![]() |
![]() |
#1 |
Een winnaar
Geregistreerd: 4 augustus 2003
Locatie: Gent
Leeftijd: 69
Berichten: 1.812
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Super Moderator
Geregistreerd: 3 augustus 2003
Locatie: Petegem aan de Leie
Leeftijd: 61
Berichten: 8.895
|
![]()
Ik heb dit ook ergens gelezen. Teletekst of Het Nieuwsblad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Super Moderator
Geregistreerd: 14 september 2003
Locatie: Petegem-aan-de-Leie (Deinze)
Leeftijd: 41
Berichten: 3.689
|
![]()
Ik heb het ook ergens opgevangen maar ik weet niet meer waar.
Kristof |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Nieuweling
Geregistreerd: 15 maart 2006
Berichten: 1
|
![]()
Staat heel beknopt vermeld op volgende VRT site :
http://www.vrtnieuws.be/nieuwsnet_master/v...euws/index.html Gr E |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Een winnaar
Geregistreerd: 4 augustus 2003
Locatie: Gent
Leeftijd: 69
Berichten: 1.812
|
![]()
Cipollini is dit ook ooit van plan geweest (wellicht nog vóór Petacchi) maar ook bij hem is het plan nooit van de grond gekomen.
Maar goed, we hebben het hier dan altijd over Italiaanse treintjes en dat zou - althans volgens Michel Wuyts gisteren - niet te verwonderen zijn, want een treintje vormen zou een Italiaanse uitvinding zijn. Met name Davide Boifava zou dit bij Inoxpran geïntroduceerd hebben. Helaas gingen José en Michel hier verder niet op in (ze weken een beetje af van het onderwerp), want ik zou hier toch wel meer willen over weten. Ik kan me namelijk niet herinneren welke supersprinter Boifava dan wel in huis zou hebben gehad om zo'n treintje op te zetten. En ook over de voorgeschiedenis zou ik wel het een en ander willen weten, want bij Karl Van Nieuwkerke werd er dan weer verteld dat Darrigade in de tijd b.v. helemaal geen sprintaantrekker zou hebben gehad, in die tijd zouden de sprinters zich gewoon op elkaar afgestemd hebben. Maar dat is dan weer in tegenspraak met het feit dat Rik Van Looy wél een gangmaker zou hebben gehad. Maar wie zou dat dan geweest zijn? Toch niet zijn trouw Labieke? Die mens was op het einde van de rit toch al uitgeput door het halen van drank en andere "knechtenjobs"? En een Martin Van Geneugden b.v. is pas op het einde van zijn loopbaan voor Rik gaan rijden... Laatst gewijzigd door Ronny De Schepper; 11 juli 2014 om 11:50 Reden: Spelfout |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kampioen
Geregistreerd: 3 augustus 2003
Locatie: Kaggevinne, Belgie
Leeftijd: 67
Berichten: 4.626
|
![]()
Ronny
Vooreerst, ploegenachtervolging en treintje is een héél groot verschil, omdat je in een ploegenachtervolging doorlopend wisselt (en dat niet zo evident werk is, omhoog in de bocht en perfect inhaken, kom je te vroeg moet je inhouden of riskeer je een ploegmaat te raken, kom je te laat is het een hels werk terug in te haken, volgens mij nog een stuk moeilijker dan in een ploegentijdrit op de weg). Nu die sprinten in het verleden. Vooreerst zeker zo systematisch niet als nu, soms iemand om de sprint "aan te trekken", maar dat was niet altijd een vaste man. Ik herinner me betreffende Van Looy dat Impanis een tijd die rol had, ik denk voorheen ook Jef Schils, op de WK's 60 Cerami en 61 Schroeders (en in 63 Planckaert en Gilbert Desmet), voor RIK I De Bruyne in 56 en 57, in de Tour voor Darrigade soms Groussard. Anderzijds aarzelde Van Looy niet om soms "buitenstaanders" op te vorderen, bv Beheyt in het BK 63, Post in Paris-Roubaix 63. Ik denk dat Sorgeloos inderdaad die rol in 1964-65 vervulde (en soms eens Sels). Midden jaren zestig begon het wel systematischer, bv Staf De Smet al eens voor Beheyt, Georges Van den Berghe nogal systematisch voor Willy Planckaert. En dikwijls was het inderdaad een beetje afwachten tot iemand begon, en dan maar positie kiezen.
__________________
Patrick |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Een winnaar
Geregistreerd: 4 augustus 2003
Locatie: Gent
Leeftijd: 69
Berichten: 1.812
|
![]()
Bedankt, Patrick. En, inderdaad, Cerami in het WK van 1960, dat herinner ik me zelfs nog levendig!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Kampioen
Geregistreerd: 1 november 2003
Locatie: Kessel-Lo
Leeftijd: 64
Berichten: 3.148
|
![]()
De sprinter bij het toenmalige Inoxpran was Guido BONTEMPI.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Een winnaar
Geregistreerd: 4 augustus 2003
Locatie: Gent
Leeftijd: 69
Berichten: 1.812
|
![]()
Natuurlijk! En dat werd ook gezegd, maar ik was het alweer vergeten! Dat geheugen: niks meer waard!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Super Moderator
Geregistreerd: 3 augustus 2003
Locatie: Petegem aan de Leie
Leeftijd: 61
Berichten: 8.895
|
![]()
Mantie Desmet heeft mij ook ooit verteld dat hij dikwijls de sprint aantrok voor Van Looy. Zelf was hij een strijkijzer maar hij kon wel een enorm tempo aanhouden.
Ercole Gualazzini was ook zo iemand die bij Salvarani (Basso) en Brooklyn (De Vlaeminck en Sercu) als locomotief diende. Men sprak toen eerder over een locomotief ( een renner) dan over een treintje (meerdere renners) |
![]() |
![]() |
![]() |
Discussietools | |
|
|
![]() |
||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Petacchi | Francky Callewaert | Baggerbox | 1 | 21 mei 2009 15:15 |