WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Speciaal > Wielerverhalen en -anekdotes

Reageren

Discussietools
Oud 20 april 2011, 18:20   #1
horstjan
Junior

Standaard Het kruisteken

Waarom maken renners een kruisteken aan de start? Hopen ze dat god je dan laat winnen? Als je wilt winnen en hoopt dat met dat kruisje te bewerkstelligen word dat een lastige zaak, want ook veel tegenstrevers maken een kruisje. Hoe meer coureurs het doen, des te kleiner de kans. Eerlijk gezegd heb ik het zelf ook wel gedaan, sporadies, want ik schaamde me ervoor. Eigenlijk kan het ook niet. Het is net als het gebruik van doping, dus oneerlijk.
Om een voorbeeld te geven van wat wel kan is een kruisteken maken om een sportieve strijd af te smeken of om gevrijwaard te blijven van valpartijen, want een wielerwedstrijd is net als het leven vol van risico’s. Het is echt niet raar als we bidden: Onze Lieve Heer, het regent en door de gladheid van het parkoers word ik nu wat kwetsbaarder, geef me alles wat ik nodig heb om er doorheen te komen. Bescherm me, opdat ik geen hongerklop krijg en dat ik in het gevecht met de ander overeind blijf en ik niet door allerlei emoties verzoekingen en verleidingen mijn naaste onrecht aandoe. Dat zou pas mooi zijn, net als het meevoeren van onze patroonheilige Christoffel als balhoofdplaatje. Uiteindelijk is wielrennen de meest katholieke sport van alle sporten en dat mogen we ook wel eens uitdragen in deze roerige tijd waarin binnen die gemeenschap het ene na het andere (sex)schandaal uit de kast komt.
Voor atheisten en anders denkenden nog even dit:
Ik herinner mij nog de tijd dat renners intiem bij de Eucharistieviering betrokken waren. Jan Janssen las in het Sportpaleis van Antwerpen het epistel voor en de Belgische sprinter Jos Debacker fungeerde als misdienaar. Aardse wielergoden zaten op de eerste banken en de rest van het rennersveld daar achter bad devoot mee. Het geheel opgeluisterd door een jongenskoor werd uitgezonden door de Vlaamse televisie terwijl hemelwater door het oude dak van de wielertempel sijpelde.
Zelf ben ik nogal vrijzinnig katholiek opgevoed. Mijn vader vond het naleven van vijf van de tien geboden wel mooi genoeg en kerkgang was niet verplicht. Toch ben ik in mijn loopbaan heel wat kerken van binnen gaan zien. Het werd een vaste gewoonte om s’zondags vroeg van huis te gaan als we ver van huis moesten koersen in een rondje om de kerk. Ter plaatse woonden we dan de mis bij. Een betere plaats om een kruisje te slaan en je mentaal voor te bereiden is er niet en dikwijls bewees het zijn nut. Dus blijf je het doen.

Het predicaat van meest katholieke sport heeft het wielrennen de laatste tijd weinig goed gedaan. Het is daarom misschien wel terecht dat er geen sport vaker aan het kruis is genageld dan de wielersport.
Het mag zelfs een wonder worden genoemd dat het wielrennen wat voor sommigen is verworden tot een satanische bezigheid nauwelijks aan populariteit heeft ingeboet.
Daar mogen we allemaal best een groot kruis voor slaan! Amen.
horstjan is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten