WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Renners en Ploegen

Reageren

Discussietools
Oud 15 februari 2007, 23:21   #1
tube
Junior

tube's schermafbeelding

Standaard

Wat mij opvalt is het volgende; renners die ooit nationaal kampioen of wereldkampioen zijn geweest hebben op hun shirt bandjes rond mouwtjes of rond de kraag van hun nek. Dit zie je bijvoorbeeld bij de renners van QuickStep, Lotto en Rabobank. Kijk je bijvoorbeeld bij Milram dan zie je dat alleen astarloa de speciale WK-bandjes heeft maar erik Zabel heeft dan weer geen nationale Duitse driekleur rond de mouwtjes en nek. Zo zijn er meer ploegen die dit niet invoeren. Waarom doet de ene ploeg dit wel en de andere juist weer niet? Ik zou zeggen dat het dus niet verplicht is op één of andere manier. Of heeft het met de uitstraling van het shirt te maken of er wel bandjes of geen bandjes op zitten? Ik weet namelijk niet of de combinatie van het Milram-shirt van Erik Zabel zou vloeken met deze nationale driekleur van Duitsland.

Weet iemand antwoord op mijn vraag!!

Alvast bedankt

Sander
tube is offline   Met citaat reageren
Oud 16 februari 2007, 13:24   #2
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 67
Standaard

Volgens mij gaat het voor de regenboogbandjes om een vrijwillige keuze van de renner, zo zijn er vroeger (in de jaren vijftig-zestig-zeventig), meerdere renners geweest die van dit "voorrecht" geen gebruik maakten, ik denk aan Rik Van Looy, Benoni Beheyt, Fausto Coppi, terwijl Rik Van Steenbergen ze soms wel en meestal niet droeg, enz.
de afboording ind e nationale kleuren ik echter vreger lang "vrij" geweest, soms hadden hele ploegen zo een afboording (bv Groene Leeuw). ik weet echter niet of die vrijheid vandaag nog bestaat, maar ik vermoed van wel, er bestaan immers zoveel nationale kleuren dat een reglementering riskeert van ongeveer elke afboording te verbieden...
Oud 16 februari 2007, 14:27   #3
macces
Elite zn Contract

macces's schermafbeelding

Leeftijd: 60
Standaard

Uit het reglement van de wielerbond:

§5 Trui van nationaal kampioen

K.2.053 De nationale kampioenen moeten hun trui dragen in alle wedstrijden van de discipline, de specialiteit en de categorie in dewelke zij de titel behaalden en in geen enkele andere wedstrijd. In een zesdaagsenwedstrijd zullen enkel de nationale kampioenen madison de trui dragen, zelfs als zij geen ploeg vormen.
Wanneer hij geen houder meer is van de titel van nationaal kampioen mag een renner op de boord en op de mouwranden van zijn trui een omzoming plaatsen met de nationale kleuren volgens de technische specificaties van de nationale federatie. Niettemin mag hij dergelijke trui slechts dragen in de wedstrijden van de discipline en de specialiteit in dewelke hij de titel heeft verworven en in geen enkele andere wedstrijd.
macces is offline   Met citaat reageren
Oud 16 februari 2007, 23:33   #4
patfey
Kampioen

Standaard

maar dat is dus een Belgisch reglement en geen internationaal?
Oud 17 februari 2007, 09:04   #5
Frascati55
Kampioen

Frascati55's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Er is hierover vroeger al een draadje geweest. Klikhier
Frascati55 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 februari 2007, 17:20   #6
patfey
Kampioen

Standaard

Bedankt, dat vorige draadje zegt eigenlijk alles wat er te zeggen valt. Proficiat voor het prima geheugen.

Discussietools

Regels voor berichten