WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Renners en Ploegen

Reageren

Discussietools
Oud 28 april 2007, 22:06   #1
Jean-Marie Schepens
Junior

Standaard Alfons Meuleman en Groote Leeuw

Beste,

Ik zoek een artikel in Het Zondagsblad of enig ander nieuws over de renner Alfons Meuleman (1924-1932 actief als Onafhankelijke). Ik heb ook een foto van hem en daarop staat hij met een (bijgekleurde) trui van Groote Leeuw. Kent iemand Groote Leeuw - voorganger van Groene Leeuw (want ook Emiel Faingnaert heeft een afbeelding met de trui aan van Groote Leeuw)? Met dank,
Jean-Marie Schepens
Jean-Marie Schepens is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2007, 22:16   #2
Jean-Marie Schepens
Junior

Standaard Alfons Meuleman en Groote Leeuw bis

Oeps foto van Alfons Meuleman in Groote Leeuw outfit vergeten, volgt hier in bijlage, JM
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Alfons Meuleman Groote Leeuw.jpg‎ (53,9 KB, 182x gelezen)
Oud 28 april 2007, 23:32   #3
Stefaan
Administrator

Stefaan's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Standaard

Jean-Marie je kan ook altijd je originele bericht bewerken en er dan een bijlage bijvoegen, je hoeft daarvoor geen tweede draadje te starten.

Bij deze dan ook samengevoegd.
Oud 29 april 2007, 08:11   #4
Frascati55
Kampioen

Frascati55's schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Ik meen me te herinneren dat iemand mij deze vraag reeds stelde via mail n.a.v. het verschijnen van mijn boek "Arm maar proper", waarin een hoofdstuk gewijd is aan Maurice Meuleman. Misschien was het Jean-Marie wel. Het enige wat ik toen gevonden heb was dat hij afkomstig was uit Bambrugge, dat hij schitterde bij de jeugd, maar het nooit verder bracht dan onafhankelijke. Die "Groote Leeuw" is voor mij ook nog onduidelijk, maar het was inderdaad zo dat enkel Oost-Vlaamse renners poseerden met deze trui. Misschien inderdaad een voorganger van Groene Leeuw. Op de website van onze vriend Marc "Tistaert" lees ik ook : "Maandag 22 augustus 1934 was er de Groote prijzen "Groote Leeuw - Delta" en Sigaretten Belga, baankoers voor onafhankelijken"

Laatst gewijzigd door Frascati55; 29 april 2007 om 08:26
Frascati55 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2007, 20:41   #5
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 67
Standaard Groote & Groene Leeuw

Volgens de Wielerencyclopedie en volgens Coups de Pédales bestond er in 1934 de ploeg Groene Leeuw-Delta, onder meer aan de start van de Ronde van Vlaanderen. Nu lees ik hier over een Grote Prijs Groote Leeuw-Delta in1934 en begin ik mij vragen te stellen. Immers, na die ploeg Groene Leeuw-Delta in 1934, duurde het tot 1940 alvorens we opnieuw een spoor vinden van een Groene Leeuwploeg.
De vraag is dus, was het in 1934 Groene Leeuw-Delta of Groote Leeuw-Delta? De officiële (of in eender welke krant gepubliceerde, liefst Sportwereld natuurlijk) deelnemerslijst van die Ronde van Vlaanderen zou hierover misschien uitsluitsel kunnen brengen. Heeft iemand hierover meer informatie?
patfey is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2007, 22:16   #6
Jean-Marie Schepens
Junior

Standaard Meuleman Groote Leeuw

Beste Patfey,

Voorlopig geen oplossing. Feiten die we hebben zijn twee foto's met een renner met Groote Leeuw, maar de juiste data van die foto's ontbreken:
- Meuleman Alfons (foto ligt tussen 1924-1932)
- Faingnaert Emiel (foto moet recenter zijn) (gezien op de tentoonstelling te Lierde, in een mooie lijst)
Tot nader nieuws, JM
Oud 5 mei 2007, 19:56   #7
Frascati55
Kampioen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bekijk bericht
Volgens de Wielerencyclopedie en volgens Coups de Pédales bestond er in 1934 de ploeg Groene Leeuw-Delta, onder meer aan de start van de Ronde van Vlaanderen. Nu lees ik hier over een Grote Prijs Groote Leeuw-Delta in1934 en begin ik mij vragen te stellen. Immers, na die ploeg Groene Leeuw-Delta in 1934, duurde het tot 1940 alvorens we opnieuw een spoor vinden van een Groene Leeuwploeg.
De vraag is dus, was het in 1934 Groene Leeuw-Delta of Groote Leeuw-Delta? De officiële (of in eender welke krant gepubliceerde, liefst Sportwereld natuurlijk) deelnemerslijst van die Ronde van Vlaanderen zou hierover misschien uitsluitsel kunnen brengen. Heeft iemand hierover meer informatie?

Beste Pat

Ook de website van onze vrienden uit Zottegem zorgt niet voor een echte oplossing want op de ene plaats op de site heeft men het over de Groote Prijs Groote Leeuw-Delta en op de andere Groene Leeuw Delta. In mijn bestanden over Remy Wynant heb ik alleszins dat hij in 1934 voor GROENE Leeuw Delta reed. Voor die ploeg zouden toen ook Van Grootenbruele en De Geeter gereden hebben. Maar op de website van Hour.be zien we De Geeter wel degelijk met een trui van GROOTE leeuw en niet van Groene Leeuw. Opmerkelijk is dat het telkens gaat om mannen uit Oost-Vlaanderen en meer bepaald de streek Zottegem-Brakel-Aalst. Misschien kan Marc Holderbeke ons via de originele affiche uit 1934 van de koers (gewonnen door Verlinden) uitsluitsel geven.
By the way, was Delta een merk van banden, fietsonderdelen of motorfietsen?

Laatst gewijzigd door Frascati55; 5 mei 2007 om 20:10
Oud 5 mei 2007, 20:19   #8
Frascati55
Kampioen

Standaard

Via een artikel van Armand Matthijs over Miel Faingnaert ben ik te weten gekomen dat zijn foto met "Groote Leeuw"-trui dateert ui 1938.
Oud 7 mei 2007, 15:04   #9
Tistaert
Elite

Tistaert's schermafbeelding

Leeftijd: 63
Lightbulb

Met enige vertraging:
Het is wel degelijk het fietsenmerk "Groote Leeuw" uit Zottegem:

In mijn documentatie moet ik ergens nog een cataloog hebben, maar ik moet hiervoor eens goed zoeken.
De eerste Grote Prijs is inderdaad de Groote prijs "Groote Leeuw - Delta" en "Sigaretten Belga". Zie het ingescande ontwerp van de "kermisaffiche" (helaas heb ik geen echte affiche):

Laatst gewijzigd door Tistaert; 29 juni 2007 om 14:16 Reden: aanvulling
Tistaert is offline   Met citaat reageren
Oud 7 mei 2007, 20:05   #10
Frascati55
Kampioen

Standaard

Marc
Ik was er 200% zeker van dat de oplossing van het raadsel bij jou moest liggen. Hartelijk dank.
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten