Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Nationaal Kampioenschap

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Nationaal Kampioenschap

    In alle landen krijgt de winnaar van het Nationaal Kampioenschap, een nationale trui die hij een jaar mag dragen.

    Is dit in de wielergeschiedenis altijd zo geweest, eventueel in welk land kwam deze trui voor het eerst voor ?

    #2
    Jozef, dit lijkt me meer iets voor het Andere forumonderdeel ipv de Baggerbox. Bij deze hierheen verplaatst.

    TLM
    Uitstelgedrag: alleen Robinson Crusoe had alles op Vrijdag gedaan

    Opmerking


      #3
      Jozef,




      Ik had hier onlangs ook een probleem mee. Post won in 64 Paris-Roubaix en droeg zijn merkentrui. Nochtans was hij in 63 Nederlands kampioen geworden en was hij verplicht de trui te dragen. Maar Post was en is een beetje koppig en volgens hem ging de sponsor voor.




      Jan

      Opmerking


        #4
        Via Johan Van Win;

        Ik denk wel dat ze van in den beginne een driekleur of nationale trui ontvingen.
        Wat ik zeker weet is dat de nationale kampioen, evenals de WK, lange tijd geen rugnummer kreeg.
        Hij mocht zonder rugnummer starten omdat er rond z'n herkenbaarheid waarborgen waren omwille van de trui.
        Pas in de jaren 50 werd het nummer 1 (en 2 indien een Belg de regenboogtrui droeg en dus nr. 1 kreeg) systematisch voorbehouden voor de kampioenen in individuele wedstrijden. Aanleiding hiertoe was een incident tijdens (indien ik het nog juist heb) de Ronde van België voor onafhankelijken, waarbij de afgevaardigden in het ongewisse bleven over de opgave van de Belgische kampioen. Omdat deze geen nummer droeg was het toen niet duidelijk of hij de wedstrijd al dan niet verlaten had. De jury schrapte zijn naam in de overtuiging dat hij onder de opgevers was en de kampioen in kwestie beweerde het tegendeel.

        Bedankt Johan.

        TLM
        Uitstelgedrag: alleen Robinson Crusoe had alles op Vrijdag gedaan

        Opmerking


          #5
          Wat mij ook verbaast is dat Pascal Richard zijn olympisch kampioenen trui altijd droeg, en Jan Ullrich heb ik er nog nooit in zien rijden.
          Ik zou er toch trots op zijn, vooral als je Ullrich heet (steeds 2e).

          Opmerking


            #6
            Ik heb Casartelli ook niet in die trui zien rondrijden. Ik denk dat het sowieso met sponsorbelangen te maken heeft.

            Opmerking


              #7
              Ik dacht dat er problemen waren met het Olympisch Comité. Zij haddn denk ik bezwaar tegen de combinatie van de Olympische ringen en publiciteit.



              Jan

              Opmerking


                #8
                Waarom Pascal Richard dan wel???

                Opmerking


                  #9
                  Reed hij het ganse jaar in die trui? Ik dacht dat het IOC ertegen gereageerd had.

                  Opmerking


                    #10
                    Hij heeft 4 jaar met die trui gereden, Jan.

                    Opmerking


                      #11
                      Originally posted by Willem D@2 Sep 2003, 17:03
                      Hij heeft 4 jaar met die trui gereden, Jan.
                      Volgens mij zou dat verhaal van Jan de Smet wel eens het juiste kunnen zijn. Ik weet namelijk zeker dat Richard gedurende zijn Olympische titel niet altijd in die Olympische trui heeft rondgereden.

                      Opmerking


                        #12
                        Ik heb nog even wat research gedaan en het verhaal van Jan de Smet klopt volledig. Pascal Richard heeft een aantal jaar met een soort Olympische trui rondgereden. Dit was echter niet een officiële trui die bij de Olympische Spelen behoort. Het IOC heeft het Pascal Richard dan ook verboden om nog langer met die trui rond te rijden, omdat zij het recht bezitten op iedere afbeelding met de Olympische Ringen. Eigenlijk bestaat er dan ook geen officiële Olympische Trui.

                        Opmerking


                          #13
                          Jammer, iedere kampioen heeft recht op een trui.

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X