Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Halve Fond

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Halve Fond

    Nog zo'n uitdrukking. Wat is de herkomst en betekenis van het woord. Over welke afstanden ging het?

    Blijkbaar eenvoudig, maar genoeg interessant om een discussie over op te zetten.

    #2
    Herkomst van de benaming weet ik zo niet, maar "de" traditionele" afstand was 100 km, jarenlang voor de WK finale. Schiftingsreeksen varieerden, 50 km, een uur of ook 100km. Nadien verwaterde dat wel, het laatste WK in bv, had twee schirtingsreeksen van 24 km en in finale in twee reeksen (met optelling van punten) van 30 km.

    Nationale kampionschappen was heel variebel, zo had je in de jaren vijftig en zestig meestal een uur en al eens 70 km in België, en afwissselend een uur en 100 km in Frankrijk, Zwitserland, Nederland, Duitsland.

    De liefhebbers reden in de beginjaren hun WK ook over 100 km, maar na de "herneming" eind jaren vijftig waren de afstanden gewoonlijk iets korter als bij de profs, typisch een uur voor de finale en 50 km voor de schiftingen, nationale kampioenschappen waren dikwijls over 50 km (soms in een wedstrijd met de profs, waarbij de liefhebbers vroeger stopten).

    Op de winterbanen was de traditionele afstand een uur, toch voor grote wedstrijden (zoals een Europees criterium), maar soms werd er ook in verschillende reeksen gereden, bv 20, 30 en 50 km.

    Dus samengevat : de traditionele afstand is 100 km, met als runner-up een uur.
    Patrick

    Opmerking


      #3
      Een mogelijke oorsprong van het woord is dat de benaming gebaseerd werd op de term in athletiek. De stayerswedstrijden werden gezien als "tussenstap" tussen de zesdaagsen (fond) en snelheid (sprint) en naar analogie met de athletiek noemde men ze halve fond wedstrijden. In de atletiek wordt met halve fond (van 800m tot 3000m) ook bedoeld de wedstrijden die een tussenstap zijn tussen sprint en lange afstand.

      Opmerking


        #4
        Ik dacht ook dat de term uit de atletiek kwam, maar het was me niet zo duidelijk wat dan wel fond zou zijn. Misschien naast zesdaagsen ook de fameuze Bol d'Or races uit de vroege periode van het wielrennen?
        Patrick

        Opmerking


          #5
          De term "halve fond" vindt men ook terug in de duivensport. Het gaat hier ook om lange afstandsvluchten voor duiven ,maar ik ken de preciese afstand niet.

          Opmerking


            #6
            In de duivenliefhebberij spreekt men van 'vitesse', dit zijn de snelheidsvluchten tot zo'n 250 km (de Engelsen spreken ook van sprint), de halve-fond van 250 km tot 500 km, de fond boven de 500 km. Dan is er nog de zware fond, waarmee vluchten bedoeld worden waarbij 'overnachting' te pas komt omdat de duiven niet op de dag van de lossing hun hok kunnen bereiken. (Bron KBDB)

            Opmerking


              #7
              Ik heb een beetje zitten te rommelen. Het komt in ieder geval uit het Frans. Daar zit iets in van:

              het wezenlijke
              aufond: eigenlijk
              eerlijk

              Dus zonder gangmaking ?
              Later als woord waarschijnlijk verwaterd.

              Opmerking

              Bezig...
              X