Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Strade Bianche

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Strade Bianche

    Net terug van een deugddoende vakantie in Toscane in de buurt van Siena.

    Heb daar de laatste kilometers van de Strade Biachche afgestapt naar het centrum van Siena (die waar Wout van Aert 2 jaar geleden moest afstappen met krampen).
    Wel, ik kan getuigen dat het daar verschrikkelijk steil is. En dat na een slopende wedstrijd van bijna 200 km.

    Het deed me enkel met nog meer bewondering kijken naar de renners.

    en wat Remco Evenepoel gisteren demonstreerde: 'Chapeau'. Laat ons hopen dat hij verstandig blijft en niet de weg van FVDB opgaat. Een tweede Merckx komt er waarschijnlijk toch nooit, maar een kleine versie mag natuurlijk wel.

    #2
    Ik denk dat hij beter wordt dan Merckx (voorlopig) .Nog nooit eerder gezien op die leeftijd .Geef Remco 20 seconden en ze zien hem niet meer terug . Ongelofelijk . Hopelijk verloopt alles goed voor die jongen !

    Opmerking


      #3
      Het begrip "de nieuwe Merckx" zou op alle wielersport sites verboden moeten worden.

      Opmerking


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Wannesto Bericht weergeven
        Ik denk dat hij beter wordt dan Merckx (voorlopig) .Nog nooit eerder gezien op die leeftijd .Geef Remco 20 seconden en ze zien hem niet meer terug . Ongelofelijk . Hopelijk verloopt alles goed voor die jongen !
        Ik hoop echt dat hij ons land terug bovenaan de wielerkaart zet, maar laat ons even de voeten op de grond houden. Het is niet omdat de Vlaamse (en mogelijk internationale) wielerpers, zoals gewoonlijk niet gehinderd door enig historisch besef, tilt slaat, dat wij daarin moeten meegaan.

        Vooreerst, hij is waarschijnlijk de jongste winnaar van een grote eendagskoers. Fastre en Ronsse tellen niet mee, LBL was toen helemaal nog geen topkoers (en de Ronde eigenlijk ook niet). Waarschijnlijk schrijf ik, want de pers heeft uiteraard geen rekening gehouden met voorhistorische, ondertussen verdwenen topkoersen en ik heb geen zin het na te pluizen.

        San Sebastian is echter geen topklassieker. Volgens mij is ofwel Rik 1 met de Ronde 1944 (als we die op dat moment al als topklassieker kunnen aanzien), 19 jaar en bijna 210 dagen, en anders Jos Wouters, Paris-Tours 1961 (toen nog zonder discussie een topklassieker), 19 jaar en bijna 230 dagen, de jongste winnaar van een topklassieker. Het verloop van beider carrière toont ook hoe relatief dit alles is.

        En nu de vergelijking met Merckx, ik zet even de nog te bereiken mijlpalen (eerste grote eendagskoers en eerste kleine rittenkoers, evenals eerste wereldtitel bij de jeugd heeft hij wel al op jongere leeftijd binnen):
        -1ste topklassieker voor hij 21 wordt,
        -1ste WK bij de profs enkele maanden nadat 22 jaar wordt,
        -1ste grote rittenkoers voor hij 23 wordt,
        -6 topklassiekers voor hij 24 wordt,
        -1ste Tour net nadat hij 24 wordt.

        Dus een serieuze “bucket list” voor de komende 5 seizoenen.
        Patrick

        Opmerking


          #5
          Wat die "bucket list" betreft, in de na-oorlogse periode zijn er maar heel weinig renners die een topklassieker, WK en de Tour hebben gewonnen, leeftijd ongeacht, ik zal het moeten gaan checken maar zijn het Coppi, Kubler, Bobet, Gimondi, Janssen, Merckx, Zoetemelk en Hinault?

          Opmerking


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Steponas Bericht weergeven
            Wat die "bucket list" betreft, in de na-oorlogse periode zijn er maar heel weinig renners die een topklassieker, WK en de Tour hebben gewonnen, leeftijd ongeacht, ik zal het moeten gaan checken maar zijn het Coppi, Kubler, Bobet, Gimondi, Janssen, Merckx, Zoetemelk en Hinault?
            In mijn (strenge) ogen Zoetemelk niet echt, Nibali kan er nog misschien bijkomen. Zet je ípv Tour Giro of Tour komen Moser, Saronni en Bugno erbij.

            Vooroorlogs ook niet zoveel hoor: Speicher en dat zal het wel zijn.
            Patrick

            Opmerking


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
              Ik hoop echt dat hij ons land terug bovenaan de wielerkaart zet, maar laat ons even de voeten op de grond houden. Het is niet omdat de Vlaamse (en mogelijk internationale) wielerpers, zoals gewoonlijk niet gehinderd door enig historisch besef, tilt slaat, dat wij daarin moeten meegaan.

              Vooreerst, hij is waarschijnlijk de jongste winnaar van een grote eendagskoers. Fastre en Ronsse tellen niet mee, LBL was toen helemaal nog geen topkoers (en de Ronde eigenlijk ook niet). Waarschijnlijk schrijf ik, want de pers heeft uiteraard geen rekening gehouden met voorhistorische, ondertussen verdwenen topkoersen en ik heb geen zin het na te pluizen.

              San Sebastian is echter geen topklassieker. Volgens mij is ofwel Rik 1 met de Ronde 1944 (als we die op dat moment al als topklassieker kunnen aanzien), 19 jaar en bijna 210 dagen, en anders Jos Wouters, Paris-Tours 1961 (toen nog zonder discussie een topklassieker), 19 jaar en bijna 230 dagen, de jongste winnaar van een topklassieker. Het verloop van beider carrière toont ook hoe relatief dit alles is.
              Anquetil won de Landenprijs op 19 jaar en bijna 300 dagen. In "Het Nieuwsblad" hebben ze het over de tijdrit in Parijs - Nice het jaar nadien als 1ste grote zege van Anquetil. De week na de Landenprijs won hij ook de GP de Lugano, die schat ik ook hoger in dan de tijdrit in Parijs - Nice (Een wedstrijd die toen nog zijn identiteit aan het zoeken was).

              Kristof

              Opmerking


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Flupke Bericht weergeven
                Anquetil won de Landenprijs op 19 jaar en bijna 300 dagen. In "Het Nieuwsblad" hebben ze het over de tijdrit in Parijs - Nice het jaar nadien als 1ste grote zege van Anquetil. De week na de Landenprijs won hij ook de GP de Lugano, die schat ik ook hoger in dan de tijdrit in Parijs - Nice (Een wedstrijd die toen nog zijn identiteit aan het zoeken was).

                Kristof
                Ach, een zoveelste illustratie van wat ik schreef over het gebrek aan historisch besef/historische kennis van de sport/wielerjournalisten.

                Samengevat (in hun ogen) ; de GP des Nations (en de GP Lugano) bestaan niet meer en zijn dus geen belangrijke koersen. Anquetil had trouwens voorheen al de Tour de la Manche (en de tijdrit ervan aan een indrukwekkend gemiddelde) gewonnen, toen toch ook een rittenkoers met enig aanzien.
                Patrick

                Opmerking


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
                  In mijn (strenge) ogen Zoetemelk niet echt, Nibali kan er nog misschien bijkomen. Zet je ípv Tour Giro of Tour komen Moser, Saronni en Bugno erbij.

                  Vooroorlogs ook niet zoveel hoor: Speicher en dat zal het wel zijn.
                  Waalse Pijl (en Herfstprijs) waren volgens mij wel degelijk topklassiekers.
                  Rik Van Looy was niet voor niets fier dat hij in 1968 de nog enige ontbrekende (Bordeaux-Paris niet meegerekend) topklassiekers kon bijschrijven.
                  Dat is het enige wat hij voor heeft op Merckx. We gaan toch niet ineens de geschiedenis herschrijven door te beweren dat Merckx alle topklassiekers heeft gewonnen.

                  Opmerking


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
                    In mijn (strenge) ogen Zoetemelk niet echt, Nibali kan er nog misschien bijkomen. Zet je ípv Tour Giro of Tour komen Moser, Saronni en Bugno erbij.

                    Vooroorlogs ook niet zoveel hoor: Speicher en dat zal het wel zijn.
                    En Speicher won zijn topklassieker na een dubieuze beslissing van de aankomstrechter.

                    Opmerking


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bericht weergeven
                      Waalse Pijl (en Herfstprijs) waren volgens mij wel degelijk topklassiekers.
                      Rik Van Looy was niet voor niets fier dat hij in 1968 de nog enige ontbrekende (Bordeaux-Paris niet meegerekend) topklassiekers kon bijschrijven.
                      Dat is het enige wat hij voor heeft op Merckx. We gaan toch niet ineens de geschiedenis herschrijven door te beweren dat Merckx alle topklassiekers heeft gewonnen.
                      Gerrit,
                      Ik ben streng daarin.
                      Voor mij zijn de topklassiekers:
                      Milan-Sanremo
                      Ronde van Vlaanderen vanaf 1948
                      Paris-Roubaix
                      Paris-Bruxelles tot 1966
                      Fleche Wallonne 1948-60
                      Liege-Bastogne-Liege vanaf 1961
                      Paris-Tours tot 1973 (en toen begonnen ze met het parcours te hard te experimenteren, waardoor de wedstrijd zijn eigenheid verloor).
                      Giro Di Lombardia

                      Bij Van Looy ging het er niet om alle topklassiekers, maar alle toenmalige klassiekers gewonnen te hebben (Frankfurt en de Amstel hadden in zijn periode nog niet dat etiket).

                      En Merckx won dus zomin alle topklassiekers als alle klassiekers, hij had tot 1973 de kans Paris-Tours te winnen, ook al behoort hij tot het kleine kransje dat alle zogenaamde monumenten minstens eenmaal won (en behoudend vergetelheid van mij is hij de enige die ze allemaal minstens tweemaal won).
                      Patrick

                      Opmerking


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bericht weergeven
                        En Speicher won zijn topklassieker na een dubieuze beslissing van de aankomstrechter.
                        Inderdaad, maar die staat op zijn palmares, dus moet ik hem meetellen.
                        Patrick

                        Opmerking


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
                          Gerrit,
                          Ik ben streng daarin.
                          Voor mij zijn de topklassiekers:
                          Milan-Sanremo
                          Ronde van Vlaanderen vanaf 1948
                          Paris-Roubaix
                          Paris-Bruxelles tot 1966
                          Fleche Wallonne 1948-60
                          Liege-Bastogne-Liege vanaf 1961
                          Paris-Tours tot 1973 (en toen begonnen ze met het parcours te hard te experimenteren, waardoor de wedstrijd zijn eigenheid verloor).
                          Giro Di Lombardia

                          Bij Van Looy ging het er niet om alle topklassiekers, maar alle toenmalige klassiekers gewonnen te hebben (Frankfurt en de Amstel hadden in zijn periode nog niet dat etiket).

                          En Merckx won dus zomin alle topklassiekers als alle klassiekers, hij had tot 1973 de kans Paris-Tours te winnen, ook al behoort hij tot het kleine kransje dat alle zogenaamde monumenten minstens eenmaal won (en behoudend vergetelheid van mij is hij de enige die ze allemaal minstens tweemaal won).
                          De Monumenten zijn volgens mij pas benoemd toen de carrieres van Merckx en De Vlaeminck (ook behorend tot dat selecte clubje) over waren. Dus dat is een "retrospectief record".
                          Het record van Van Looy was een bewust record.

                          Als je Monumenten vereenzelvigd met TOP klassiekers dan is het dus mogelijk dat daar in de toekomst nog wat bijkomt. Immers in retrospectief is LBL pas in in 1961 TOP klassiekers en daarmee Monument.
                          Ik denk bijvoorbeeld aan Gent-Wevelgem en de Amstel Gold Race.

                          Opmerking


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
                            Gerrit,
                            Ik ben streng daarin.
                            Voor mij zijn de topklassiekers:
                            Milan-Sanremo
                            Ronde van Vlaanderen vanaf 1948
                            Paris-Roubaix
                            Paris-Bruxelles tot 1966
                            Fleche Wallonne 1948-60
                            Liege-Bastogne-Liege vanaf 1961
                            Paris-Tours tot 1973 (en toen begonnen ze met het parcours te hard te experimenteren, waardoor de wedstrijd zijn eigenheid verloor).
                            Waarom waardeer je de Waalse Pijl al vanaf 1960 af en wordt die vervangen door LBL. Wat is er gebeurd. In eigenheid parcours kan het niet liggen.
                            Hoogstens de verkorting van het om en nabij de 200k in 1990 zou daar aanleiding toe kunnen geven.
                            Overigens bij PT werd alleen tussen 1974-87 in omgekeerde richting verreden waardoor de heuvels korter bij de finish kwamen. De heuvels meer in de finale concentreren probeert men ook al jaren in LBL en de Ronde en zelfs Milano-San Remo. Dat noem ik ook experimenteren. De finish kilometers in LBL nu zijn wezenlijk anders dan zo'n 30 jaar geleden toen Criquielion en Roche zich lieten verrassen door Argentin.
                            In tegenovergestelde richting rijden kwam ook regelmatig voor in de Ronde van Lombardije (Milaan-Como en omgekeerd).

                            Afwaardering Paris-Brussel lijkt me wel terecht. Het belang van die koers is alleen maar minder geworden.

                            Ik hoop overigens nog altijd dat PT weer terug op de WT kalender komt.
                            Ruimte is er zat kijk maar hoe dit seizoen het voorjaar volgepropt wordt, en het najaar na het WK relatief leeg blijft.

                            Opmerking


                              #15
                              Gerrit

                              Voor Paris-Tours is mijn redenering simpel. Het was jarenlang een wedstrijd die beslecht wees tussen sprinters en finishers/punchers, kijk maar naar de erelijst. Toen ze van dat etiket af wilden, verloren ze hun eigenheid en voor mij hun relevantie. De andere voorbeelden die je aanhaalt, deden net moeite om hun eigenheid te behouden, Milan-Sanremo wou bijvoorbeeld geen sprinterkoers worden.

                              Mijn waardering van Fleche en LBL is gewoon mijn inschatting van hoe het in het peloton aangevoeld werd. Niet evident, want oorspronkelijk zaten de twee vast aan elkaar. Toch was in de periode van Coppi en Rik I de Fleche hoger aangeschreven en in die van Merckx LBL. Over het omslagjaar kan je discussiëren, 1959, 60, 61, 62. Ik vind 1961.

                              Monumenten is inderdaad recente nieuwlichterij, en de Amstel kan daar ooit bijkomen, Gent-Wevelgem geloof ik niet.

                              De historie van Rik II en alle klassiekers gewonnen is voor mij eigenlijk ook een fabeltje van hemzelf en de (Vlaamse) wielerpers. Die Fleche in 1968 was vooral omdat Rik I die wel had gewonnen.

                              Maar alle klassiekers? De Amstel was te recent, OK, maar Frankfurt had toen al een zeker belang, en Milan-Torino, Varese en Piemonte zijn zeker even hoog aan te schrijven als Gent-Wevelgem.
                              Patrick

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X