WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Renners en Ploegen

Reageren

Discussietools
Oud 8 mei 2020, 23:48   #1
William
Elite zn Contract

William's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard Onafhankelijken

Vraagje:
Hoe kijken jullie tegen het begrip onafhankelijken aan en hoe kwalificeren jullie deze?
Een voorbeeld:
Wanneer ik in de krantenarchieven kijk vind ik hier wedstrijdverslagen van de Nederlandse kampioenschappen voor professionals en onafhankelijken.
In het jaar 1957 staat bijvoorbeeld vermeld: de eerste geloste was W. Tuk uit Breda.
In het verslag van 1958 op de Cauberg staat vermeld: "er vielen slachtoffers, waaronder Tacx". Ik vermoed overigens dat dit Koos Tacx betreft.

Nu noem ik zo 2 renners op - onafhankelijken - die dus wedstrijden of een wedstrijd samen met de profs hebben gereden. De amateurs reden immers elders hun kampioenschap.
Toch kom ik dergelijke namen niet tegen in de 3-delige encyclopedie van de Eeclonaar. Worden hierin onafhankelijken sowieso niet opgenomen, ook al hebben ze tussen de profs gereden en zelfs uitslagen behaald?

Ik zie met belangstelling jullie reactie tegemoet.
William is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2020, 00:18   #2
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 66
Standaard

Ik denk dat onafhankelijken die nooit prof werden, inderdaad niet opgenomen werden. Dat zou de boeken trouwens nog veel dikker gemaakt hebben, er waren er zo hopen in België en Frankrijk. De definitie was trouwens verschillend van land tot land, zeker in Italië en Spanje was de scheiding tussen prof en indé vaag. In Italië had je een soort profs tweede categorie-onafhankelijke die wel de profkalender reden, maar wel hun eigen kampioenschap hadden. Bekijk maar even het palmares van Rino Benedetti.
Oud 9 mei 2020, 08:14   #3
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

Moeilijke vraag en inderdaad heel erg uiteenlopend van land tot land.

In België kon eigenlijk iedereen een vergunning onafhankelijke krijgen. Ex-profs vaak met een verplicht rustjaar. Ze hadden een eigen wedstrijdkalender en vanaf de jaren 50 mochten ze ook een tijdje in de Belgische profkermiskoersen aanzetten. Alleen daar, niet in hoger gerankte wedstrijden. Toch was dat deugddoend. Groot probleem in België was, zeker vanaf medio 50, dat het een klein gesloten circuit was, waarin steeds dezelfde renners het tegen elkaar opnamen. Hetzelfde fenomeen dan op vandaag in vele kleine wielerlanden. Zo maak je nog amper progressie en wordt alles zeer voorspelbaar en daardoor ook manipuleerbaar. De onafhankelijken waren in België misschien zelfs nog meer een broodrijderscircuit dan dat van de kermisprofs.

In de toen nog kleinere wielerlanden werd de reeks eerder als liftreeks gebruikt. Onafhankelijken konden altijd aan profwedstrijden deelnemen (zoniet was het peloton te klein) en vaak konden ze daarnaast ook nog aan de grote amateurwedstrijden deelnemen. Die combi werd ook internationaal toegelaten. Aan de Vredeskoers mochten Westerse onafhankelijken deelnemen en ook voor sommige nationale amateurronden was dat het geval.
vanwinjp is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2020, 11:34   #4
hans
Kampioen

hans's schermafbeelding

Leeftijd: 63
Standaard

Via een goed ingelichte Engelse bron weet ik dat het merendeel van de renners uit de Britse Tourploeg in 1955 de Tour reed met een vergunning van Onafhankelijke.
hans is nu online   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2020, 12:36   #5
ULSEN
Kampioen

Leeftijd: 70
Standaard

Vóór WO II sleepten veel Belgische onafhankelijken massa's prijzen en overwinningen mee uit Frankrijk. In België zelf mochten ze niet samen met de profs rijden in die tijd.
ULSEN is offline   Met citaat reageren
Oud 10 mei 2020, 21:03   #6
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

Toen de onafhankelijken afgeschaft werden, hebben nog veel nationale federaties met een systeem gewerkt van profs met een UCI licentie en profs met een nationale licentie (eigenlijk onder een andere vorm een beetje de verderzetting van de reeks). In Frankrijk waren er toen amateurs 1e categorie, in GB waren de meesten prof met een BCF vergunning en in Nederland bestond dat ook als ik me niet vergis.
vanwinjp is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten