Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Poll Wielercommentatoren

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Poll Wielercommentatoren

    Ik zou wel eens willen weten wat de kenners van het forum vinden van de wielercommentaar vroeger en nu. Daarom deze kleine poll met als bedoeling van jullie te weten:"Wie liet ons het best de wedstrijd meevoelen, wie sprak er met het meeste kennis van zaken, ...? "
    56

    #2
    Ik heb de beste herinneringen aan het duo Mark Van Lombeek en Marc Uytterhoeven.

    Over de anderen behalve Karl Van Nieuwkerke en Michel Wuyts kan ik niet oordelen want ik ben pas 24 jaar. Ik wist zelfs niet dat Louis De Pelsmacker wielercommentator is geweest.

    Ik heb mijn stem uitgebracht op Marc Uytterhoeven.

    Opmerking


      #3
      Er is in deze poll over de wielercommentator aller tijden zeker een grote naam
      vergeten en dat is wijlen PIET THEYS

      Voor wie Piet Theys niet meer heeft gekend, heb ik deze biografie (Bron: Site Harrie Heinen www.wielersportboeken.nl)

      Piet Theys (St.-Genesius-Rode 4 augustus1927) Chef-Reporter BRT. Heeft negen rondes (van Frankrijk) als eerste man van de B.R.T. meegemaakt.

      Deze populaire radioreporter overleed op jonge leeftijd in 1974.
      Theys werd door zijn Nederlandse collega Bob Spaak de meest Nederlandse onder de Vlaamse journalisten genoemd. Op korte tijd werd deze vroegere ambtenaar die in augustus 1959 bij de BRT kwam een befaamd radioman De Belgische Sportpersbond kende hem in 1961 de prijs voor de best geschreven sportreportage toe en kort nadien verwierf hij de 'Oscar 1961' voor het beste radiowerk.

      Theys schreef ook vele korte verhalen en humoristische poëzie. Hij beoefende de kunst van het vlot gesproken woord in ontelbare radiokronieken en in de televisie kwis "'t is maar een woord"

      Jozef

      Opmerking


        #4
        Voor mij als Nederlander met kijkervaring vanaf eind jaren 80 overduidelijk Mark Van Lombeek (en Mark Uytterhoeven) en zeker niet Michel Wuyts.

        Opmerking


          #5
          Het duo Van Lombeek/Uytterhoeven steekt er inderdaad met kop en schouders bovenuit. Maar Marc Stassijns vanop de motor (bij voorkeur op kasseien ) kon er ook wat van ...

          Opmerking


            #6
            Mijn favoriete duo is Marc Uytterhoeven met José De Cauwer op een betaalzender waarvan ik me de naam al niet meer kan herinneren, maar was het niet iets met "Super" in? Uytterhoeven heeft er ook nog een quiz gepresenteerd waarbij de stand met rennertjes werd aangegeven.

            Opmerking


              #7
              Originally posted by Ronny De Schepper@4 Mar 2004, 09:44
              Mijn favoriete duo is Marc Uytterhoeven met José De Cauwer op een betaalzender waarvan ik me de naam al niet meer kan herinneren, maar was het niet iets met "Super" in? Uytterhoeven heeft er ook nog een quiz gepresenteerd waarbij de stand met rennertjes werd aangegeven.
              Was dat niet "SuperSport", dat later is overgenomen door FilmNet ?

              Opmerking


                #8
                Voor FilmNet hebben in ieder geval zeker Bart Raes en José De Cauwer samengewerkt, zij versloegen onder meer de Giro in 1995.

                Opmerking


                  #9
                  SuperSport, inderdaad!

                  Opmerking


                    #10
                    Ik heb op Fred Debruyne gestemd, maar ja, ik ben dan ook al wat ouder
                    Ik herinner me nog levendig het beroemde interview met Frans Verbeeck waarbij deze laatste over Eddy Merckx zei: "Fred, hij rijdt vijf kilometer te rap voor ons, jong". Ook van het duo Uytterhoeven/Vanlombeeck kon ik genieten en verder was op de Nederlandse TV NOS het duo Smeets/Nelissen ook een goede combinatie.

                    groetjes
                    Bart

                    Opmerking


                      #11
                      Originally posted by Jozef Hamels@3 Mar 2004, 22:55
                      Er is in deze poll over de wielercommentator aller tijden zeker een grote naam
                      vergeten en dat is wijlen PIET THEYS

                      Voor wie Piet Theys niet meer heeft gekend, heb ik deze biografie (Bron: Site Harrie Heinen www.wielersportboeken.nl)

                      Piet Theys (St.-Genesius-Rode 4 augustus1927) Chef-Reporter BRT. Heeft negen rondes (van Frankrijk) als eerste man van de B.R.T. meegemaakt.

                      Deze populaire radioreporter overleed op jonge leeftijd in 1974.
                      Theys werd door zijn Nederlandse collega Bob Spaak de meest Nederlandse onder de Vlaamse journalisten genoemd. Op korte tijd werd deze vroegere ambtenaar die in augustus 1959 bij de BRT kwam een befaamd radioman De Belgische Sportpersbond kende hem in 1961 de prijs voor de best geschreven sportreportage toe en kort nadien verwierf hij de 'Oscar 1961' voor het beste radiowerk.

                      Theys schreef ook vele korte verhalen en humoristische poëzie. Hij beoefende de kunst van het vlot gesproken woord in ontelbare radiokronieken en in de televisie kwis "'t is maar een woord"

                      Jozef
                      Inderdaad Jozef, ik behoor ook tot die al iets oudere generatie (cfr ook mijn verwijzing naar Maurice Dieudonné), maar ik dacht dat ik ook de jongere generatie aan bod moest laten komen. Ik heb Piet Theys er ook niet bijgezet omdat de man zo veelzijdig was en niet alleen in de sportverslaggeving zijn sporen verdiende. Maar volledig akkoord, hij was een hele grote mijnheer !

                      Opmerking


                        #12
                        Ik moet eerlijk toegeven Piet Theys is/was voor mij een totaal onbekende. Ik kan me wel nog de tijd van Fred De Bruyne herinneren.

                        Toch kies ik voor Uytterhoeven die er altijd in slaagde om tijdens de dode momenten van een koers toch leven in de brouwerij te pompen.

                        Wuyts vindt ik persoonlijk minder, zijn educatieve achtergrond druipt er soms wat teveel vanaf.

                        Op Radio 1 is er natuurlijk de onbetwiste Jan Wauters, dat het niet gemakkelijk om te stemmen

                        TLM
                        Uitstelgedrag: alleen Robinson Crusoe had alles op Vrijdag gedaan

                        Opmerking


                          #13
                          Tja TLM, eens in het onderwijs altijd in het onderwijs zeker. Dat belerende blijft er in zitten hé

                          Persoonlijk vond ik Fred Debruyne niet mis. Alhoewel ik toentertijd mij ook wel eens aan hem kon enerveren. Maar dat was meer omdat ik toen als supporter keek dan als wielerfan. Iets wat nu toch eerder omgekeerd is.
                          Uyterhoeven was/is natuurlijk schitterend. Stassijns en De Pelsmaecker waren echte rampen.


                          Jan

                          Opmerking


                            #14
                            Moet er geen onderscheid worden gemaakt tussen tv- en radio-reporters? Ik heb zoals gezegd voor Mark Uytterhoeven gestemd, maar dan heb ik zijn "entertainment"-gehalte mee in rekening gebracht. Ik vond het ook jammer dat ik dan niet voor Jan Wauters kon stemmen, maar dat was een beetje appelen met peren vergelijken in mijn ogen. Indien er twee mogelijkheden waren, kon ik zonder problemen voor beide heren stemmen.
                            Nu ik eraan denk: een argument om op te splitsen is Marc Stassijns. Die was schitterend op de radio en een vervelende zaag (sorry Marc) op de televisie!

                            Opmerking


                              #15
                              Hallo Ronny

                              De reden waarom ik radio- en TV reporters samen in de poll bracht was juist omdat ik wou dat de wielerkenners rekening zouden houden met alle aspecten : informatie brengen - achtergronden belichten - sfeer scheppen - entertainment brengen - boeiend overkomen m.a.w. de bezieling voor de wielersport overbrengen in de huiskamer op welke manier ook (via radio of TV). De aanleiding voor deze poll situeert zich vorige zondag toen we met 3 generaties (mijn vader (een zeventiger), ikzelf (een bijna vijftiger) en mijn jongste zoon van 19) naar Kuurne-Brussel-Kuurne zaten te kijken. Toen het duo Wuyts - De Cauwer voor de vijftigste keer meedeelde dat Tom Boonen toch wel de grote favoriet was, kreeg mijn zoon het letterlijk op de heupen. Op dat moment kwam onder ons drie de discussie op gang over wat en wie nu een goeie wielercommentator was. Mijn vader en ik twijfelden ook tussen Jan Wauters op de radio en Fred Debruyne op TV. Mijn zoon, die tot vervelens toe mijn oude video's met commentaar van Fred bekeken heeft, refereerde toen naar het werelkamioenschap dat Freddy Maertens won voor Moser en zei - volgens mij terecht - dat je in die commentaar alleen al de deskundigheid en het inleven in de koers van Fred kon aanvoelen. Ik heb toen gezegd dat ik ook eens het advies zou inwinnen van de kenners van Vlaanderen, m.a.w. jullie allemaal...

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X