WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Prentenreeksen / Publiciteitsfoto's > Vragen en opmerkingen - België-Nederland

Reageren

Discussietools
Oud 20 januari 2007, 14:12   #1
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 60
Standaard

Hier de reacties op Maple Leaf Chewing Gum 1965
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2007, 02:15   #2
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 66
Standaard

Ik heb zopas de opmerking van Jan bij de reeks 1965 gelezen dat op de beurs van Herentals (ondertussen gisteren) zou "gemeld" zijn dat het prentje van Jos Wouters in Lamot-trui bij de reeks 1965 zou horen en dat in Solo-Superia bij de reeks 1966.
Ik ben verbaasd dit te lezen, want dit is uiteraard onzin, en wel voor de volgende redenen :
  1. De betiteling "reeks 1965" betekent uiteraard dat de reeks in 1965 verschenen is, en dus fotootjes bevat uit het seizoen 1964 (of vroeger), met het palmares afgesloten eind 1964.
  2. In 1964 reed Jos Wouters bij Solo-Superia en niet bij Lamot-Libertas.
  3. In 1964 bestond Lamot-Libertas niet.
  4. In 1965 reed Jos Wouters inderdaad bij Lamot-Libertas, maar niet bij Solo-Superia.
  5. Als je de tekst op de rugzijde leest, is het duidelijk dat het Solo-kaartje van voor het Lamot-kaartje dateert : er staat namelijk op het Solo-prentje dat hij voor 1965 op een come-back hoopt, terwijl op het Lamot-prentje staat dat hij sinds zijn valpartijen vruchtloos poogt terug op het voorplan te komen.
  6. Ik heb in de tijd ze verschenen die reeksen verzameld, en uiteraard heb ik in het eerste jaar het Solo-prentje kunnen vinden en in het tweede jaar het Lamot-prentje, ik herinner mij dat nog heel goed.

Ik zou zeggen QED, desinformatie rechtgezet en onderwerp afgesloten?
patfey is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2007, 09:52   #3
Jan De Smet
Super Moderator

Standaard

Ik ga dit zo vlug mogelijk uitzoeken. Ik kreeg de info via Jozef Hamels en nam aan dat de opmerking terecht was (zonder controleren).
Het zal echter niet meer voor vandaag zijn vrees ik.
Oud 4 november 2007, 10:31   #4
Jan De Smet
Super Moderator

Standaard

Is ondertussen aangepast. Enkel de Solo-foto ontbreekt nog.
Oud 4 november 2007, 15:19   #5
patfey
Kampioen

Standaard

Ik heb nu eens de moeite gedaan om de beschrijving van de reeks van naderbij te bekijken. Er zijn drie controversiële punten, alle drie waarschijnlijk op informatie van mij gebaseerd.
Vooreerst staat er met een vraagteken dat JB Claes en Darrigade in 65 en 66 een verschillende tekst zouden hebben, maar dat Jan dit niet kan bevestigen. Ook al heb ik dezelfde informatie in mijn lijsten, ik kan dit ook niet bevestigen en, na lectuur van de teksten, betwijfel ik het. Heeft iemand een prentje met een afwijkende tekst?
Vervolgens is er het "geval Denson". Op het prentje staat (en ik heb tot hiertoe NOOIT een ander gezien, en herinner mij ook niet wat er op het kaartje dat ik in 1965 had, stond) "In 1965 STELDE hij zich in dienst van Anquetil". Anderzijds staat bv op het prentje van Merckx in de reeks 1965 "Wordt prof einde 1964".
Dit laat dus vermoeden dat het om een tekst gaat die een jaar later geschreven is, vermits die van Merckx duidelijk uit 1964 dateert (uiteindelijk werd hij pas prof in mei 1965). Of gaat het bij Denson om een drukfout, en bedoelde men : zal zich in 1965 in dienst stellen...?
Tot slot, inderdaad, ook bij mij staat enkel bij Decabooter de Nederlandse tekst bovenaan (zoals bij alle "nieuwe prentjes vanaf 1967).

PS : de links werken niet, want verwijzen nog naar de "oude" adressen.
Oud 24 februari 2009, 03:36   #6
patfey
Kampioen

Standaard

Een echte veklaring voor Denson heb ik nog altijd niet, maar ik heb wel ent in zijn biografie gelezen dat hij al na de Tour door Stablinski gepolst werd en dat de deal rond de tijd van het WK beklonken werd. Dus ten tijde van het uitbrengen van de chromo's stond zijn overgan al vast. Dit verklaart wel de verleden tijd nog niet.
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten