WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Andere

Reageren

Discussietools
Oud 4 november 2019, 21:16   #1
vanwinjp
Een winnaar

Standaard weddstrijdreglementen

Beste leden,

Ik heb me met het oog op 2020 nog eens op een projectje gegooid. Volgend jaar wordt de 100e Parijs-Brussel gereden, of wat er inmiddels van geworden is. Daar wil ik iets rond maken.

In mijn opzoekwerk ben ik al leuke dingen tegen gekomen uit de beginperiode van deze vervlogen klassieker. Wat echter de wedstrijdreglementen betreft, deze staan voor de periode tot de jaren 30 letterlijk afgedrukt in de krant L'Auto, is er toch veel onduidelijkheid...
Zo kom ik er, na lezing van de reglementsartikels, niet echt achter welke onderdelen van een fiets gewisseld mochten worden en welke niet.

De fietsen werden gelood, maar of dat nu voor de passage aan de douane was of om effectief te kunnen controleren of ze met dezelfde fiets toekwamen ...?
Uit de wedstrijdverslagen, maak ik eerder op dat ze wel degelijk van fiets wisselden. Over wielwissels lees ik al evenmin duidelijke taal.
Ik las wel dat ergens vanaf medio jaren 20 volgwagens per ploeg meereden en dat onderlinge hulp onder ploeggenoten vanaf dan in belangrijke mate toegestaan werd.
Ik heb er ook geen zicht op of het nu om een standaard bonds- of UCI- reglement ging, dan welk of inrichters nogal veel zelf mochten bepalen.

Heeft er iemand een duidelijk en summier overzicht van wat in welke periodes wel dan niet toegestaan was?

Johan
vanwinjp is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten