Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Archief Franstalige kranten Belgie

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Archief Franstalige kranten Belgie

    Archief Franstalige kranten Belgie

    heeft iemand daar links van ? ?

    #2
    Ik heb het meeste gehad aan Le Soir: https://www.lesoir.be/archives/recherche (sinds 1989).

    Opmerking


      #3
      zijn er dan geen oude kranten beschikbaar on-line ??

      Opmerking


        #4
        archiev newspaper 1965-1975?

        Opmerking


          #5
          Goede avond
          Hebben jullie problemen op gazet van Antwerpen archief , ik krijg als bericht op de krant (limit reached for en dan cijfers ????) heeft iemand dit probleem reeds voorgehad

          Dank voor het eventuele antwoord
          Groetjes
          Valère

          Opmerking


            #6
            bij mij is alles normaal.

            Opmerking


              #7
              Hallo
              Bij mij ook geen probleem om kranten te bekijken.

              Opmerking


                #8
                Op "Gallica" vin je oudeFfranse kranten en tijdschriften van voor WO II
                Interessant is dat ook Le Miroir des Sports er beschikbaar is.

                Opmerking


                  #9
                  Hallo

                  Waar wachten Het Nieuwsblad (en het vroegere Het Volk) nog op? Ik had graag ook Het Vrije Waasland voor iedereen toegankelijk gehad online. Dit laatste kan wel digitaal geraadpleegd worden in de bib van Sint-Niklaas geloof ik.

                  Opmerking


                    #10
                    ik stuur regelmatig een mailtje naar Het Nieuwsbad om te vragen wanneer de krant (eventueel Het Volk) digitaal te raadplegen zal zijn. antwoord komt beleefd maar ontkennend, zonder concrete datum.

                    Opmerking


                      #11
                      Hier staan 101 Franstalige en Nederlandtalige online van 1814 tem 1970 maar dat klinkt mooier dan het is. Veel zoekresultaten van de recentste jaren zijn niet te raadplegen. Je kan ook enkel zoeken en niet bladeren.

                      Kristof

                      Opmerking


                        #12
                        De meeste Belgische FR en NL kranten zijn gedigitaliseerd tot 1950, inmiddels is men wellicht al wat verder en voor sommige kranten ver opgeschoten.

                        Al die titels zijn consulteerbaar in de Koninklijke Bib Albertina in Brussel, maar daar moet je wel een toegangskaart nemen.

                        De digitale consult via Belgicapress loopt maar tot 1919.

                        Ik denk dat de reden is, dat ons land een klote auteursbeschermingsrecht heeft, dat maakt dat echte algemen openbaarheid van gepubliceerde zaken, pas mogelijk is na 100 jaar.

                        Daarom digitaal tot 1919 en in de bib met opzoekpass langer.
                        Dat is wat men mij in de Albertina heeft meegegeven als verklaring.

                        Hoe GvA het klaar speelt om haar kranten wel online te zetten, weet ik niet .

                        Opmerking


                          #13
                          Kranten zijn toch eigenaar van hun eigen publicaties? Als GvA en BvL beslissen dat ze hun kranten openbaar zetten, dan is dat toch hun beslissing en daar heeft privacy toch niks mee te maken.

                          Opmerking


                            #14
                            Wel dat dacht ik ook Jan, en dat leek ook mij logisch als pompwater, maar blijkbaar blijft de auteur eigenaar van zijn artikels en vervallen die rechten pas na 100 jaar. Zo was de uitleg die ik kreeg.

                            Hoe ze dat bij de groep GvA/BvL dan hebben aangepakt weet ik niet.
                            Afgekocht waar het nog moest?
                            Een vergelijk gevonden en afstand gedaan?

                            Ik deel maar mee wat men mij als uitleg gaf.

                            Opmerking


                              #15
                              Ik denk dat journalisten hun rechten afstaan aan de krant waar ze voor werken. Ik denk zelfs dat dat ook voor de foto's geldt die krantenfotografen nemen.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X