WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Andere

Reageren

Discussietools
Oud 18 mei 2010, 17:30   #11
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 60
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc Bekijk bericht
Hallo Polle

Ik ben benieuwd wat de bovenhand zal halen: groot respect voor die formidabele (weliswaar kortstondige) terugkeer of alweer de verdachtmakingen allerhande. Ik vind Praag nog altijd het mooiste moment uit zijn hele loopbaan voor mij als rasechte Maertensfan. De tweede en de derde in de uitslag, zelf ook alle twee wereldkampioen geweest, maken de overwinning nog zoveel waardevoller.
Er waren nog meer podia met louter voormalige en toekomstige wereldkampioenen(*) op de weg. Acht om precies te zijn
1930 Liege (B) Binda - Guerra* - Ronsse
1946 Zurich (CH) Knecht - Kint - Van Steenbergen*
1949 Kobenhavn (DK) Van Steenbergen - Kübler* - Coppi*
1950 Moorslede (B) Schotte - Middelkamp - Kübler*
1957 Waregem (B) Van Steenbergen - Bobet - Darrigade*
1958 Reims (F) Baldini - Bobet - Darrigade*
1981 Praha (CSR) Maertens - Saronni* - Hinault
1985 Giavero (I) Zoetemelk - Lemond - Argentin*

Opvallend verder in de lijst van WK's dat Gino Bartali nooit bij de eerste vijf eindigde.
Welke andere toppers kunnen dat ook zeggen.
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Oud 18 mei 2010, 18:08   #12
Marc
Elite

Leeftijd: 57
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de polle Bekijk bericht
inderdaad,dit doet een mens meer dan mijmeren over die topjaren voor de Belgische wielersport en sport in het algemeen.Vond het vooral ook mooi hoe het respect voor Freddy en zijn prestaties werden gewaardeerd door de woorden en hun aanwezigheid van De Vlaemininck(de renner waar Roger bang voor was),Hinault,Saronni en Moser.
In de documentaire (waar ik met veel plezier naar gekeken heb natuurlijk) had men het over het feit dat 1978 (na de val in Mugello in 1977) een min of meer mislukt seizoen was. Hallo?

Maertens won 18 wedstrijden waaronder: de zesdaagse van Antwerpen (met Clark), Seillans-Draguignan, Omloop Het Volk, E3 prijs Harelbeke, 2 ritten en eindklassement Vierdaagse van Duinkerke, 2 ritten en de groene trui in de Tour en 13e in de eindstand. Welke renner zou vandaag niet tevreden zijn met een dergelijke uitslagenlijst?

Laatst gewijzigd door Marc; 18 mei 2010 om 18:10
Marc is offline   Met citaat reageren
Oud 18 mei 2010, 23:20   #13
makkemerckx
Elite zn Contract

makkemerckx's schermafbeelding

Leeftijd: 58
Standaard

Citaat:
In de documentaire (waar ik met veel plezier naar gekeken heb natuurlijk) had men het over het feit dat 1978 (na de val in Mugello in 1977) een min of meer mislukt seizoen was. Hallo?

Maertens won 18 wedstrijden waaronder: de zesdaagse van Antwerpen (met Clark), Seillans-Draguignan, Omloop Het Volk, E3 prijs Harelbeke, 2 ritten en eindklassement Vierdaagse van Duinkerke, 2 ritten en de groene trui in de Tour en 13e in de eindstand. Welke renner zou vandaag niet tevreden zijn met een dergelijke uitslagenlijst?
OK, als je de huidige Belgische lichting bekijkt heb je zeker een punt. Behalve Tom Boonen zijn er niet veel die dergelijke prestaties kunnen voorleggen. Maar je hebt het hier wel over Freddy Maertens hé...

En een zesdaagse zou ik niet echt meetellen als overwinning op de weg.

Laatst gewijzigd door makkemerckx; 20 mei 2010 om 00:12
makkemerckx is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2010, 01:12   #14
de polle
Elite

de polle's schermafbeelding

Leeftijd: 56
Standaard

vooral het verschil met zijn meer dan 50 zeges van de twee voorgaande jaren deed men tot deze conclusie komen.vandaag zou men met dergelijke uitslagen multimiljonair zijn.wat wk podia betreft: de top acht in 1976 is nog indrukwekkender.enkel de nummer drie Tino Conti werd nooit wereldkampioen
de polle is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2010, 13:29   #15
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Citaat:
Marc,

Dit is niet enkel de mening van de documentaire makers, maar was het algemeen gevoel in 1978, van journalisten en wielerliefhebbers.

Je moet alles in zijn context zien, en voor Maertens was de referentie Merckx. Die vergelijking kon hij in 1976 en in 1977 tot Mugello best doorstaan, maar in 1978 won hij "slechts" twee ritten in de Tour (en geen 6 à 8), won hij in plaats van een klassieker enkel Het Volk en Harelbeke (en naast 4de plaatsen in Paris-Roubaix en de Amstel verder enkel wat top tien noteringen) en won hij in plaats van de Vuelta of de Giro, Duinkerken. De Super Prestige vat dit dan ook goed samen : 11de, na overwinningen de twee voorgaande jaren.

Naar de toenmalige verwachtingen en normen was dat een afgang, ook Van Looy, Merckx of De Vlaeminck zouden (of werden) met een dergelijk palmares neergesabeld worden (versleten, op de terugweg).

Dat we het nu met véél minder moeten doen, en er geen alleswinners als Van Looy, Merckx, De Vlaeminck, Maertens, Hinault meer zijn, vertekent uiteraard onze perceptie van wat toen leefde, en wat ik mij nog goed herinner.
patfey is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2010, 13:34   #16
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bekijk bericht
Niet geheel tot het onderwerp behorend maar het kwam in de documentaire ter sprake.
Pollentier werd na zijn ontdekte fraude uit de Tour gezet. Werd dit vergrijp zwaarder gezien als een postieve plas. De normale straf op dopinggebruik was immers terugzetting naar de laatste plaats in de etappe en 10 minuten straftijd.

Gerrit

Ik denk mij te herinneren Gerrit dat "fraude" inderdaad zwaarder bestraft werd, hij werd trouwens ook (een maand dacht ik) geschorst.
patfey is offline   Met citaat reageren
Oud 1 oktober 2018, 14:18   #17
Steponas
Een winnaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bekijk bericht
Er waren nog meer podia met louter voormalige en toekomstige wereldkampioenen(*) op de weg. Acht om precies te zijn
1930 Liege (B) Binda - Guerra* - Ronsse
1946 Zurich (CH) Knecht - Kint - Van Steenbergen*
1949 Kobenhavn (DK) Van Steenbergen - Kübler* - Coppi*
1950 Moorslede (B) Schotte - Middelkamp - Kübler*
1957 Waregem (B) Van Steenbergen - Bobet - Darrigade*
1958 Reims (F) Baldini - Bobet - Darrigade*
1981 Praha (CSR) Maertens - Saronni* - Hinault
1985 Giavero (I) Zoetemelk - Lemond - Argentin*

Opvallend verder in de lijst van WK's dat Gino Bartali nooit bij de eerste vijf eindigde.
Welke andere toppers kunnen dat ook zeggen.
En nu ook 2016 te Doha:Sagan - Cavendish - Boonen
Steponas is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten