Los bericht bekijken
Oud 20 januari 2012, 22:59   #5
vanwinjp
Een winnaar

Thumbs up

Ik heb ook altijd over het Franse militaire verhaal gelezen alszijnde de roots van de cyclo-cross, maar geef hieronder toch enkele feiten mee waaruit men kan afleiden dat het ontstaan wellicht toch niet zo eenduidig is. Het is wel best mogelijk dat in Frankrijk de eerste officiŽle kampioenschappen gereden werden.

1.Er waren meerdere landen waar er niet op de openbare weg mocht gekoerst worden, waaronder GB dat nochtans een belangrijk wieelrland was eind 19e eeuw. Cyclo cross klink inderdaad Brits, maar voordien al was er een wielerspel met daaraan verbonden prijzen aan een veroveringstocht begonnen: de paper hunt. Ook overduidelijk een Brits begrip.

Vele Belgische wielerclubs (te verstaan als verenigingen die zondagse gezamenlijk uitstappen organiseerden) organiseerden jaarlijks een paper hunt voor hun leden. Het ging om een zoektocht naar papiertjes aan bomen en struiken gebonden. Of er ook opdrachten bij hoorden is me nooit duidelijk geworden. Dat wielerspel vond altijd in bossen en weilanden plaats. Het is aannemelijk dat hieruit pure snelheidsritten ontstonden die een afgebakend en aangegven parkoers volgden. Verslagen van de eerste Belgische veldritten bevestigen dat: ze waren in lijn en men diende onderweg pijlen of aanduidingen te volgen. Deze verdwenen soms tijdens de koers of werden door supporters en renners gesaboteerd.

Indien ik het goed hem was er ooit een dergelijke rel op een BK cyclo cross en werd de koers een week later opnieuw gereden mits het opstellen van veel meer commissarissen onderweg.

2.Er werden als variant op de paper hunt ook ballonkoersen verreden, waarbij de deelnemers op zoek moesten gaan naar een kleine ballon die ergens in de buurt opgelaten werd. Ik heb de indruk dat deze variant na de paper hunt traditie opdook, waarschijnlijk om eens iets anders te organiseren. Het zou ook best kunnen dat de bllontraditie een uitvloeisel is van militaire gebruiken. Het waren de militairen die als eersten de ballon gebruikten voor strategische opdrachten. In de nationale legers werd de safetyfiets, een exemplaar bruikbaar om als alle terrein fiets te fungeren, laat aangekocht. De BWB heeft lang moeten ijveren opdat het leger de fiets invoerde naast het paard. De aristocratische legertop wou daar aanvankelijk niet van weten. Dat brengt me bij de veronderstelling dat de ballonspelen na de paper hunt kwamen.

3.Indien Thys reeds deelnam aan Franse veldritten, dan heb ik meteen de link gevonden met de promotor van de eerste Belgische wedstrijden. Die promotor, vader van de cyclo cross genoemd, was Jacques Vanopdenbosch. Hij was notoir bestuurslid van Brussel Sportif, de club waarvoor Thys reed. Brussel Sportif was inrichter van de eerste crossen en was tot in de jaren 30 inrichter van het jaarlijks BK in het ZoniŽnwoud.

Straks meer.
Johan
vanwinjp is offline   Met citaat reageren