WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Algemeen > Tips en Truuks

Reageren

Discussietools
Oud 31 augustus 2008, 10:08   #11
Idzznew
Nieuweling

Leeftijd: 53
Standaard

Dank voor je reactie Jan,

Helemaal mee eens inhoudelijk, alleen: Ik vraag niet om gegevens die heb ik door jaren en jaren verzamelen EN ruilen in overvloed. Ik vraag slechts om een sjabloon om alles te gaan digitaliseren aangezien ik maar beperkt onderlegd ben op de computer.
Het ligt dus iets anders, maar mijn vermoeden klopt dus wel een beetje, wat ik betreur.

Nogmaals: verder niets dan lof
Idzznew is offline   Met citaat reageren
Oud 31 augustus 2008, 10:19   #12
Francky Callewaert
Elite zn Contract

Standaard

Ik hoop voor sommige personen dat de puntjes op de i staan??

Groeten
Francky
Francky Callewaert is offline   Met citaat reageren
Oud 31 augustus 2008, 10:36   #13
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 59
Standaard

Idzznew,

Zelfs een sjabloon is zo goed als niet te doen. De mannen die een database hebben, hebben slechts een deel van het gevraagde (b.v. uitslagen of foto's of ploegen). De ene is in Excel, de ander in Access, nog een ander in ik weet niet wat.
Daarbij leert mijn ervaring dat een gekregen sjabloon of database niet eenvoudig te ontcijferen is. De meesten van ons hebben die database niet volgens de regels van de kunst opgesteld (eerder met vallen en opstaan) waardoor een externe dit zeer moeilijk kan ontcijferen en er gebruik van maken.

De enige raad die ik je kan geven (want ik juich het initiatief voor de opbouw van een algemene database toe) is er eerst heel goed over na te denken over :

-) Ga je het doen? Je weet waar je aan begint maar je weet misschien niet welk immens werk het is.
-) Hoe bouw ik de database op. Wat stop ik er in, hoe stop ik het er in, hoe hou ik hem up to date, ...

Eenmaal je daar uit bent en er eventueel mee begonnen bent waardoor er resultaten naar voor komen denk ik dat er hier verschillende mensen bereid zullen zijn gegevens aan te brengen (in een soort partnership).
Ik denk dat alle databaseeigenaars hier op het forum zo begonnen zijn (maar misschien allen toch te weinig over de structuur nagedacht, ik toch). Eerst de eigen beschikbare gegevens invoeren en dan van anderen toelevering krijgen of verwijzingen naar bruikbare bronnen.

Aanzie dit alles niet als kwade wil of boycot. Maar op dit forum zijn er al verschillende "gegevensrovers" geweest (ik zeg dus niet dat jij zo iemand bent! Maar we worden voorzichtig) die achteraf met de pluimen gaan lopen. En we zijn allemaal een klein beetje ijdel en hebben graag dat er een bronvermelding is van de gegevens.
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 31 augustus 2008, 10:43   #14
Idzznew
Nieuweling

Standaard

Nogmaals bedankt voor de uitgebreide reactie Jan.
En nee ik ben geeen gegevensrover want ik vraag niet om gegevens.
Helaas heb ik wel uitgebreide ideeen hoe de database op te zetten maar niet de technische kennis. Tijd is voor een ieder het grootste bezwaar maar waar een wil is en inderdaad samenwerkend kom je het verst. Daarom had ik idd gehoopt dat iemand hier me verder kon helpen.
Ik zet mijn zoektocht voort!

groeten
Alex
Oud 31 augustus 2008, 10:56   #15
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 59
Standaard

Alex,

OP technisch gebied kunnen we misschien helpen (al vrees ik dat het eerder is met een opsomming van fouten die we zelf met onze database gemaakt hebben).

Je kan mij altijd mailen (via privébrichten) i.v.m. mijn database (ploegen, geboorte en overlijdensdata).
De andere leden moeten zich maar zelf kenbaar maken als zij je willen helpen.
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 31 augustus 2008, 11:08   #16
harrie lemeer
Elite zn Contract

Standaard

Boys,

ik heb zelf mijn datbase in excell gebouwd om de eenvoudige reden dat ik dit programma goed ken. Je kunt in de kolommen alle gegevens van de renner kwijt, je kunt de ploegen waarvoor ze rijden/reden vermelden en per jaar neem ik de belangrijkste uitslagen mee. Per ploeg probeer ik een foto of scan van de teamkaarten in te brengen.
Dit is, zoals Jan terecht opmerkt, een hell of a job en zeer tijdrovend. Aleen al om het huidige peleton up to date te houden ben ik uren, wat zeg ik .. dagen bezig.
Ik denk dat het in access misschien gemakkelijker is omgegevens te koppelen, maar ik ben daar minder bedreven in.

Persoonlijk vind ik de website 'de Wielersite' goed opgezet. Je hebt de gegevens van de renner, de ploegen en de wedstrijden, deze worden door het gebruikte programma (welk?) gekoppeld. Dit bespaart een hoop werk. Misschien is het een idee om gezamelijk zo.n soort database op te zetten of verder te broduren op de genoemde website.

Het blijft nog altijd mijn droom om van elke professionele renner van over de gehele wereld en van nu en vroeger een eigen fiche te hebben met minstens een foto. Maar nogmaals zoals gezegd .... hopen werk en weinig tijd.

harrie
harrie lemeer is offline   Met citaat reageren
Oud 27 november 2008, 00:53   #17
danny
Nieuweling

Leeftijd: 66
Standaard

Het is niet zo heel moeilijk om de Wielersite geschikt te maken om lokaal op je PC te bekijken en te muteren. Of om je eigen database mee op poten te zetten.

Eigenlijk heb je er alleen maar een extra besturingssysteem (Apache), een programeertaal (PHP) en de database (MySQL) voor nodig. Dat zijn relatief kleine programma's. En daarnaast natuurlijk een forse portie ruimte op je harddisk voor de gegevens en de foto's. Dat kan allemaal naast Windows gewoon op elke moderne PC en het werkt nog ook. Bovendien zijn deze drie programma's helemaal gratis

Het installeren is niet al te moeilijk als je weet hoe Windows in elkaar zit en een beetje Engels verstaat.

Wie geinteresseerd is hoeft het hier maar te roepen. Misschien kunnen we samen wel iets leuks bouwen waar we allemaal wat aan hebben

Danny
danny is offline   Met citaat reageren
Oud 16 januari 2009, 08:18   #18
Idzznew
Nieuweling

Standaard

Ik ben daar zeker in geintereseerd!
Oud 17 januari 2009, 00:20   #19
danny
Nieuweling

Leeftijd: 66
Standaard

Ik vroeg me al af waar je bleef want we zijn al begonnen

Klik Cdb.

Danny
danny is offline   Met citaat reageren
Oud 26 januari 2012, 19:35   #20
Funbiker
Junior

Funbiker's schermafbeelding

Leeftijd: 32
Standaard

Heeft toevallig iemand nog de bestanden van cdb staan?

Ik had deze een 2-tal jaren geleden gedownloaded met de bedoeling om zelf uitslagen bij te houden, maar door omstandigheden is het er nooit van gekomen. Ik zou nu opnieuw de draad willen oppikken.

Helaas bestaat de betreffende site niet meer... , dus ik kan ze daar niet meer downloaden.

Alvast bedankt,

Wesley
Funbiker is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten