WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Overige > Baggerbox

Reageren

Discussietools
Oud 8 juli 2008, 10:06   #1
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 63
Standaard tactiek rabo

Ik heb nooit veel begrepen van de koerstactiek van Rabo,
Nooit mee in een ontsnapping op het vlakke omdat men puur de kaart Freire speelt, en dan blijken ze aan het eind van de rit het parcours niet te kennen.
En gisteren het toppunt. Menchov mist de slag en de gehele ploeg laat zich zakken op één na, Freire. Wat had Freire in die eerste groep te zoeken, de etappeoverwinning was al weg. Of is hij van plan om dit jaar eindelijk eens de Tour uit te rijden en mee te doen voor de groene trui.
Dit staat toch haaks op de belangen van Menchov en het AK.

Gerrit Stevens
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2008, 11:28   #2
jovanni
Elite

Leeftijd: 53
Standaard

Als ploeg in de TdF zou je eigenlijk niet op twee paarden moeten gokken. Ga/kies voor massasprints en evt. de groene trui (Credite Agricole - Hushovd), voor het alg. klassement (US Postal destijds met Armstrong) of ga voor een vrijbuitersrol en stel je ten doel je te laten zien, mee te gaan in ontsnappingen etc. (Cofidis?).
Rabobank en Silence durven niet helemaal te gokken op resp. Menchov en Evans... wat ook voor scheve gezichten zorgt, lijkt me... als Silence een echte sprintersploeg was geweest, waren de koplopers gisteren waarschijnlijk terug gepakt en had McEwen gewonnen.
jovanni is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2008, 12:15   #3
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

Ik zag gisteren laat nog Smeets in zijn "Dalida" programma. Vierhouten was te gast en die blijkt een deel van de rit telkens op de fiets af te werken. Daarbij zou hij gisteren de ploegleiding van Rabo op de hoogte gebracht hebben over de bocht die de windwissel voor gevolg had. Rabo gaf vanuit de volgwagen haar renners op tijd en zeer nadrukkelijk de opdracht om op die plek mee vooraan te zitten. Menschov onbrak blijkbaar toch op het appel in die cruciale
strook ... en waaide er uit. Freire die wel vooraan zat verschuilde zich vakkundig achter de Quick Step ruggen.

Het heeft mijn inziens dus weinig met grote tacktische opties te maken tussen potentiële ritwinst en Tourwinst, wel met pure onoplettendheid. Er zijn van die "pseudo" klassementsrijders die dat altijd voor hebben en anderen die van dag 1 tot 21 wel attent kunnen blijven. Ik denk dat het met druk en handigheid te maken heeft en dat sommigen dat niet dagdagelijks kunnen opbrengen of er weinig aanleg voor hebben.

In een erg klassieke Tour met 10 ritten voor de spurtersploegen en 10 voor de klassementsploegen zijn er meestal weinig onvoorspelbare momenten. Zoals het er nu naar uitziet gaan we dagelijks van die a-typische ontwikkelingen krijgen. Mannen te ver voorop, Lage Landers die de zuiderlingen eens even op het kantje gaan zetten puur voor de sensatie.

Ik sluit niet uit dat er de komende dagen eentje ver vooruit gaat geraken en blijven die ogenschijnlijk geen probleem geeft, maar waar ze collectief spijt gaan van krijgen ...

Johan
vanwinjp is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2008, 21:11   #4
Fer Schroeders
Kampioen

Leeftijd: 68
Standaard

Wat mij ergert over de discussie met Menchov is dat men hem te braaf acht. Ik vind braaf zijn niet in de haak. Menchov is nooit een wringer geweest in het peloton en daarin is hij niet de enige. Volgens mij durft hij gewoon niet.

Dat hij durf heeft bewijst hij wel in de tijdrit. Hij gaat met volle kracht vooruit niet bang zichzelf op te blazen. Hij heeft tot nu toe nog weinig gepresteerd, maar bewijst wel dat hij er staat.

Tóch een foutje van Cancellara om de R.v.Zwitserland niet te rijden ? Aanval in voorgaande rit niet gelukt en in de tijdrit vijfde ? Was de grote verliezer van de tijdrit niet het zo oppermachtig geachte CSC ?

Fer
Fer Schroeders is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2008, 21:24   #5
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

Op de vrt teletekst zegt Marc Wauters dat hij bij Rabo die Menschov wel 100 maal moest terugbrengen in de vlakke ritten ... altijd verloor hij opnieuw plaatsen. Het is dus een persoonlijk probleem dat al lang bestaat.

Johan
vanwinjp is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2008, 23:13   #6
Siriki
Elite

Leeftijd: 60
Standaard

Fer,

Cancellara heeft dit jaar toch de RV Zwitserland gereden en zelfs de 7de en 9de rit gewonnen.

Filip.
Siriki is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2008, 08:16   #7
Fer Schroeders
Kampioen

Leeftijd: 68
Standaard

Sorry,

Ik was in verwarring met de R.v.Romandië.

Fer
Fer Schroeders is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juli 2008, 00:00   #8
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 63
Standaard

Ik blijf de Rabo tactiek toch vreemd vinden.
Meegaan in zinloze ontsnappingen is onzin aldus Erik Dekker.
Maar waarom dan wel het werk doen in de achtervolging zoals bijvoorbeeld gisteren.
Vandaag deed Ten Dam kopwerk (voordat Ricco er vandoor) was.
Wat was hierbij het belang van Menchov.

Gerrit Stevens
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten