WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Overige > Baggerbox

Reageren

Discussietools
Oud 4 augustus 2019, 17:55   #1
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 60
Standaard Strade Bianche

Net terug van een deugddoende vakantie in Toscane in de buurt van Siena.

Heb daar de laatste kilometers van de Strade Biachche afgestapt naar het centrum van Siena (die waar Wout van Aert 2 jaar geleden moest afstappen met krampen).
Wel, ik kan getuigen dat het daar verschrikkelijk steil is. En dat na een slopende wedstrijd van bijna 200 km.

Het deed me enkel met nog meer bewondering kijken naar de renners.

en wat Remco Evenepoel gisteren demonstreerde: 'Chapeau'. Laat ons hopen dat hij verstandig blijft en niet de weg van FVDB opgaat. Een tweede Merckx komt er waarschijnlijk toch nooit, maar een kleine versie mag natuurlijk wel.
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 4 augustus 2019, 18:59   #2
Wannesto
Elite zn Contract

Leeftijd: 64
Standaard

Ik denk dat hij beter wordt dan Merckx (voorlopig) .Nog nooit eerder gezien op die leeftijd .Geef Remco 20 seconden en ze zien hem niet meer terug . Ongelofelijk . Hopelijk verloopt alles goed voor die jongen !
Wannesto is offline   Met citaat reageren
Oud 5 augustus 2019, 15:40   #3
Steponas
Een winnaar

Standaard

Het begrip "de nieuwe Merckx" zou op alle wielersport sites verboden moeten worden.
Steponas is offline   Met citaat reageren
Oud 5 augustus 2019, 15:41   #4
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wannesto Bekijk bericht
Ik denk dat hij beter wordt dan Merckx (voorlopig) .Nog nooit eerder gezien op die leeftijd .Geef Remco 20 seconden en ze zien hem niet meer terug . Ongelofelijk . Hopelijk verloopt alles goed voor die jongen !
Ik hoop echt dat hij ons land terug bovenaan de wielerkaart zet, maar laat ons even de voeten op de grond houden. Het is niet omdat de Vlaamse (en mogelijk internationale) wielerpers, zoals gewoonlijk niet gehinderd door enig historisch besef, tilt slaat, dat wij daarin moeten meegaan.

Vooreerst, hij is waarschijnlijk de jongste winnaar van een grote eendagskoers. Fastre en Ronsse tellen niet mee, LBL was toen helemaal nog geen topkoers (en de Ronde eigenlijk ook niet). Waarschijnlijk schrijf ik, want de pers heeft uiteraard geen rekening gehouden met voorhistorische, ondertussen verdwenen topkoersen en ik heb geen zin het na te pluizen.

San Sebastian is echter geen topklassieker. Volgens mij is ofwel Rik 1 met de Ronde 1944 (als we die op dat moment al als topklassieker kunnen aanzien), 19 jaar en bijna 210 dagen, en anders Jos Wouters, Paris-Tours 1961 (toen nog zonder discussie een topklassieker), 19 jaar en bijna 230 dagen, de jongste winnaar van een topklassieker. Het verloop van beider carrière toont ook hoe relatief dit alles is.

En nu de vergelijking met Merckx, ik zet even de nog te bereiken mijlpalen (eerste grote eendagskoers en eerste kleine rittenkoers, evenals eerste wereldtitel bij de jeugd heeft hij wel al op jongere leeftijd binnen):
-1ste topklassieker voor hij 21 wordt,
-1ste WK bij de profs enkele maanden nadat 22 jaar wordt,
-1ste grote rittenkoers voor hij 23 wordt,
-6 topklassiekers voor hij 24 wordt,
-1ste Tour net nadat hij 24 wordt.

Dus een serieuze “bucket list” voor de komende 5 seizoenen.
Oud 5 augustus 2019, 19:10   #5
Steponas
Een winnaar

Standaard

Wat die "bucket list" betreft, in de na-oorlogse periode zijn er maar heel weinig renners die een topklassieker, WK en de Tour hebben gewonnen, leeftijd ongeacht, ik zal het moeten gaan checken maar zijn het Coppi, Kubler, Bobet, Gimondi, Janssen, Merckx, Zoetemelk en Hinault?
Steponas is offline   Met citaat reageren
Oud 5 augustus 2019, 19:28   #6
patfey
Kampioen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steponas Bekijk bericht
Wat die "bucket list" betreft, in de na-oorlogse periode zijn er maar heel weinig renners die een topklassieker, WK en de Tour hebben gewonnen, leeftijd ongeacht, ik zal het moeten gaan checken maar zijn het Coppi, Kubler, Bobet, Gimondi, Janssen, Merckx, Zoetemelk en Hinault?
In mijn (strenge) ogen Zoetemelk niet echt, Nibali kan er nog misschien bijkomen. Zet je ípv Tour Giro of Tour komen Moser, Saronni en Bugno erbij.

Vooroorlogs ook niet zoveel hoor: Speicher en dat zal het wel zijn.
Oud 6 augustus 2019, 00:38   #7
Flupke
Super Moderator

Flupke's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bekijk bericht
Ik hoop echt dat hij ons land terug bovenaan de wielerkaart zet, maar laat ons even de voeten op de grond houden. Het is niet omdat de Vlaamse (en mogelijk internationale) wielerpers, zoals gewoonlijk niet gehinderd door enig historisch besef, tilt slaat, dat wij daarin moeten meegaan.

Vooreerst, hij is waarschijnlijk de jongste winnaar van een grote eendagskoers. Fastre en Ronsse tellen niet mee, LBL was toen helemaal nog geen topkoers (en de Ronde eigenlijk ook niet). Waarschijnlijk schrijf ik, want de pers heeft uiteraard geen rekening gehouden met voorhistorische, ondertussen verdwenen topkoersen en ik heb geen zin het na te pluizen.

San Sebastian is echter geen topklassieker. Volgens mij is ofwel Rik 1 met de Ronde 1944 (als we die op dat moment al als topklassieker kunnen aanzien), 19 jaar en bijna 210 dagen, en anders Jos Wouters, Paris-Tours 1961 (toen nog zonder discussie een topklassieker), 19 jaar en bijna 230 dagen, de jongste winnaar van een topklassieker. Het verloop van beider carrière toont ook hoe relatief dit alles is.
Anquetil won de Landenprijs op 19 jaar en bijna 300 dagen. In "Het Nieuwsblad" hebben ze het over de tijdrit in Parijs - Nice het jaar nadien als 1ste grote zege van Anquetil. De week na de Landenprijs won hij ook de GP de Lugano, die schat ik ook hoger in dan de tijdrit in Parijs - Nice (Een wedstrijd die toen nog zijn identiteit aan het zoeken was).

Kristof
Flupke is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2019, 02:40   #8
patfey
Kampioen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flupke Bekijk bericht
Anquetil won de Landenprijs op 19 jaar en bijna 300 dagen. In "Het Nieuwsblad" hebben ze het over de tijdrit in Parijs - Nice het jaar nadien als 1ste grote zege van Anquetil. De week na de Landenprijs won hij ook de GP de Lugano, die schat ik ook hoger in dan de tijdrit in Parijs - Nice (Een wedstrijd die toen nog zijn identiteit aan het zoeken was).

Kristof
Ach, een zoveelste illustratie van wat ik schreef over het gebrek aan historisch besef/historische kennis van de sport/wielerjournalisten.

Samengevat (in hun ogen) ; de GP des Nations (en de GP Lugano) bestaan niet meer en zijn dus geen belangrijke koersen. Anquetil had trouwens voorheen al de Tour de la Manche (en de tijdrit ervan aan een indrukwekkend gemiddelde) gewonnen, toen toch ook een rittenkoers met enig aanzien.
Oud 10 augustus 2019, 00:00   #9
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 61
Standaard

Citaat:
In mijn (strenge) ogen Zoetemelk niet echt, Nibali kan er nog misschien bijkomen. Zet je ípv Tour Giro of Tour komen Moser, Saronni en Bugno erbij.

Waalse Pijl (en Herfstprijs) waren volgens mij wel degelijk topklassiekers.
Rik Van Looy was niet voor niets fier dat hij in 1968 de nog enige ontbrekende (Bordeaux-Paris niet meegerekend) topklassiekers kon bijschrijven.
Dat is het enige wat hij voor heeft op Merckx. We gaan toch niet ineens de geschiedenis herschrijven door te beweren dat Merckx alle topklassiekers heeft gewonnen.
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2019, 00:04   #10
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 61
Standaard

Citaat:

En Speicher won zijn topklassieker na een dubieuze beslissing van de aankomstrechter.
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten