WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Speciaal > Wielerverhalen en -anekdotes

Reageren

Discussietools
Oud 21 februari 2011, 17:02   #1
horstjan
Junior

Standaard Zwerven

Iedereen kent waarschijnlijk legio voorbeelden van muziek die beelden uit het verleden oproept. Het overkomt mij regelmatig dat ik bij het horen van een nostalgisch deuntje een wielergebeurtenis voor ogen krijg.
Vanaf het prille begin van mijn wielerloopbaan, toen ik met rugzak op de maat van Ricky Nelson's "Hello Mary Lou"door België zwervend er lustig oplos trapte en Johnny Hoes zijn "Oh, was ik maar bij moeder thuis gebleven" ten gehore bracht, tot aan mijn topjaren was er altijd wel een deuntje die een sportief hoogtepunt begeleidde.
Onze Caballero vriendenploeg uit 1966 klinkt het "I'm the Pied Piper" van Crispian St Peter nog regelmatig in de oren. We logeerden tijdens Olympia's Toer door Nederland een keer in het zelfde hotel als de sterke Trio Buble Gum ploeg van Eef Dolman. Als psychologische oorlogsvoering draaiden we snoeihard steeds maar dat zelfde liedje. In witte lakens gehuld liep ik met Gerard Vianen, Gaby Minneboo, Wiel Geraeds en Henk Vogels polonaise langs de concurrent.

Ik voel me in deze tijd met alle luxe om mij heen soms weleens gevangen in een leven zonder zulke uitspattingen. Dus ik wil gewoon weer eens een avontuur beleven. Ik ga weer zwerven!
Mijn tot transportfiets omgebouwde racefiets lacht me in het schuurtje al uitnodigend toe en eigenlijk kan ik niet wachten tot het voorjaar is.
Een van mijn fietsvrienden zal me vergezellen. Voor hem is het niet de eerste keer dat hij een dergelijk zwerftocht onderneemt.

Als dienstplichtig soldaat ben ik opgeleid om te kunnen overleven in de jungle van het toenmalige Nederlands Nieuw-Guinea. Zes wekenlang wist ik in de bush-bush met een minimum aan voedsel in leven te blijven.
Nu is een fietstocht via Belgie naar Frankrijk niet te vergelijken met overleven in een oerwoud. Echte wildernis heb je in Europa niet veel meer en als die er al is, is het vaak een beschermd natuurpark, waar toegang en gebruik strikt geregeld is. Buiten de parken is land vrijwel altijd domein van iemand en heb je overal toestemming voor nodig. Het zal dus niet eenvoudig worden om me helemaal vrij te voelen.

Zwerven doe je zonder doel, maar toch zou ik graag net als ruim 50 jaar terug eerst even de bedevaartsplaats Scherpenheuvel in België aan willen doen. Niet om in de OLV-basiliek vergiffenis af te smeken voor de frauduleuze handeling die ik destijds verrichtte door een vervalste licentie te tonen aan de inrichters van de wielerkoers daar, maar als ode aan de stad waar mijn echte wielerleven begon. Dan is de cirkel rond.

Half mei 2011 is het Grand Départ, dan vertrekken we in stilte vanuit huis. Onze vrouwen zullen ons uitzwaaien tot we op de hoek van de straat uit het gezicht verdwenen zijn. Regelmatig verwachten zij een reisverslag van ons en daar verschilt deze tocht met die van van mijn jeugd. Mijn ouders hadden toen nog geen telefoon, waardoor zij destijds geen enkel besef hadden waar ik mij bevond of hoelang ik zou wegblijven. Pas bij mijn thuiskomst hoorden zij van mijn belevenis die in de buurt van deur tot deur doorverteld zodanig uit het verband werd gerukt dat ik het zelf niet meer herkende.
Het beluisteren van het bijbehorende deuntje bracht echter het hele verhaal weer in zijn oorspronkelijke staat. Ik ben benieuwd welke chansons me ditmaal zullen vergezellen.

Laatst gewijzigd door horstjan; 22 februari 2011 om 11:39
horstjan is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten