Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Alfons Meuleman en Groote Leeuw

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Alfons Meuleman en Groote Leeuw

    Beste,

    Ik zoek een artikel in Het Zondagsblad of enig ander nieuws over de renner Alfons Meuleman (1924-1932 actief als Onafhankelijke). Ik heb ook een foto van hem en daarop staat hij met een (bijgekleurde) trui van Groote Leeuw. Kent iemand Groote Leeuw - voorganger van Groene Leeuw (want ook Emiel Faingnaert heeft een afbeelding met de trui aan van Groote Leeuw)? Met dank,
    Jean-Marie Schepens

    #2
    Alfons Meuleman en Groote Leeuw bis

    Oeps foto van Alfons Meuleman in Groote Leeuw outfit vergeten, volgt hier in bijlage, JM
    Toegevoegde bestanden

    Opmerking


      #3
      Jean-Marie je kan ook altijd je originele bericht bewerken en er dan een bijlage bijvoegen, je hoeft daarvoor geen tweede draadje te starten.

      Bij deze dan ook samengevoegd.
      Uitstelgedrag: alleen Robinson Crusoe had alles op Vrijdag gedaan

      Opmerking


        #4
        Ik meen me te herinneren dat iemand mij deze vraag reeds stelde via mail n.a.v. het verschijnen van mijn boek "Arm maar proper", waarin een hoofdstuk gewijd is aan Maurice Meuleman. Misschien was het Jean-Marie wel. Het enige wat ik toen gevonden heb was dat hij afkomstig was uit Bambrugge, dat hij schitterde bij de jeugd, maar het nooit verder bracht dan onafhankelijke. Die "Groote Leeuw" is voor mij ook nog onduidelijk, maar het was inderdaad zo dat enkel Oost-Vlaamse renners poseerden met deze trui. Misschien inderdaad een voorganger van Groene Leeuw. Op de website van onze vriend Marc "Tistaert" lees ik ook : "Maandag 22 augustus 1934 was er de Groote prijzen "Groote Leeuw - Delta" en Sigaretten Belga, baankoers voor onafhankelijken"
        Laatst bewerkt door Frascati55; 29.04.2007, 08:26.

        Opmerking


          #5
          Groote & Groene Leeuw

          Volgens de Wielerencyclopedie en volgens Coups de Pédales bestond er in 1934 de ploeg Groene Leeuw-Delta, onder meer aan de start van de Ronde van Vlaanderen. Nu lees ik hier over een Grote Prijs Groote Leeuw-Delta in1934 en begin ik mij vragen te stellen. Immers, na die ploeg Groene Leeuw-Delta in 1934, duurde het tot 1940 alvorens we opnieuw een spoor vinden van een Groene Leeuwploeg.
          De vraag is dus, was het in 1934 Groene Leeuw-Delta of Groote Leeuw-Delta? De officiële (of in eender welke krant gepubliceerde, liefst Sportwereld natuurlijk) deelnemerslijst van die Ronde van Vlaanderen zou hierover misschien uitsluitsel kunnen brengen. Heeft iemand hierover meer informatie?
          Patrick

          Opmerking


            #6
            Meuleman Groote Leeuw

            Beste Patfey,

            Voorlopig geen oplossing. Feiten die we hebben zijn twee foto's met een renner met Groote Leeuw, maar de juiste data van die foto's ontbreken:
            - Meuleman Alfons (foto ligt tussen 1924-1932)
            - Faingnaert Emiel (foto moet recenter zijn) (gezien op de tentoonstelling te Lierde, in een mooie lijst)
            Tot nader nieuws, JM

            Opmerking


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
              Volgens de Wielerencyclopedie en volgens Coups de Pédales bestond er in 1934 de ploeg Groene Leeuw-Delta, onder meer aan de start van de Ronde van Vlaanderen. Nu lees ik hier over een Grote Prijs Groote Leeuw-Delta in1934 en begin ik mij vragen te stellen. Immers, na die ploeg Groene Leeuw-Delta in 1934, duurde het tot 1940 alvorens we opnieuw een spoor vinden van een Groene Leeuwploeg.
              De vraag is dus, was het in 1934 Groene Leeuw-Delta of Groote Leeuw-Delta? De officiële (of in eender welke krant gepubliceerde, liefst Sportwereld natuurlijk) deelnemerslijst van die Ronde van Vlaanderen zou hierover misschien uitsluitsel kunnen brengen. Heeft iemand hierover meer informatie?

              Beste Pat

              Ook de website van onze vrienden uit Zottegem zorgt niet voor een echte oplossing want op de ene plaats op de site heeft men het over de Groote Prijs Groote Leeuw-Delta en op de andere Groene Leeuw Delta. In mijn bestanden over Remy Wynant heb ik alleszins dat hij in 1934 voor GROENE Leeuw Delta reed. Voor die ploeg zouden toen ook Van Grootenbruele en De Geeter gereden hebben. Maar op de website van Hour.be zien we De Geeter wel degelijk met een trui van GROOTE leeuw en niet van Groene Leeuw. Opmerkelijk is dat het telkens gaat om mannen uit Oost-Vlaanderen en meer bepaald de streek Zottegem-Brakel-Aalst. Misschien kan Marc Holderbeke ons via de originele affiche uit 1934 van de koers (gewonnen door Verlinden) uitsluitsel geven.
              By the way, was Delta een merk van banden, fietsonderdelen of motorfietsen?
              Laatst bewerkt door Frascati55; 05.05.2007, 20:10.

              Opmerking


                #8
                Via een artikel van Armand Matthijs over Miel Faingnaert ben ik te weten gekomen dat zijn foto met "Groote Leeuw"-trui dateert ui 1938.

                Opmerking


                  #9
                  Met enige vertraging:
                  Het is wel degelijk het fietsenmerk "Groote Leeuw" uit Zottegem:


                  In mijn documentatie moet ik ergens nog een cataloog hebben, maar ik moet hiervoor eens goed zoeken.
                  De eerste Grote Prijs is inderdaad de Groote prijs "Groote Leeuw - Delta" en "Sigaretten Belga". Zie het ingescande ontwerp van de "kermisaffiche" (helaas heb ik geen echte affiche):
                  Laatst bewerkt door Tistaert; 29.06.2007, 14:16. Reden: aanvulling

                  Opmerking


                    #10
                    Marc
                    Ik was er 200% zeker van dat de oplossing van het raadsel bij jou moest liggen. Hartelijk dank.

                    Opmerking


                      #11
                      Alfons Meuleman en Groote Leeuw

                      Mooie illustratie bij deze oplossing. (verder onderzoek naar geboorte, leven en dood (?) van de Groote Leeuw is voer voor historici of wielerfanaten). Rest mij nog het of een artikel te vinden over Alfons Meuleman (1924-1932, Het Zondagsblad), JM

                      Opmerking


                        #12
                        Dank voor de medewerking

                        Mag ik iedereen danken die heeft willen meewerken aan het terugvinden van deze info. Alfons Meuleman was mijn grootvader. Hij was uiteraard een verwoed liefhebber van de wielrennerij maar helaas had ik hem nooit gevraagd wat de achtergrond was van die naam op zijn trui.
                        Dit is nu weer opgelost en als genealoog ben ik uiteraard zeer blij met dit bijkomend stukje illustratie aan onze familiegeschiedenis. Alles wat u nog zou kunnen vinden rond zijn naam is uiteraard meer dan welkom.
                        Nogmaals dank voor de gedane moeite aan iedereen.
                        Daniel Schepens
                        d.schepens@skynet.be

                        Opmerking


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Frascati55 Bericht weergeven
                          Beste Pat

                          Ook de website van onze vrienden uit Zottegem zorgt niet voor een echte oplossing want op de ene plaats op de site heeft men het over de Groote Prijs Groote Leeuw-Delta en op de andere Groene Leeuw Delta. In mijn bestanden over Remy Wynant heb ik alleszins dat hij in 1934 voor GROENE Leeuw Delta reed. Voor die ploeg zouden toen ook Van Grootenbruele en De Geeter gereden hebben. Maar op de website van Hour.be zien we De Geeter wel degelijk met een trui van GROOTE leeuw en niet van Groene Leeuw. Opmerkelijk is dat het telkens gaat om mannen uit Oost-Vlaanderen en meer bepaald de streek Zottegem-Brakel-Aalst. Misschien kan Marc Holderbeke ons via de originele affiche uit 1934 van de koers (gewonnen door Verlinden) uitsluitsel geven.
                          By the way, was Delta een merk van banden, fietsonderdelen of motorfietsen?
                          Bedankt aan allen. Wat Delta was, is ook een raadsel. Bromfietsen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, vermits in de jaren derftig eigenlijk een fiets nog een luxe-artikele was, dus een bromfiets (die volgens mij niet eens bestond, wel moto's) nog véél meer. Bovendien zou de combinatie van publiciteit voor fietsen en brommers of moto's, niet toegelaten geweest zijn, gezien de bromers "extrasporteif" zouden zijn (in alle andere gevallen was het altijd het fietsenmerk dat ook de brommers of zelfs auto's produceerde). Dus banden of onderdelen.
                          Patrick

                          Opmerking


                            #14
                            Wat Delta was, is ook een raadsel.
                            Delta was het tweede fietsmerk van de "Usines des Vélos De Groote Leeuw et Delta". Er was nog een derde merk: G.L.S. Ik herinner me dat ik in de jaren 70 nog gewone fietsen van het merk Delta gezien heb.
                            De fabrikant was David Schotte.
                            Dus:
                            - Groote Leeuw: koersfietsen
                            - Delta: gewone (goede) fietsen
                            - G.L.S.: gewone (mindere) fietsen
                            Hieronder vindt u enkele beelden uit de cataloog van Groote Leeuw-Delta uit ongeveer 1935 (cover, renners, soorten fietsen, fabriek).

                            Laatst bewerkt door Tistaert; 29.06.2007, 14:18.

                            Opmerking


                              #15
                              Heel erg bedankt Marc. ondertussen ehb ik via een zeer betrouwbare bron (Michel Dargenton) bevestiging gekregen dat het in 1934 wel degelijk Groote Leeuw-Delta was, en niet Groene Leeuw-Delta, welke met een mini-ploeg aan de start vand e Ronde van Vlaanderen stond. Dus minstens één jaar werden er dus profs en geen onafhankelijken alleen gesponsord (of stond de Ronde toen ook open voor onafhankelijken?).
                              Patrick

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X