WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Foto's

Reageren

Discussietools
Oud 27 december 2003, 15:20   #11
Een gast
Een winnaar

Leeftijd: 70
Standaard

Ik denk dat hij sportdirecteur was.
Een gast is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2003, 16:08   #12
Willem D
Een winnaar

Willem D's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Citaat:
Originally posted by Den Hugooo@27 Dec 2003, 14:21
Ik denk dat hij sportdirecteur was.
Met Miguel Moreno samen??

Of was Miguel Moreno ploegleider en Bahamontes ass. ploegleider?
Maar dan is het toch vreemd dat er een foto in "actie" kledij gemaakt wordt.
Willem D is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2003, 18:10   #13
harrie lemeer
Elite zn Contract

Standaard

Willem,
ik denk dat Bahamontes zowel co-sponsor als ploegleider was van deze ploeg. Het klopt dat er bij de foto's amateurs zijn, zeker als ik de ploegsamenstelling natrek, misschien kan bij de foto vermeld worden dat de renner toen amateur was (Stefaan).
groetjes

harrie

ps bedankt voor de aanvullingen, ik heb deze foto's gekregen om te scannen maar op somigen staan geen jaartal vermeld. Ik heb een serie van Carpano waarvan ik zeker ben dat ze niet uit hetzelfde jaar zijn.
Ik zal Stefaan vragen ze op de site te zetten en dan op jullie commentaar wachten.
harrie lemeer is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2003, 19:03   #14
hans
Kampioen

hans's schermafbeelding

Leeftijd: 62
Standaard

Willem,

Bahamontes was volgens mij co-ploegleider en zeker en vast materiaalsponsor - fietsleverancier- van de La Casera ploeg ( hij had fietsen met zijn eigen merknaam Bahamontes ). Dat hij een foto heeft in rennerskledij in dat jaar 1971, is naar mijn mening eerder te beschouwen als een soort publiciteitsstunt vermits hij zijn actieve loopbaan beeindigde tijdens de Tour 1965.
Om nog eens terug te komen op die Flandria's 1969 en 1971: in 1969 hadden een aantal renners dezelfde fotootjes als in 1968 In het vroege voorjaar 1969, nog voor de eerste wedstrijden betwist werden diende zich nog een derde co-sponsor aan: Kruger. Ook hier bestaan een aantal foto's van -grote ( 2 verschillende soorten) en kleintjes, maar ik weet niet of elke renner nu al dan niet 3 verschillende soorten foto's had. Bij de Flandria-Mars 1971 stel je vast dat de kleurfoto's ( De Vlaeminck - Monseré- Leman - Zoetemelk) evenals de zw.w van Dedeckere een trui hebben van 1970. De overige afgebeelde renners dragen een trui uit 1971- dat herken je aan het opschrift Mars-Flandria rond de hals en het Mars-opschrift op de borst ( letters met dubbele rand). Daarom denk ik ( ook voor mijzelf) dat de foto van Dedeckere uit 1970 is en de kleurfoto's ook maar dat deze kleurfoto's ook in 1971 verdeeld werden. In die periode waren kleurfoto's toch nog duurder en ze verspreiden over twee seizoenen was kostendekkend.
Terloops te vermelden dat Mars in 1970 ook een interessant plakboekje uitgaf met een groot aantal kleurfoto's van de renners. De foto's waren te verkrijgen bij aankoop van pakjes met 3 marsrepen en het album door het opsturen van een aantal reepomslagen, maar nu wijken we wellicht af van het onderwerp...
Ik ben van plan mij kortelings een scanner aan te schaffen en dan zal ik wat aanvullingen toevoegen aan de Flandria's en Goldor's.

HANS
hans is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2003, 19:18   #15
Willem D
Een winnaar

Standaard

Okee, bedankt Harry & Hans.

Bedankt voor de reacties.

Rest nog de vraag van de Flandria 1969 renners:

Albert Cornet (was alleen in 1968 prof, moet dus 1968 zijn)
Paul Crapez (heeft nooit voor Flandria gereden, verkeerde naam bij foto???)
Sylvere Hellebuyck (was alleen in 1968 prof, moet dus 1968 zijn)
Francis Rasson (was in 1967 & 1968 bij Flandria. Ik heb hem niet meer in 1969)
Ronny Schoep (Heb ik niet als prof in 1969)
Leon Thomas (Heb ik niet als prof in 1969)

En bij Goldor / Gerka 1968 staat Ronny de Bisschop, terwijl hij pas in 1971 prof werd?
Oud 27 december 2003, 20:03   #16
hans
Kampioen

hans's schermafbeelding

Standaard

Willem,

Voor Flandria- De Clerck mag je Cornet, Hellebuyck en Rasson inderdaad klasseren bij het jaar 1968. De foto van Crapez is geen verkeerde renner maar inderdaad Crapez zelf. Waarom hij samen met Schoep en Thomas een Flandria-foto heeft is mij ook niet duidelijk Ik meen van Crapez te weten dat hij de stap naar de profs zou zetten voor dat seizoen, maar in laatste instantie ervan afzag en nadat de foto's dus al gemaakt waren. Dat was misschien ook het geval voor Schoep en Thomas of zoals vermoedelijk bij Goldor hadden deze mannen op hun beurt nauwe banden met Flandria door toedoen van één of andere fietshandelaar bijvoorbeeld. Van De Bisschop heb ik 2 verschillende foto's van Goldor-Gerka en die was inderdaad in 1968 nog geen prof. Onafhankelijken bestonden er ook niet meer en als liefhebber kon hij toch geen wedstrijden rijden in Goldor-trui? Dus....vermoedelijk banden met één of andere bierhandelaar van Goldor of caféuitbater want dat bestond wel in die tijd en alzo als publiciteit een foto..
De ploeg werd geleid door Florent Van vaerenbergh en die paste dat systeem wel eens toe. Ter verduidelijking ga ik je hiervan een voorbeeld uit mijn gemeente aanhalen. In de publiciteitsfoto's van RENO-M.KINT groot formaat bestaat een foto van RUELENS HUGO. Hij was een beloftvolle jongere en won tamelijk veel wedstrijden bij de juniores en liefhebbers maar was nooit onafhankelijke of prof en heeft toch een foto van RENO-M.KINT. Ik heb hem enkele jaren terug eens gevraagd hoe dat kwam. " Wel" zei hij " ik was lid van Stoempersclub Leuven waar ook Florent Van Vaerenbergh in het bestuur zat en die was op zijn beurt ploegleider bij RENO. Hij vroeg mij op een dag of er een publiciteitsfoto mocht gemaakt worden in trui van RENO en natuurlijk heb ik niet geweigerd. Hij deed dat ook nog met enkele andere renners in mijn geval en alzo tref je van mij een RENO-foto aan alhoewel ik nooit voor die ploeg gereden heb "
Zo zie je hoe een foto al eens tot stand komt!

HANS
Oud 27 december 2003, 20:22   #17
Willem D
Een winnaar

Standaard

Okee Hans, bedankt.

Wat een gedoe zeg, publiciteit halen via een renner die niet in je ploeg zit.
Dus Stefan, ze horen er niet bij, de foto's. Eruit halen dus, lijkt mij.

Toch moeilijk, die oude foto's.

Okee, het lijkt mij dat het is opgelost, dus er kan een nieuwe lading geplaatst worden, wielerarchievaris.
Oud 27 december 2003, 21:19   #18
Stefaan
Administrator

Stefaan's schermafbeelding

Leeftijd: 52
Standaard

'k ben zelf absoluut geen kei in de 'oudere' foto's Ik had wel al hetzelfde gemerkt ivm Flandria zoals Willem hier aangeeft.

Zou het kunnen dat deze renners als cooperatieven reden voor de Flandria ploeg? Ik weet dat Norbert Dedeckere nooit prof is geweest maar wel als cooperatieve renner reed. Vraag is wanneer werd deze klasse gestart en wanneer werd ze weer opgegeven.

Ik laat de foto's voorlopig maar staan, behalve degene die moeten verhuizen naar een ander jaar natuurlijk. Amai plezant werkje zeg

TLM
Oud 27 december 2003, 21:45   #19
harrie lemeer
Elite zn Contract

Standaard

succes
succes
succes
....
harrie lemeer is offline   Met citaat reageren
Oud 28 december 2003, 16:47   #20
hans
Kampioen

hans's schermafbeelding

Standaard

TLM,

In het geval Norbert Dedeckere zou ik zeggen dat hij publicitair zéér interessant was voor Flandria, hij was toch wereldkampioen veldrijden bij de liefhebbers in die periode en werd op materieel vlak dan ook als West-Vlaming steeds gesteund door Flandria. Dat hij corporatief is geweest zou ik zo niet kunnen zeggen,ik denk dat je hiermee eerder zijn broer Kamiel Dedeckere bedoelt die naar mijn mening wel een tijd corporatief is geweest; Men spreekt hier dus wel over de categorie CORPORATIEF en niet COOPERATIEF.van wanneer tot wanneer deze categorie bestaan heeft weet ik niet zojuist, maar dat moet wel te achterhelen zijn via de B.WB. bijvoorbeeld. Feit is dat een aantal ex-profs wel degelijk deel uitmaakten van deze categorie .

HANS
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten