Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Overzichten oude chromos/plaatjes

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Overzichten oude chromos/plaatjes

    In de prentjesrubriek op deze site, Wielerarchieven, staan veel reeksen plaatjes. Veel ook (nog) niet. Ik ben o.a. op zoek naar overzichten van plaatjes uit de jaren 20, 30, 40, tussen de twee wereldoorlogen dus. Wie? Waar? (ergens op internet?)

    Zie op de scan enkele voorbeelden..

    bij voorbaat dank,
    groet,
    Jos,
    josvannierop@hetnet.nl
    Toegevoegde bestanden

    #2
    Ik heb onlangs ook die vraag gesteld aan een paar verzamelaars. Het antwoord was ontmoedigend.

    Er waren zodanig veel reeksen dat niemand een echt overzicht heeft.



    Jan

    Opmerking


      #3
      Hallo Jan,
      Da's jammer. Zal misschien zelf eens een aanzetje maken voor een overzicht van een paar vermoedelijke series, waar we dan via Wielerarchieven op kunnen reageren?

      groet,
      Jos van Nierop

      Opmerking


        #4
        Misschien horen deze er ook bij:
        Het zijn plaatjes om in het boek te plakken (vgl. Blue Band)

        Olympia 1932 - Herausgegeben von den Reemstsma Cigarettenfabriken, Altona-Bahrenfeld:

        1. 100 km Strassenrennen - groot formaat
        2. Die deutsche Vertretung zum olympischen Radsport (ploegenachtervolging)
        - klein formaat
        3. Die Sieger im 1000-Meter-Malfahren (sprint 1e drie) - klein formaat
        met Jaak van Egmond
        4. Attilio Pavesi - kleur, klein formaat
        5. Englands Mannschaft (ploegenachtervolging) - kleur, klein formaat

        Olympia 1936 Band 1:

        1. Toni Merkens

        Dus in totaal 6

        Opmerking


          #5
          Weet er iemand waar je dit formaat van insteekbladen kan vinden zoals deze zwartwitte van Jos
          dat zou voor mij al een gemakkelijker overzicht zijn

          Opmerking


            #6
            Dirk,


            je kan die insteekbladen in Herentals op de beurs vinden. Maar ik heb er ook wel liggen die ik weg doe.


            Jan



            Jos,


            Ja, goed idee. Ik vul dan aan met wat ik heb (en hopelijk andere forumleden ook).


            Jan

            Opmerking


              #7
              Hier een voorbeeld van indeling die ik al had:

              Een paar voorbeelden :


              Reeks 1 :

              Genummerd met . (punt) na het cijfer
              Naam, Voornaam (volledig, afgekort of initiaal)
              Voor de Belgen : geboorteplaats in twee talen Fr – Nl
              Niet-Belgen : nationaliteit in het Frans – Nederlands

              Op de achterkant :

              Voornaam Naam. – korte beschrijving in het Nl en het Fr

              Reeks 2 :

              Niet genummerd
              Voornaam (niet, volledig, afgekort of initiaal) Naam
              Onderaan de naam : nationaliteit in het Frans – Nederlands

              Op de achterkant :

              Voornaam Naam. Geboorteplaats en datum. Korte beschrijving in het Fr en het Nl


              Reeks 3 :

              Niet genummerd
              Voornaam Naam (in het geval van Louviot geen voornaam)

              Op de achterkant :

              Naam, Voornaam. Korte beschrijving in het Nl
              Onderaan Chocolaterie Excelsior


              In het geval van Louviot :

              Geen naam achteraan.
              Deelnemer aan de Ronde van Frankrijk 1934

              Korte beschrijving in Nl

              CHOCOLATERIE EXCELSIOR (in hoofdletters dus)


              Twee verschillende reeksen?

              En dan heb ik er nog een aantal die er op gelijken of iets groter zijn enz ….

              Opmerking


                #8
                Jan

                Kan je ook aangeven of het gekleurde of ZW zijn

                heb er ook van Confiserie L'Abeille of De Bie
                Lecocq Bruxelles

                Opmerking


                  #9
                  Oude plaatjesreeksen

                  Hallo Jan, SeanKelly-fan en andere chromo-verzamelaars,

                  Ben er gisteren en vandaag eens voor gaan zitten en heb onderstaande aanzet tot een overzicht gemaakt. Met voor mijzelf nog een hoop vraagtekens... Voor aanvullingen en informatie over specifieke nummers, en over dubbelen (ik heb her en der dubbelen om te ruilen en zoek nog heel veel), reageer gerust...

                  Wat betreft de reeksen 1, 2 en 3 van Jan de Smet: zijn dat resp. E, J en W in mijn overzicht?

                  bvd,
                  groet,
                  Jos van Nierop,
                  josvannierop@hetnet.nl



                  ‘Onbekende’ oude plaatjes. 2,7 x 5,0 cm
                  A. Zwart-wit, wel en niet ingekleurd. Nummer zonder punt erachter, achternaam, voornaam of voorletter. Eronder: woonplaats in België of nationaliteit. Blanco achterkant. Ik heb allerlei nummers tussen 5 en 154.
                  B. Vergelijkbaar met A maar kleinere letters en allen ingekleurd. Soms: eerst voornaam dan achternaam. Bij een aantal nummers verschillende plaatjes: 2 verschillende plaatjes van dezelfde renner, maar ook andere renners. Blanco achterkant (bij de meesten). Ik heb nummers tussen 1 en (t/m) 154.
                  C. Bruine afdruk op gelig papier. Nummer zonder punt erachter, achternaam, voornaam of voorletter. Eronder: woonplaats in België of nationaliteit. Blanco achterkant, soms een reclame. Ik heb nummers tussen 1 en (t/m) 156. Heb ook een vergelijkbaar dun plaatje (nr. 136) met tekst en reclame op achterzijde.
                  D. Vergelijkbaar met C maar zwart-wit. Ik heb nummers tussen 1 en (t/m) 187. Blanco achterkant, enkele met rode opdruk ‘RIZLA’. Ook 2 ongenummerde plaatjes.
                  E. Ingekleurde plaatjes. Nummer mét punt erachter. Info over renner en soms ook reclame op achterzijde. Heb een aantal plaatjes nummers tussen 18 en 281.
                  F. Ingekleurde plaatjes als E maar grotere en vet gedruktere letters en cijfers. Blanco achterkant. Heb plaatjes tussen nummers 1 en 144.
                  G. Ingekleurde plaatjes. Nummer zonder punt, voorletter en achternaam, eronder nationaliteit. Blanco achterkant. Heb nummers tussen 2 en 74.
                  H. Ingekleurde plaatjes. “Tour de france 1936”, daaronder naam en nationaliteit. Blanco achterkant. (Soms onleesbare) nummers linksonder in de foto. Heb ongeveer 30 verschillende plaatjes.
                  I. Als A en D , maar ander lettertype en eerst voornaam. Heb alleen dit plaatje., blanco achterkant.
                  J. Ingekleurde plaatjes. Voorletter of –naam en achternaam, eronder nationaliteit in 2 talen. Heb veel verschillende plaatjes van Aerts t/m Wynsdau. Naam renners plus erelijst in 2 talen op achterkant.
                  K. Zwart-wit fotootjes. Achternaam of voorletter en achternaam. Op achterkant reclame “Confeiserie l’Abeille”. Heb plaatje van Aumerie t/m Van Rysselberghe.
                  L. Zwart-wit fotootjes. Genummerd, achternaam, voornaam… heb plaatjes tussen nr. 8 en 90.
                  M. Fotootje voor en achternaam, wel en niet ingekleurd. Erelijst op achterkant. Heb 1 plaatje, of hoort het bij ?
                  N. Ingekleurde plaatjes. Voorletter of voornaam en achternaam. Blanco achterkant. Heb aantal plaatjes van Debruycker t/m Wouters. Meesten hebben blanco achterkant.
                  O. Zwart-wit plaatjes. Meestal alleen achternaam. Op achterkant reclame “Confeiserie l’Abeille”. Heb een paar plaatjes.
                  P. Ingekleurde plaatjes. Nummer mét punt erachter, Naam, woonplaats. In de foto is “Ideal” gedrukt. Heb de nummers 37 en 128. Blanco achterkant.
                  Q. Zwart-wit fotootjes. Achternaam en soms ook voornaam of – letter. Blanco achterkant. Heb een redelijk aantal plaatjes van Aerts t/m Wauters.
                  R. Als Q maar ingekleurd. Hoort bij Q?
                  S. Ingekleurde plaatjes. Nummer, punt, voorletter, achternaam. Erelijst op achterkant. Heb nummers 2 t/m 88.
                  T. Ingekleurde plaatjes. Nummer, punt, voorletter, achternaam. Blanco achterkant óf erelijst op achterkant. Heb nummers tussen 2 en 90.
                  U. Lijkt op Q/R maar smaller en erelijst op achterkant. Heb een paar plaatjes.
                  V. Ongenummerd. Tekst en reclame op achterkant (chocolaterie Excelsior)
                  W. Ongenummerd. Tekst en reclame op achterkant (chocolaterie Excelsior)
                  X. Genummerd. Tekst en reclame op achterkant (chocolaterie Excelsior)
                  Toegevoegde bestanden

                  Opmerking


                    #10
                    Jos

                    Reeks C is volgens mij van Confiserie Garry en zijn Blanco achterkant en zijn wit of sepiakleur en dun

                    Opmerking


                      #11
                      Ja, klopt volgens mij dat het Gary is. Maar het zijn echt kaartjes, niet echt dun vind ik. En zijn de vergelijkbare kaartjes van D dan ook van "Gary" ?

                      Opmerking


                        #12
                        Van Confiserie De Bie heb ik maar 3 namen voorlopig
                        Jean Aerts
                        Dossche
                        Wambst

                        Denk dat deze met een merknaam van een confiserie de gemakkelijkste zijn om een lijst op te stellen daar deze toch duidelijk vermeld zijn

                        Denk dat hier iemand van de moderators een draadje appart moet maken als we dit willen uitpluizen en dit per serie en met scan vd chromo voor en achterkant en afmeting

                        Opmerking


                          #13
                          D zal niet van Gary zijn want Callens is n 17 op de lijst en daar zijn er 165 + 1 van en op uwe chromo is het n 2

                          Opmerking


                            #14
                            Ik bedoel dat er wellicht nog een tweede reeks van Gary zou zijn...

                            Wat betreft "De Bie": je doelt neem ik aan op serie K ? Daar heb ik 12 verschillende van.
                            Van serie O, ook "De bie" heb ik 5 verschillende. Zie nu pas dat er op de achterkant nummers staan..

                            Opmerking


                              #15
                              Deze week even geen tijd. Zal voor tijdens het Kerstverlof zijn.



                              Jan

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X