Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Eerste werelduurrecord: wie kent Dodds ?

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Eerste werelduurrecord: wie kent Dodds ?

    Iedereen weet dat Desgrange het eerste werelduurrecord in de boeken fietste.

    Op Wikipedia wordt hij evenwel voorafgegaan door ene Dodds, waarvan ik geen andere sporen terugvind. Zie op http://en.wikipedia.org/wiki/World_hour_record. Dit geeft:

    - 1876 : F. L. Dodds : 26.508
    - 11 May 1893 : Henri Desgrange, Buffalo, Paris : 35.325

    Weet iemand iets meer over Dodds of zijn (blijkbaar niet officiële) record ? Bij de UCI is hij alvast onbekend.

    Groeten
    BVB
    Laatst bewerkt door BVB; 26.04.2007, 15:53.

    #2
    Ik vond nog ene Dodds terug als 2e in Paris-Royan van 1895.
    Misschien dezelfde renner ?

    Paris-Royan
    17 août 1895 (500 km)
    1 Charles Meyer DK
    2 Dodds/Domptet (tandem)
    3 Eo
    4 Jean-Marie Corre

    Groeten
    BVB

    Opmerking


      #3
      http://www.bikecult.com/bikecultbook...cordsHour.html

      Opmerking


        #4
        Bedankt Guido.

        Het lijstje met pre-UCI-records kende ik niet.

        Groeten
        BVB

        Opmerking


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door BVB Bericht weergeven
          Bedankt Guido.

          Het lijstje met pre-UCI-records kende ik niet.

          Groeten
          BVB
          Er staat een heel lijstje met dergelijke records in Le Cycllisme deel 1 (het overszicht boek t/m 1933), de Vélo Gotha van 1983 en diverse andere boeken.
          Het gaat hierbij om records met gangmaking.
          De vermelding in Wikipedia als (enige) voorloper van Henri Desgrange is discutabel.
          Als datum van dit eerste uurrecord (?) heb ik 25 maart 1876 en het werd gevestigd op de Cambridge University Grounds.


          Gerrit Stevens

          Opmerking


            #6
            Met dank Gerrit !

            Opmerking


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bericht weergeven
              Er staat een heel lijstje met dergelijke records in Le Cycllisme deel 1 (het overszicht boek t/m 1933), de Vélo Gotha van 1983 en diverse andere boeken.
              Het gaat hierbij om records met gangmaking.
              De vermelding in Wikipedia als (enige) voorloper van Henri Desgrange is discutabel.
              Als datum van dit eerste uurrecord (?) heb ik 25 maart 1876 en het werd gevestigd op de Cambridge University Grounds.


              Gerrit Stevens
              Het vraagteken slaat eigenlijk op "eerste", want wie weet zijn er oudere pogingen geweest.
              In Velo Gotha (1983) staat de lijst op pagina 753 en 755.
              In de beginjaren was dit het domein van Britse rijders als Herbert Lyddle Cortis, Robert H. English, Percy Furnivall, Robert L. Ede. Rijders die allen één of meer Britse kampioenschappen veroverden.
              Verder waren diverse wereldkampioenen houder van het uurrecord; Jack William Stocks, Lawrence S. Meintjes, Jimmy Michael, Arthur A. Chase, Thaddäus Robl, Piet Dickentmann, Louis Darragon, Paul Guignard, Leon Vanderstuyft.
              Andere bekende namen; Jules Dubois, Tom Linton, Arthur Linton, Henri Fournier, Emile Bouhours, Lucien Lesna.

              Overschreden barrières
              30 km C.-H.-F. Christie (6-6-1879)
              40 km G. Ernest Osmond (28-7-1893)
              50 km Jack William Stocks (3-10-1896)
              60 km Edouard H. Taylor (29-4-1900)
              70 km Tom Linton (11-5-1902)
              80 km Thaddäus Robl (8-8-1903)
              90 km Thaddäus Robl (21-6-1906)
              100 km Paul Guignard (15-9-1909)
              110 km Jean Brunier (19-10-1924)
              120 km Jean Brunier (1-11-1924)

              De laatste naam op de lijst: Leon Vanderstuyft (29-9-1929, Montlhery) met het onwaarscijnlijke record van 122,771 km. Vanaf 1902 werd bij de gangmaking steeds gebruik gemaakt van een windscherm.

              Gerrit Stevens

              Opmerking


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bericht weergeven
                In de beginjaren was dit het domein van Britse rijders als Herbert Lyddle Cortis, Robert H. English, Percy Furnivall, Robert L. Ede. Rijders die allen één of meer Britse kampioenschappen veroverden.
                Verder waren diverse wereldkampioenen houder van het uurrecord; Jack William Stocks, Lawrence S. Meintjes, Jimmy Michael, Arthur A. Chase, Thaddäus Robl, Piet Dickentmann, Louis Darragon, Paul Guignard, Leon Vanderstuyft.
                Andere bekende namen; Jules Dubois, Tom Linton, Arthur Linton, Henri Fournier, Emile Bouhours, Lucien Lesna.
                Quizvraag die wellicht niet zo moeilijk. Hoort misschien onder de kop trivia.
                In dit selecte rijtje staan drie renners die uit dezelfde plaats komen. Welke renners en welke plaats?

                Gerrit Stevens

                Opmerking


                  #9
                  In SPORTREVUE nr. 2 van 8 oktober 1933 publiceerde men ook een lijstje met pré-Desgrange records:25-3-1876: DODDS-25,508 km. -Cambridge
                  25-5-1877: CHOOPE-28,960 km. Cambridge (een andere bron vermeldt hier SHOPEE !)
                  10-5-1878: WHEIRE - 29,542 km. -Oxford (wordt ook vermeld als WEIR!)
                  9-6-1879: CHRISTIE - 30,374 km. - Oxford
                  16-9-1884: ENGLISH - 32,707 km. - Oxford
                  2-9-1887: TURNEWELL -32,797 km. - London
                  Men meldt hier ook dat het om officieuze records gaat omdat er toen geen officieel controleorgaan bestond.

                  Opmerking


                    #10
                    Om de quizvraag te beantwoorden: Jimmy Michael en de gebroeders Linton, maar er is twijfel over Aberdare. Kijk o.a. eens naar de site van Aberdare zelf. Er liggen nogal wat plaatsjes omheen. Daarom heb ik die vraag op mijn eigen wielerquiz nooit durven vragen.

                    Groetjes,

                    Fer

                    Opmerking


                      #11
                      Werelduurrecord

                      Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bericht weergeven
                      Het vraagteken slaat eigenlijk op "eerste", want wie weet zijn er oudere pogingen geweest.
                      In Velo Gotha (1983) staat de lijst op pagina 753 en 755.
                      In de beginjaren was dit het domein van Britse rijders als Herbert Lyddle Cortis, Robert H. English, Percy Furnivall, Robert L. Ede. Rijders die allen één of meer Britse kampioenschappen veroverden.
                      Verder waren diverse wereldkampioenen houder van het uurrecord; Jack William Stocks, Lawrence S. Meintjes, Jimmy Michael, Arthur A. Chase, Thaddäus Robl, Piet Dickentmann, Louis Darragon, Paul Guignard, Leon Vanderstuyft.
                      Andere bekende namen; Jules Dubois, Tom Linton, Arthur Linton, Henri Fournier, Emile Bouhours, Lucien Lesna.

                      Overschreden barrières
                      30 km C.-H.-F. Christie (6-6-1879)
                      40 km G. Ernest Osmond (28-7-1893)
                      50 km Jack William Stocks (3-10-1896)
                      60 km Edouard H. Taylor (29-4-1900)
                      70 km Tom Linton (11-5-1902)
                      80 km Thaddäus Robl (8-8-1903)
                      90 km Thaddäus Robl (21-6-1906)
                      100 km Paul Guignard (15-9-1909)
                      110 km Jean Brunier (19-10-1924)
                      120 km Jean Brunier (1-11-1924)

                      De laatste naam op de lijst: Leon Vanderstuyft (29-9-1929, Montlhery) met het onwaarscijnlijke record van 122,771 km. Vanaf 1902 werd bij de gangmaking steeds gebruik gemaakt van een windscherm.

                      Gerrit Stevens
                      Zojuist kwam ik deze oude discussie tegen. Volgens mij zit Gerrit er iets naast. Het wereldrecord van Guignard werd op 1 oktober 1924, op het circuit van Monthlery, verbeterd door Leon van der Stuyft die dat bracht tot 115.098 meter! Op zondag 1 november 1925 verbrak Brunier dat: inderdaad tot 120 kilometer en 158 meter!
                      André Stuyfesant
                      Junior
                      Laatst bewerkt door André Stuyfesant; 12.10.2010, 12:03.

                      Opmerking


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door André Stuyfesant Bericht weergeven
                        Zojuist kwam ik deze oude discussie tegen. Volgens mij zit Gerrit er iets naast. Het wereldrecord van Guignard werd op 1 oktober 1924, op het circuit van Monthlery, verbeterd door Leon van der Stuyft die dat bracht tot 115.098 meter! Op zondag 1 november 1925 verbrak Brunier dat: inderdaad tot 120 kilometer en 158 meter!
                        Volgens Vélo Gotha reed Leon Van der Stuyft de 115,098 km op 1-10-1925.
                        Van der Stuyft verbrak echter wel het record van Guignard op 1-10-1924 (toeval??) maar kwam toen uit op 107,710 km een record dat door Brunier boven de 110 km gebracht werd.
                        Overigens de schrijfwijze van de Belgische namen blijft lastig. "Van" moet met een hoofdletter in tegenstelling tot Nederlandse naamgenoten. Echter Van der Stuyft moet dat los of aan elkaar. Zo is het de vraag bij meerdere Belgen. Ik weet dat er Van Springel geschreven wordt maar dat het eigenlijk Vanspringel is.

                        Opmerking


                          #13
                          Frederick Lindley Dodds °12-11-1855 Stockton-on-Tees - +22-02-1898 Stockton-on-Tees was op 10-05-1875 2de in de Inter University road race Oxford vs. Cambridge (Saint-Albans - Oxford). De fietsvariant van de wereldberoemde roeiwedstrijd tussen de 2 universiteiten. In 1875 waren er 6 deelnemers, 3 van elke universiteit. Hier een foto, Dodds links op de foto.

                          Kristof

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X