldkampioenen(*) op de weg. Acht om precies te zijn
                      1930 Liege (B) Binda - Guerra* - Ronsse
                      1946 Zurich (CH) Knecht - Kint - Van Steenbergen*
                      1949 Kobenhavn (DK) Van Steenbergen - Kübler* - Coppi*
                      1950 Moorslede (B) Schotte - Middelkamp - Kübler*
                      1957 Waregem (B) Van Steenbergen - Bobet - Darrigade*
                      1958 Reims (F) Baldini - Bobet - Darrigade*
                      1981 Praha (CSR) Maertens - Saronni* - Hinault
                      1985 Giavero (I) Zoetemelk - Lemond - Argentin*

                      Opvallend verder in de lijst van WK's dat Gino Bartali nooit bij de eerste vijf eindigde.
                      Welke andere toppers kunnen dat ook zeggen.

                      Opmerking


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door de polle Bericht weergeven
                        inderdaad,dit doet een mens meer dan mijmeren over die topjaren voor de Belgische wielersport en sport in het algemeen.Vond het vooral ook mooi hoe het respect voor Freddy en zijn prestaties werden gewaardeerd door de woorden en hun aanwezigheid van De Vlaemininck(de renner waar Roger bang voor was),Hinault,Saronni en Moser.
                        In de documentaire (waar ik met veel plezier naar gekeken heb natuurlijk) had men het over het feit dat 1978 (na de val in Mugello in 1977) een min of meer mislukt seizoen was. Hallo?

                        Maertens won 18 wedstrijden waaronder: de zesdaagse van Antwerpen (met Clark), Seillans-Draguignan, Omloop Het Volk, E3 prijs Harelbeke, 2 ritten en eindklassement Vierdaagse van Duinkerke, 2 ritten en de groene trui in de Tour en 13e in de eindstand. Welke renner zou vandaag niet tevreden zijn met een dergelijke uitslagenlijst?
                        Laatst bewerkt door Marc; 18.05.2010, 17:10.

                        Opmerking


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Marc Bericht weergeven
                          In de documentaire (waar ik met veel plezier naar gekeken heb natuurlijk) had men het over het feit dat 1978 (na de val in Mugello in 1977) een min of meer mislukt seizoen was. Hallo?

                          Maertens won 18 wedstrijden waaronder: de zesdaagse van Antwerpen (met Clark), Seillans-Draguignan, Omloop Het Volk, E3 prijs Harelbeke, 2 ritten en eindklassement Vierdaagse van Duinkerke, 2 ritten en de groene trui in de Tour en 13e in de eindstand. Welke renner zou vandaag niet tevreden zijn met een dergelijke uitslagenlijst?
                          OK, als je de huidige Belgische lichting bekijkt heb je zeker een punt. Behalve Tom Boonen zijn er niet veel die dergelijke prestaties kunnen voorleggen. Maar je hebt het hier wel over Freddy Maertens hé...

                          En een zesdaagse zou ik niet echt meetellen als overwinning op de weg.
                          makkemerckx
                          Elite zn Contract
                          Laatst bewerkt door makkemerckx; 19.05.2010, 23:12.

                          Opmerking


                            #14
                            vooral het verschil met zijn meer dan 50 zeges van de twee voorgaande jaren deed men tot deze conclusie komen.vandaag zou men met dergelijke uitslagen multimiljonair zijn.wat wk podia betreft: de top acht in 1976 is nog indrukwekkender.enkel de nummer drie Tino Conti werd nooit wereldkampioen

                            Opmerking


                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Marc Bericht weergeven
                              Maertens won 18 wedstrijden waaronder: de zesdaagse van Antwerpen (met Clark), Seillans-Draguignan, Omloop Het Volk, E3 prijs Harelbeke, 2 ritten en eindklassement Vierdaagse van Duinkerke, 2 ritten en de groene trui in de Tour en 13e in de eindstand. Welke renner zou vandaag niet tevreden zijn met een dergelijke uitslagenlijst?
                              Marc,

                              Dit is niet enkel de mening van de documentaire makers, maar was het algemeen gevoel in 1978, van journalisten en wielerliefhebbers.

                              Je moet alles in zijn context zien, en voor Maertens was de referentie Merckx. Die vergelijking kon hij in 1976 en in 1977 tot Mugello best doorstaan, maar in 1978 won hij "slechts" twee ritten in de Tour (en geen 6 à 8), won hij in plaats van een klassieker enkel Het Volk en Harelbeke (en naast 4de plaatsen in Paris-Roubaix en de Amstel verder enkel wat top tien noteringen) en won hij in plaats van de Vuelta of de Giro, Duinkerken. De Super Prestige vat dit dan ook goed samen : 11de, na overwinningen de twee voorgaande jaren.

                              Naar de toenmalige verwachtingen en normen was dat een afgang, ook Van Looy, Merckx of De Vlaeminck zouden (of werden) met een dergelijk palmares neergesabeld worden (versleten, op de terugweg).

                              Dat we het nu met véél minder moeten doen, en er geen alleswinners als Van Looy, Merckx, De Vlaeminck, Maertens, Hinault meer zijn, vertekent uiteraard onze perceptie van wat toen leefde, en wat ik mij nog goed herinner.
                              Patrick

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X