WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Wedstrijden

Reageren

Discussietools
Oud 10 februari 2018, 11:02   #1
Ronny De Schepper
Een winnaar

Ronny De Schepper's schermafbeelding

Leeftijd: 67
Standaard Les trois sports

Pas gisteren heb ik vernomen dat triatlon geen Amerikaanse (Hawaiaanse) uitvinding is, maar dat er al in de jaren twintig aan wielrennen werd gedaan in combinatie met lopen en zwemmen in Frankrijk. Dat heette dan oorspronkelijk gewoon "les trois sports".
Mijn vraag: kent iemand de exacte datum van de eerste aflevering van deze wedstrijd?
Bestaat er ook een erelijst van die wedstrijden?
Deden er ook bekende wielrenners aan mee?
En misschien kunnen we dan meteen ook maar een lijstje aanleggen van profwielrenners die na hun loopbaan aan triatlon hebben gedaan. Persoonlijk denk ik aan Laurent Jalabert, Rolf Aldag, Udo Bölts en ik dacht ook Albert Zweifel, of was dit enkel duatlon?
Ronny De Schepper is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2018, 12:04   #2
Flupke
Super Moderator

Flupke's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Hier de uitslag van "Le Tour de Marne" van 19 juni 1922 gewonnen door wielrenner Georges Wambst.

Kristof
Flupke is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2018, 13:11   #3
Ronny De Schepper
Een winnaar

Standaard

Bedankt, Kristof. Laten we ervan uitgaan dat dit de eerste editie is, tenzij andere lezers met een vroegere datum afkomen.
Oud 19 februari 2018, 15:45   #4
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

Bestond in dezelfde periode ook al bij ons hoor.
vanwinjp is offline   Met citaat reageren
Oud 19 februari 2018, 16:24   #5
Ronny De Schepper
Een winnaar

Standaard

Zou het kunnen dat er zich hier een misverstand voordoet? Als "les trois sports" natuurlijk gewoon drie verschillende wedstrijden zijn, waarvan de uitslagen worden samengeteld, kan men dat moeilijk als een voorloper van triatlon beschouwen. Dan bestonden hier inderdaad al de zogenaamde "wintersporten" met verschillende disciplines. Maar dat is niet wat ik bedoel: ik bedoel wel degelijk dat men vanuit het water de fiets opklimt en nadien een wedstrijd loopt. Of eventueel in een andere volgorde, dat is nu niet echt belangrijk, maar wel dat de wedstrijd in één geheel wordt betwist, niet drie afzonderlijke wedstrijden.
Oud 2 maart 2018, 13:08   #6
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

Ja, dat bedoel ik. De 3 onderdelen na elkaar in 1 wedstrijd. Er staan in Geillustreerde Sportwereld van de jaren 20 zelfs foto's. Ik denk dat zwemmen toen als laatste kwam en dat de afstand in het water eerder verwaarloosbaar was (50 of 100 m). Heb zeker ooit een foto gezien waarbij men aan de oude Buda-brug Neder over Heembeek in het water duikt.

De XX wintersporten bestonden (bestaan in Brasschaat nog altijd) ook en dat waren 10 disciplines die betwist werden over verschillende weekends. De provinciale BWB afdelingen waren inrichter. Ze bestonden in verschillende provincies en er was een nationale finale.

Er waren in Brussel ook nog de Gemengde Sporten, ingericht door een aparte federatie (Fédération de Sport Multiple), maar vaak met dezelfde atleten. Dat waren vaak meetings waarbij op 1 dag of een weekend, hoogstens twee weken, 3 tot 5 of 6 onderdelen betwist werden.
vanwinjp is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten