WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Renners en Ploegen

Reageren

Discussietools
Oud 15 juni 2005, 19:24   #11
Een gast
Een winnaar

Leeftijd: 70
Standaard

Heb een persoonlijke foto van Franco CHIOCCIOLI in zijn roze trui als winnaar van de Giro, deze foto is door mij persoonlijk genomen op het na tour criterium te Geraardsbergen
Een gast is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2005, 19:53   #12
Frascati55
Kampioen

Frascati55's schermafbeelding

Leeftijd: 62
Standaard

Die blauwe trui van Van Looy zal toch niet bedoeld geweest zijn "als herinnering" aan zijn "avontuur" bij GBC van het jaar ervoor (als ik me niet vergis waren de truien van GBC ook blauw)?
Frascati55 is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2005, 21:10   #13
macces
Elite zn Contract

macces's schermafbeelding

Leeftijd: 58
Standaard

Eddy Merckx reed in 1968 criteriums (als werelkampioen en winnaar van de Giro)in een roze regenboogtrui. 'k Heb het toen te Alsemberg nog zelf gezien.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg post-5-1118859099.jpg‎ (124,8 KB, 94x gelezen)
macces is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2005, 21:38   #14
macces
Elite zn Contract

macces's schermafbeelding

Leeftijd: 58
Standaard

Een foto van Eddy bij de opwarming van het criterium te Alsemberg in 1968, toen genomen door mijn broer.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg post-5-1118860736.jpg‎ (55,3 KB, 94x gelezen)
macces is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2005, 21:42   #15
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 59
Standaard

Mooie reacties. Ik dacht altijd dat die foto van Merckx gewoon een slechte kleurencombinatie was. Weer een misvatting die weggewerkt is.
Zijn er nog?
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2005, 11:25   #16
Ronny De Schepper
Een winnaar

Ronny De Schepper's schermafbeelding

Leeftijd: 67
Standaard

In een ver verleden heb ik nog eens een publiciteitsfoto gehad van Salvarani met Gimondi in een gele trui en Adorni in het roze. Let wel op: ik bedoel niet de gele, resp. roze trui uit de Tour/Giro met daarop een soort van "klever", maar wel degelijk een echte Salvarani-trui in die kleuren.
Ronny De Schepper is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2005, 12:20   #17
Jan De Smet
Super Moderator

Standaard

Ja ik ken die foto. Zijn deze truien ook in wedstrijden (criteriums) gebruikt?
Oud 7 januari 2006, 10:35   #18
Frascati55
Kampioen

Frascati55's schermafbeelding

Leeftijd: 62
Standaard

Citaat:
Originally posted by johanvanwin@15 Jun 2005, 14:23
ik heb een vaag vermoeden dat het om een natour criterium in merchtem gaat. de blauwe trui blijft wel een raadsel.
nooit een blauwe trui in de tour uitgereikt ? in die jaren geen speciale trui voor leider of eindwinnaar "superprestige" ?
johan
Omdat die blauwe trui mij -zoals Jan Desmet - blijft intrigeren, heb ik gepoogd om de datum en plaats van de foto te lokaliseren.
De foto moet genomen zijn na 2 augustus 1964 (de dag dat Ward Sels kampioen van België werd in Vielsalm) en vóór 6 september (de dag van het WK). Als ik dan in Vélo 65 de uitslagen van die periode nakijk en als ik ook rekening houd met de grote reclame voor Ginder Ale, dan kan het volgens mij niet anders zijn dat deze foto genomen werd op het criterium in Londerzeel van 23 augustus 1964, waar Beheyt won voor Vannitsen en van Looy. Maar dit brengt ons natuurlijk nog geen stap dichter bij de reden waarom Rik in blauwe outfit reed. Tenzij Johan weet heeft van een speciale trui tijdens dat criterium of ... tenzij iemand anders ondertussen de oplossing gevonden heeft.

Misschien ware het ook interessant om ook eens de mening van Zingo te vragen en uit te pluizen of hij weet heeft van andere wedstrijden waar de blauwe Solo-trui gedragen zou zijn.
Frascati55 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2006, 19:06   #19
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

Ik dacht bij de Ginder Ale spandoek aan Merchtem, waar ook enkele malen een criterium heeft plaatsgevonden. Maar bij deductie van data moet het wel degelijk over Londerzeel gaan.

Ik roep hierbij Markus in, die kent de inrichter-voorzitter of secretaris van de club die dat toentertijd altijd heeft ingericht. Misschien kent die de blauwe anekdote ?
Johan
vanwinjp is offline   Met citaat reageren
Oud 15 januari 2006, 20:58   #20
Jan De Smet
Super Moderator

Standaard

Hier een bijdrage van Patrick :

In de criteriums werd zowat alles aan truien gedragen, daarop bestond geen controle nog regelgeving. Piste(kampioenen)truien werden gedragen, inderdaad Merckx met zijn gecombineerde WK/roze trui, Tourwinnaars in een gele trui, maar door hun ploeg in elkaar geflanst (denk maar aan Anquetil en Altig in onze St. Raphaël saga, maar ook bv Merckx), Anquetil had zijn eigen Ford France Anquetil Hutchinson trui, later ook een BIC Anquetil, dus de daar gedragen truien bewijzen totaal niks.

In dat verband, met die Van Looy blauwe trui, ik ben bijna zeker mij een (zwartwitte) krantenfoto uit het criterium van Londerzeel (ploegentijdrit) te herinneren waarop hij een Solo trui droeg zonder zwarte band op de mouwen, dat zal dus wel die blauwe geweest zijn. Ik denk dat hij die in alle criteriums droeg. Trouwens, ook op de Victoria chromo draagt hij die, zou wel toeval zijn dat al die foto’s van dezelfde wedstrijd komen. Maar daarmee zijn we nog altijd niets verder.
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten