WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Speciaal > Wielerverhalen en -anekdotes

Reageren

Discussietools
Oud 6 januari 2011, 15:52   #1
horstjan
Junior

Standaard Jan Janssen

De eerste keer dat ik persoonlijk met Jan Janssen kennis maakte was niet op een racefiets, maar op de schaats tijdens de barre Elfstedentocht van 1963. Samen met vele andere deelnemers werden we door de organisatie na 100km in Bolsward van het ijs gehaald. De plotseling opgestoken sneeuwstorm maakte verder schaatsen onmogelijk. Wij waren het er niet mee eens, maar zonder stempels op de stempelkaart krijg je nou eenmaal geen Elfstedenkruisje, dus kropen we morrend in de autobus die ons terug naar Leeuwarden bracht.
Jan Janssen was toen al een veelbelovend coureur en sindsdien volgde ik met meer dan gewone belangstelling zijn loopbaan. Ieder jaar zag ik hem beter worden en zijn zegereeks werd steeds langer. Jan had naast talent ook de courage om de allerbeste te worden.
Drie keer het puntenklassement in de Tour de France winnen was nog niet goed genoeg voor hem. Jan vertelde ons in de voorbespreking van de Tour van 1968 dat alleen de eindzege voor hem telde en eiste het volledige vertrouwen van zijn ploeggenoten. Ik zat erbij en bewonderde zijn doelstelling, terwijl Rini Wagtmans zijn kont tegen de krib gooide en niet mee zou gaan. Ondanks het massaal uitvallen van de meeste ploeggenoten wist Jan Janssen die Tour de France op karakter te winnen!

Later, in een onbeduidend profcriterium te Leiden kwam ik samen met Jan Janssen voorop te zitten. We deden er alles aan om de voorsprong te behouden. Jan reed sterker dan ik. Het was vooral aan hem te danken dat we buiten schot bleven en om de winst konden sprinten. Hij was er kennelijk niet gerust op dat hij mij zou kloppen, want hij vroeg me tijdens een aflossing of ik de overwinning aan hem wilde laten.
Jan had het leeuwendeel van het werk op zich genomen, maar om hem zomaar de overwinning schenken was tegen mijn principe, dus besloot ik een geldbedrag te bedingen. Per slot van rekening zat ik met mijn teamgenoten in de slag om na afloop de prijzen te verdelen en ieder extraatje was welkom. Tot mijn teleurstelling ging hij er niet op in en het werd een eerlijke sprint á deux die door Jan Janssen werd gewonnen.

Bij de verdeling van de prijzen en premies vertelde ik mijn maatjes dat een bonus van Jan Janssen er niet bij zat. Arie den Hartog bevestigde mijn mededeling met de woorden dat Jan nooit combine maakte, maar ook dat hij net van hem had gehoord dat hij toch bang was geweest de sprint van mij te zullen verliezen!
Een vreemd gevoel van trots maakte zich van mij meester, want het was een van de allergrootste renners van dat moment die dat compliment maakte. Met die tweede plaats kon ik dan ook prima leven, want als je in die tijd door Jan Janssen werd geklopt dan smaakte dat toch als een overwinning
horstjan is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2011, 14:11   #2
koos van winden
Een winnaar

Leeftijd: 72
Standaard

Hierbij een leuke orginele fotokaart van Jan Janssen, achterop staat
Nootdorp IJsbaan en (echte foto), de ware veldritliefhebber ziet ook de molen
van Nootdorp, dus waar Jan Janssen schaatste werd later de Wereldbeker
Veldrijden vereden!! op en rond de IJsbaan van Pijnacker-Nootdorp.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Jan Janssen.jpg‎ (29,1 KB, 61x gelezen)
koos van winden is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten