WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Speciaal > Wielerverhalen en -anekdotes

Reageren

Discussietools
Oud 22 september 2011, 18:33   #1
horstjan
Junior

Standaard Thomas

Thomas Dekker heeft er schoon genoeg van en gaat het dus anders aanpakken vertelt hij in zijn boek. Het zal de wielerwereld worst wezen! Eerst zien en dan geloven. Zonder een vergelijking te willen trekken denk ik aan de velen aan lager wal geraakte sporters die dezelfde voornemens uitspraken, maar die niet waar konden maken. Het ligt er maar aan hoever was hij werkelijk van het rechte pad af was en kan een jongen als hij het opbrengen om de draad opnieuw op te nemen als een ander mens. Weg van drank, discotheken en losse seksavonturen zal niet meevallen als mateloosheid in je genen zit. Hoe leuk kan het ook zijn! Alleen zonder dat alles is er een kans op terugkeer naar het hoogste nivo. Zoals ik het Peter Post ooit heb horen zeggen; als je er voor je veertigste vanaf weet te blijven kan je er na die tijd nog zoveel van genieten als je maar wilt. En verder; ging mijn koppelgenoot Gerrit Schulte een keer over de schreef dan strafte hij zichzelf en dan nam hij tijdens de koers absoluut geen drinken van de verzorger aan.Hard zijn voor jezelf stond hoog in zijn vaandel en douceurtjes moest je verdienen. Vond hij.
Persoonlijk ken ik Thomas Dekker niet, maar in zijn boek lees ik deze vorm van zelfkastijding te weinig. Twee jaar buitenspel staan is geen kattenpis. Het kan echter ook een mooie tijd zijn om tot bezinning te komen, boete te doen ofzo. Een pelgrimstocht ondernemen bv. kan een heilzame werking hebben op je leven. Dat had ik zo graag van hem willen zien na al dat gedraai in de media!
Ik geloof zeker dat een klasbak als Thomas Dekker het fysiek wel aan kan om zijn plaats in het peloton te herwinnen, maar of hij mentaal ertoe in staat is zal moeten blijken. Een tweede kans zij ook hem daarom van harte gegund.
Als voorbeeld zou hij Frans Verbeeck de antivedette uit de jaren '70 kunnen nemen. Een prijsvechter die voor iedere stek knokte alsof zijn leven er vanaf hing en ondanks goede uitslagen nog niet het zout in de pap wist te verdienen waardoor hij zich genoodzaakt zag te stoppen met koersen en een melkwijk te gaan lopen. Een jaar later pakte het melkboerke naast de melkwijk de wielercarrière weer op en deed een comeback die zijn weerga niet kent. Omloop van Het Volk, Amstel Gold Race, Waalse Pijl, de Scheldeprijs en het Belgische kampioenschap wist hij aaneen te rijgen en aan zijn palmares toe te voegen. De twee laatste van de negen seizoenen na de onderbreking koerste het melkboerke zonder 'dikke nek' voor het team van, hoe verzin je het; IJsboerke.
Thomas Dekker is ‘boerke’ Frans Verbeeck niet, verre van dat, hij is meer een man van smaak en detail zoals ook Roy Schuiten en Leo Duyndam, dat was. Alles moest esthetisch bij deze mannen verantwoord en mooi zijn. Daar kickten ze op. Maar toen bij beiden de carrière erop zat draaide die eigenschap hun op destructieve wijze de nek om. Dus pas op!
Schoon genoeg voor zijn nieuwe start gaat Thomas Dekker het anders aanpakken.
Eerst zien, dan geloven!
horstjan is offline   Met citaat reageren
Oud 26 september 2011, 18:38   #2
ULSEN
Kampioen

Leeftijd: 71
Standaard

Mooi gesproken, Jan. Ik ben het er helemaal mee eens.
ULSEN is offline   Met citaat reageren
Oud 26 september 2011, 18:54   #3
Steponas
Een winnaar

Standaard

Ik vind dat er eigenlijk geen overeenkomst is tussen de beiden verhalen , het zijn gewoon andere tijden , andere waarden , een geheel andere levensbeschouwing , de wereld is gewoon veranderd.
Steponas is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten