WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Algemeen > Feedback

Reageren

Discussietools
Oud 8 september 2009, 17:27   #1
Pie.er
Elite zn Contract

Leeftijd: 37
Standaard Gebruiksvoorwaarden ivm maken van boek

Ik ben al een poos bezig met informatie verzamelen over klassementen in de Tour de France. Het viel me op hoe lastig die te verkrijgen is.
Nu speel ik met het idee om een boek uit te brengen over de geschiedenis van de Tour de France en de statistieken. Niet met wielerverhalen, want die staan veel beter dan ik ooit zou kunnen in andere boeken, maar met de geschiedenis van de regels en klassementen. En niet met statistieken die vrijwel overal te vinden zijn (wie won de meeste etappes, welke etappe was het snelste) maar met andere statistieken (wie kreeg de meeste witte truien als aanvoerder van het combinatieklassement, welke etappe was het langzaamste).

Ik probeer het meeste zelf uit te zoeken, omdat ik dat ook leuk vind. Een enkele keer (tot nu toe letterlijk eenmaal, over het gouden pijl-klassement) heb ik hier een vraag gesteld waarvan ik achteraf dacht dat ik de gekregen informatie in mijn boek zou willen opnemen.

Dit boek schrijf ik niet voor het geld, maar om de informatie over de Tour-klassementen eens bij elkaar te hebben, omdat ik vond dat daar een groot gat in de Tour-literatuur zat. (Misschien heb ik een boek gemist waar het allemaal wel instaat.) Ik ben reëel, en ben al blij als ik uit de drukkosten zou komen. Als dat gebeurd is, of als duidelijk is dat de verkoop gestopt is, zal ik het waarschijnlijk onder een Creative Commons licentie verspreiden, wat zo ongeveer wil zeggen dat het gewoon gekopieerd mag worden. En tot die tijd kan er natuurlijk ook zonder probleem een hoop informatie uit dat boek geplukt worden, want ik heb natuurlijk geen auteursrechten op de Tour-reglementen of de uitslagen.

Dit bericht is niet bedoeld als reclame voor het boek, maar als vraag: gaat dit tegen de gebruiksvoorwaarden van dit forum in? Als dit zo is, dan zal ik hier wegblijven. Ik geef deze openheid voordat ik echt met het boek bezig ga zijn, om eventuele latere problemen te voorkomen.
Pie.er is offline   Met citaat reageren
Oud 8 september 2009, 18:35   #2
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 58
Standaard

Ik zou niet weten waarom het schrijven van een boek tegen de gebruiksvoorwaarden van dit forum zou zijn.

Je mag hier vragen wat je wil (ivm wielrennen). Of je overal antwoorden op krijgt is iets anders. Niet dat men niet wil antwoorden maar omdat men soms gewoon de info niet heeft.

Zelf ben ik medewerker bij het opstellen van een Super DataBase. Ook wij zullen hier vragen stellen. Daarvoor is het forum er.
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 8 september 2009, 22:02   #3
Flupke
Super Moderator

Flupke's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard

Je mag hier vragen wat je wil ivm jouw boek maar vermeld de persoon van wie je informatie kreeg of het forum dan wel in je boek net als alle andere bronnen waar je informatie verzamelde.

Er zijn je vele boekschrijvers voorgegaan en er zullen er waarschijnlijk nog vele volgen.

Kristof
Flupke is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2009, 00:00   #4
johny
Junior

Leeftijd: 59
Standaard de beste site met veel uitslagen

Ik wens je heel veel succes met je boek. De beste site met wieleruitslagen, ploegensamenstellingen enz is :

www.memoire-du-cyclisme.net

Ik heb er dikwijls gebruik van gemaakt toen ik "De mannen achter Merckx" schreef samen met Patrick Cornillie. Soms zei een renner: in die wedstrijd was ik de zoveelste. Soms stelde ik zo vast dat de renner te optimistisch was geweest over zijn prestatie.

Het boek hebben we drie jaar geleden geschreven. Ben intussen met een nieuw begonnen en ik merk dat memoire-du-cyclisme niet meer volledig vrij toegankelijk is. Je krijgt bijvoorbeeld alleen de uitslag van de eerste drie. Maar als je lid wordt (voor 15 Euro jaarlijks) kan je wel aan alle uitslagen!

Vlieg er maar in. Voor koersfreaks is informatie verzamelen al even leuk als het boek zelf! Veel geluk!!!

Johny Vansevenant
johny is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2009, 08:41   #5
Pie.er
Elite zn Contract

Leeftijd: 37
Standaard

Blij dit te lezen. Ik vermoedde al dat het geen probleem zou zijn, maar het leek me beter om problemen voor te zijn.
En ik vind bronvermelding heel belangrijk, dus ik zal echt niet doen alsof ik alles zelf bedacht heb.
Pie.er is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2009, 12:28   #6
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard verifieren

Toch nog een tip (van een andere schrijver van een boek, waar ook het forum een grote bijdrage aan geleverd heeft) : verifieer zo veel mogelijk je bronnen en probeer (minstens) twee onafhankelijke bronnen te vinden. Bijna in alle boeken en sites staan fouten, ook op mémoire du cyclisme, en dikwijls gaan fouten een eigen leven leiden, daar iemand zich op een foutieve vermelding in een op zich betrouwbare bron baseert, dit gebruikt in een nieuw werk, en zo verder.
Betreffende de Tour de France bestaat er een zeer nuttige bron, namelijk een meerdelige encyclopedie met alle uitslagen en klassementen. De tussentijdse nevenklassementen zijn wel zeer onvolledig.
Relatief gezien staan er in mémoire de cyclisme heel weinig fouten, maar zij zijn nog bezig te verbeteren en bij te werken, zeker hun ploegsamenstellingen (minder relevant voor jou) zijn nogal onbetrouwbaar.
Met de werken van Chany erg oppassen, staan nogal wat onnauwkeurigheden in en ook de uitslagen en standen in toenmalige kranten en tijdschriften zijn neit altijd helemaal betrouwbaar.
Niet om te ontmoedigen, eerder om te waarschuwen. Wij appreciëren immers allemaal, en ik zeker, als er iets nieuws op de markt komt met juistere en volledigere informatie als het reeds bestaande.
Veel succes, en veel moed.
patfey is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2009, 13:19   #7
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 58
Standaard

En hier nog een link die in de toekomst ook van nut kan zijn.

http://www.wielerarchieven.be/forum/...atabase&page=2
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2009, 19:42   #8
johny
Junior

Leeftijd: 59
Standaard

Veel minder gedetailleerd dan Mémoire du Cyclisme,maar niet slecht voor palmaressen van renners is:

Velo-club.net
johny is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten