Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Safe

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Safe

    Begin jaren '30 verscheen er een nieuwe sponsor op de (wieler-)markt.

    Vermoedelijk was het familiebedrijf CLOETENS uit Mechelen de initiatiefnemer, zij maakten en verdeelden immers de SAFE-fietsen. Deze fabrikant moet er alle belang bij gehad hebben dat vele renners erg goed presteerden.

    Al vlug waren vele minder- en grote vedetten uit het Mechelse en de Kempen door hun voorzien van koersfietsen, -truien en petjes. Hoe ver die sponsoring ging is mij niet duidelijk.

    Weet iemand hier meer van? Weet iemand de voltallige ploeg, of alle renners die met SAFE op de weg gingen, op te sommen?

    Denis Verschueren, August Mortelmans, Alfons Rombouts, Frans Spiessens en vele anderen waren er zeker bij.
    Toegevoegde bestanden

    #2
    Wanneer Safe juist met sponsoring van materiaal en renners is begonnen weet ik niet.
    Men zou wellicht eerst aan de weet moeten komen wanneer het bedrijf is opgestart.

    Einde jaren 20, dus voor het werken met profs, had Safe reeds een junioreskern.
    Ik zoek de foto uit Geillustreerde Sportwereld op.

    Tot aan WO II waren ze zeer actief in het Mechelse.
    Na WO II kom ik de naam nog tegen.

    Toen de BWB het sponsoren van clubs toeliet (loop jaren 50) was Safe samen met Lamot de sponsor van de Dijlespurters.
    Ook toen bestond de firma dus nog.

    Iemand die daar alles kan van afweten is René Monschouwer (clubbestuurder bij Dijlespurters, plaatselijk journalist,...)
    Ik weet niet of de man nu nog in leven is. Tot voor enkele jaren wel, maar ik heb geen adres.

    Uit de streek en nog opspoorbaar zijn ook Rik Willems (zelf crosser en jarenlang wedstrijdcommentator in het Mechelse),
    René De Rey en Jef Rombouts.

    Johan.



    Johan

    Opmerking


      #3
      De foto die ik van de Safe-ploeg heb teruggegvonden staat in Geillustreerde Sportwereld van 24/9/1926.
      Het gaat om een afbeelding met : de constructeur, nog iemand in burgerkleren en 6 juniores in Safe plunje.
      Ze verzamelen rond een tafeltje met enkele bekers.

      Johan

      Opmerking


        #4
        In SPORTWERELD 's ALMANAK 1926 staat de volgende advertentie (in oude spelling)

        SAFE

        De rijwielen SAFE zetten steeds hunne reeks zegepralen voort van in 1924 en overwinnen in het seizoen 1925

        Kampioenschap van Belgie Cyclo-cross (alle categories)

        Kampioenschap van Limburg (op piste juniores)

        20 Eereschalen en 1 eerepalm
        37 Eerste prijzen en 33 tweede prijzen in al de groote baankoersen van het land alsook menigvulligde eerste prijzen op piste.

        De rijwielen SAFE worden vervaardigd van stukken van eerste hoedanigheid in de werkhuizen van

        EMILE CLOETENS
        17, Leenmarkt Mechelen


        De 35 jaren ondervinding laten hem toe de beste stukken te kennen en te gebruiken en aldus zijne velos licht, duurzaam en zachtlopend af te leveren.

        De schitterende uitslagen behaald zijn de bewijzen der duurzaamheid der rijwielen
        SAFE, welke de beste evenaren.

        Wielrijders eischt het merk SAFE van uwe mecaniciens

        Velomakers, agenten worden gevraagd door gansch het land waar nog niet vertegenwoordigd is

        RIJWIELEN FABRIEK SAFE
        EMILE CLOETENS MECHELEN

        Opmerking


          #5
          Johan

          Ik heb ook een aantal jaren geleden kontakt gehad met RENE MONSHOUWER

          Zijn adres was toen HOVERHEIDE 22 te 2540 HOVE Telefoon 031/55.72.13

          Als hij nu nog zou leven, moet hij ongeveer 85 jaar oud zijn


          Jozef

          Opmerking


            #6
            Jozef,

            Heb jij toen van Monshouwer bepaalde info of archief over het Mechelse gekregen of besproken ?
            In de rand van mijn onderzoeksdomein (het huidige Groot Zemst) waren de Dijlespurters de toonaangevende club.
            Deze gemeenten waren vooral op Mechelen gericht.

            Johan

            Opmerking


              #7
              Originally posted by johan van win@10 Nov 2003, 15:13
              Jozef,

              Heb jij toen van Monshouwer bepaalde info of archief over het Mechelse gekregen of besproken ?
              In de rand van mijn onderzoeksdomein (het huidige Groot Zemst) waren de Dijlespurters de toonaangevende club.
              Deze gemeenten waren vooral op Mechelen gericht.

              Johan
              Johan ik heb toen geen info of archief van de Dijlespurters gekregen.

              Wat dat betreft kan ik u niet helpen.

              Ik heb toen wel geinformeerd of er bepaalde publicaties of jubileumboeken van deze club bestaan en deze zijn er nooit uitgegeven

              Opmerking


                #8
                Dat klopt. Rond de Dijlespurters is er nooit een publictaie geweest. Monshouwer is wellicht het levende museum van de club.
                Hij leeft nog : 03/4557213, zelfde adres.
                De huidige clubverantwoordelijke die al een lange tijd (nog in oorsprong rond Muizen VV) actief is heet Hendrik De Vis 015/416733
                Ik betwjfel of die van voor +- 1970 veel afweet over de club en het Mechelse.

                Johan

                Opmerking


                  #9
                  Bedankt Johan,

                  U ziet dat het wel een tijdje geleden was. Want mijn telefoonnummer dateerde nog
                  van voor de omvorming in zone Antwerpen.

                  Rene Monshouwer is inderdaad een archief op zich. Als we bekijken die man allemaal gedaan heeft voor de wielersport, daar is een boek over te schrijven.

                  Jozef

                  Opmerking


                    #10
                    Originally posted by johan van win@10 Nov 2003, 12:00
                    De foto die ik van de Safe-ploeg heb teruggegvonden staat in Geillustreerde Sportwereld van 24/9/1926.
                    Het gaat om een afbeelding met  : de constructeur, nog iemand in burgerkleren en 6 juniores in Safe plunje.
                    Ze verzamelen rond een tafeltje met enkele bekers.

                    Johan
                    Johan,

                    is het mogelijk de foto even in te scannen en op deze site te zetten?

                    Ik kan zo misschien uitvinden wie de eerste renners waren die de ploeg uitmaakten.

                    Mijn oom Denis Verschueren was er al vlug bij, samen met Mortelmans waren zij vermoedelijk de eerste beroepsrenners die voor het merk SAFE uitkwamen.

                    Na de loopbaan als wielrenner begon Denis met een fietsenhandel en -herstelplaats. Hij verkocht uiteraard SAFE machines.

                    Zijn twee broers reden later ook onder die merknaam wedstrijden.

                    Opmerking


                      #11
                      Frans

                      Volgens de advertentie uit Sportalmanak 1926 die hierboven staat, zoals u kan zien, reed met SAFE fietsen de kampioen van Belgie 1925 in cyclo-cross.

                      En als we dan weten dat Pé VERHAEGEN uit Tremelo toen kampioen werd, zal u van deze naam in dat verband zeker niet opkijken.

                      Jozef

                      Opmerking


                        #12
                        Frans,

                        Ik kan niet scannen en doorsturen.
                        Ik kan desgevallend wel een copy opsturen.

                        Johan

                        Opmerking


                          #13
                          Johan,

                          Ik zal je mijn privéadres wel bezorgen.

                          Inderdaad ik heb nog eens één en ander nagekeken en in 1926 nam SAFE zelfs deel aan het toen al bekende rijwielsalon in het sportpaleis van Brussel.

                          Opmerking


                            #14
                            Originally posted by Jozef Hamels@11 Nov 2003, 18:39

                            En als we dan weten dat Pé VERHAEGEN uit Tremelo toen kampioen werd, zal u van deze naam in dat verband zeker niet opkijken.

                            Jozef
                            Inderdaad Jozef,

                            Pé Verhaegen was een renner uit onze streek. Hij vormde gedurende jaren met Denis Verschueren een gevreesd koppel in de wintervelodrooms. Twee harde bonken die zich absoluut niet lieten doen hoor. Zij versloegen de grootsten uit hun tijd. Zelfs de Pélissier's moesten er aan geloven.

                            Zoals u weet gaat mijn interesse vooral uit naar die renners en uiteraard ook naar de ploegen die destijds de lakens uitdeelden.

                            Opmerking


                              #15
                              Ik weet niet voor welke club 'Pee' achteraf is gaan rijden, maar als onafhankelijke was hij nog aangesloten bij een Mechelese vereniging.
                              Mogelijk bestond er toen reeds een link tussen de Mechelse club en Safé.
                              Johan

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X