Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Fabrikant Gele en Groene Trui Tour de France

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Fabrikant Gele en Groene Trui Tour de France

    Hoe vreemd het ook moge klinken, Vittore Gianni was tijdlang de producent van de leiderstruien uit de Tour de France, alvast in de periode 1964-66.

    Heeft er iemand zicht op andere jaren, liefst geverifieerd op originele leiderstruien?
    Patrick

    #2
    Hallo Patrick

    Le Coq Sportif (periode Hinault..en ook nu terug), Castelli (periode Indurain...), Nike (periode Armstrong).

    Groeten
    Marc

    Opmerking


      #3
      was dat niet net na de oorlog LAINES SOFIL ? of heb ik het verkeerd. op het eerste zicht kan ik er niets van bevestigd krijgen in de tijdschriften van toen.

      Opmerking


        #4
        Le Coq Sportif ook in de Merckx periode.

        Betreffende Laines Sofie houd ik voorlopig liever een slag om de arm : sponsor van de gele trui of ook fabrikant? Ik zal eens kijken wanneer ik terug thuis ben, wat er op vermeld staat.

        De vraag gaat vooral over de periode !947-68.
        Toegevoegde bestanden
        Laatst bewerkt door patfey; 11.02.2017, 13:07. Reden: foto toegevoegd
        Patrick

        Opmerking


          #5
          Gele trui

          In de gele trui van 1951 die ik heb staat sowieso Le Coq Sportif.
          In die van 1958 eveneens.

          Opmerking


            #6
            Een samenvatting, gebaseerd op alle informatie die ik ondertussen heb (niet altijd via dit forum), en ervan uitgaande (tot bewijs van het tegendeel) dat een fabrikant ongewijzigd was gedurende een zekere periode :

            1947-50 : onbekend ( ik verifieer in de 1949 trui in april)
            1951-58 : Le Coq Sportif
            1959-61 : onbekend
            1962-66 : Vittore Gianni
            1967-90 : Le Coq Sportif? Einddatum te bevestigen, ononderbroken?
            1991-95 : Castelli? Begin- en einddatum te bevestigen
            1996-11 : Nike ? Begindatum te bevestigen
            2012-17 : Le Coq Sportif
            Patrick

            Opmerking


              #7
              Hallo

              1989 was reeds Castelli, 1988 nog Le Coq Sportif

              Opmerking


                #8
                UPDATE

                1947-50 : onbekend ( ik verifieer in de 1949 trui in april)
                1951-58 : Le Coq Sportif Vermoelijk ononderbroken, 1951 en 1958 zeker, exacte begin- en einddatum te bevestigden.
                1959-61 : onbekend
                1962-66 : Vittore Gianni
                1967-88 : Le Coq Sportif Vermoedlijk ononderbroken?
                1989-95 : Castelli Einddatum te bevestigen
                1996-11 : Nike ? Begindatum te bevestigen
                2012-17 : Le Coq Sportif

                Bedankt Marc
                Patrick

                Opmerking


                  #9
                  Het Franse automagazine Auto Plus geeft onder de titel " Véhicules Publicitaires" sinds een goed jaar ong. tweeweekelijks dit tijdschrift uit, waarbij elk nummer vergezeld is van een publiciteitsauto op schaal 1/43. De meeste auto's hebben destijds deel uitgemaakt van de reclamekaravaan in de Tour. In het nr.31 gaat het om een Renault van de firma " Laines du marin" die in de Tours van 1948-49 en 50 te zien was. Op blz. 4 komt een volgende anekdote voor aangaande Louison Bobet, vrij vertaald; " Verschillende tijdschriften beweerden dat Laines du Marin de fabrikant van de gele trui was, maar eigenlijk was het SOFIL die de truien leverde. Begin jaren'50 weigerde Bobet een SOFIL-gele trui omdat die vervaardigd was uit syntetisch materiaal en hij liever een trui verkoos uit natuurlijke wol omdat die het zweet beter absorbeerde. Diezelfde nacht heeft men dus een nieuwe trui moeten maken bestaande uit natuurlijke wol! " Ik laat de anekdote voor wat ze is, maar het merk SOFIL zou dus in die periode de gele trui vervaardigd hebben. De juiste jaartallen zijn mij echter onbekend, ik vind er verder niets meer over terug in het tijdschrift.

                  Opmerking


                    #10
                    De anekdote klopt minstens in grote lijnen, ik had elders al gehoord dat Bobet van Goddet (Louison was zijn lievelingetje) een speciale gele trui kreeg. Dat was dan wel in de jaren 50, niet toen hij voor het eerst geel dreig in 1948.
                    Patrick

                    Opmerking


                      #11
                      De Bobet anekdote is volgens mij periode 1953-55, maar dan zou het eerder Le Coq Sportif geweest zijn. Dus misschien toch 1948? Of in het artikel twee zaken gemengd? Want Sofie was toch ook wol?
                      Patrick

                      Opmerking


                        #12
                        gele trui tour de france

                        Ik heb een wollen gele trui gezien met op de linkerzijde, op borsthoogte, het teken van Henri Desgrange en op beide mouwen de haan van 'le coq sportif'. Het label in de nek vermeldt 'Campitello'.

                        Opmerking


                          #13
                          In 1995 werden de truien in de Tour voorzien door Giordana.
                          Daarna Nike

                          Opmerking


                            #14
                            Ik kan bevestigen dat ook in 1960 Vittore Gianni de fabrikant van de gele trui was, dus blijkbaar de hele periode 1960-66, 1959 blijft een vraagteken.
                            Patrick

                            Opmerking

                            Bezig...
                            X