WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Speciaal > Wielerverhalen en -anekdotes

Reageren

Discussietools
Oud 11 december 2010, 11:43   #1
horstjan
Junior

Standaard Boerenkinkels

Op een vliegende Hollander (een soort hand aangedreven skelter) reed het nieuwe buurjongetje door onze straat.
Vanuit het Drentse platte land was hij met zijn ouders aan komen waaien om zich te vestigen in het stadse westen van het land.
In onze ogen was hij een knokige boerenkinkel, droeg kleding die een stadsjongen niet zou dragen en om zijn kapsel enig aanzien te geven behandelde hij het met melk terwijl wij brillantine gebruikten. Melkboerenhondenhaar kreeg hij er van. Wim was echter een goudeerlijke jongen en als er op straat moeilijkheden ontstonden stond hij zijn mannetje. Je kon hem er dus maar het beste bij hebben.
We werden de beste maatjes en zodoende nodigde hij mij uit om in de schoolvakantie bij zijn oom Geert op de boerderij in het Drentse Dalen te komen logeren.
We gingen met de fiets naar Amsterdam, stapten vervolgens op de boot naar Harderwijk om dan verder naar de boerderij van oom Geert te peddelen.
Oom Geert woonde er met twee ongetrouwde zussen. Het boerenbestaan had hij jaren geleden eraan gegeven. Hij was handelsman geworden. Het had hem geen windeieren opgeleverd getuige de mooie auto die in de koeienstal stond geparkeerd.
Gerdurende de hartelijke kennismaking en de daarop volgende maaltijd vroeg de boerenfamilie mij het hemd van het lijf over wat zoal mijn hobby's waren. Het enthousiast uiteen zetten van wat de wielersport allemaal voor mij betekende wekte zoveel interesse bij oom Geert op dat hij mij beloofde zich sterk te gaan maken om volgend jaar een ronde van Dalen te organiseren.
Tijdens ons verblijf leerde ik de dorpsjeugd kennen en aan de jukebox week de 15jarige boerendochter Janny die vakantie niet meer van mijn zijde. Kalverliefde voor twee weken.

Een jaar later:
Oom Geert had woord gehouden en de eerste ronde van Dalen werd een feit.
Ik moest natuurlijk deelnemen, dus exact aan het jaar ervoor reisden mijn vriend Wim en ik per fiets en boot naar het Drentse Dalen. Welke bekende renners of hoe sterk de tegenstanders zouden zijn wist ik niet. Ik dacht maar aan één ding en dat was winnen.
Oom Geert had er wel vertrouwen in en had de lieftallige Janny alvast gevraagd om na afloop de overwinningskussen te verzorgen.

Hyper nerveus wierp ik voor de start van oom Geert’s wielerspectakel een blik naar mijn opponenten. Boerenkinkels dacht ik. Koster, Bols, Smouter en Kuiper. Wat kon het zijn?
Een misrekening, want voor ik het wist reed een aantal van die kinkels bijna een ronde vooruit en leek voor mij de overwinningskans mijlenver weg.
Ik besloot er nog één keer alles aan te doen om de koplopers te achterhalen en maakte mij los van het peloton.
Het publiek kon het wel waarderen en kwam enthousiast het parkoers op om mij aan te moedigen. Luid applaus viel mij ten deel toen ik mij bij de kopgroep wist aan te sluiten.

De koeienbel voor de laatste ronde had geklonken. Nog één rondje en ik zou het kusje van Janny in ontvangst mogen nemen. Kuiper en Smouter leken mij jongens om rekening mee te houden. Jantje Bols zou het zeker niet halen, hij zou blij mogen zijn met zijn aanwezigheid in ons groepje. Ik koos het wiel van Kuiper. Nog één bocht en ik zou de held van het dorp zijn.

Schouder aan schouder draaiden we de bocht in, mijn remhendel raakte de zijne. Omdat geen van ons beiden een duimbreedte toegaf, schoven we hard onderuit.

In een split seconde krabbelde ik weer overeind, Kuiper was mij voor en omdat bij Jan Bols alleen de ketting eraf lag wist hij loopfietsend als eerste over de meet te komen. De bloemen en de kusjes waren voor hem. Hij genoot er zichtbaar van.
Schrale troost dat de 16 jarige miss Janny er die avond nog een aantal voor mij over had!
horstjan is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten