WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Speciaal > Wielerverhalen en -anekdotes

Reageren

Discussietools
Oud 24 juli 2011, 16:04   #1
horstjan
Junior

Standaard Yordy van Wijk

“De zoon van oud-profrenner Jan van Wijk had de alles of niets mentaliteit, die zijn vader ontbeerde. Een welbespraakte, intelligente, begaafde en atletisch gebouwde jongen die in staat moest worden geacht de glorie van de Haarlemse wielerhistorie te laten herleven. Ik heb zowel vader als zoon Van Wijk als jeugdrennertje zien komen. Allebei een genot om naar te kijken. Toen Jan als jong rennertje op de club ...
... met ons meefietste moest ik hem wel eens op z’n sodemieter geven als hij te lang naar mijn zin aan mijn wiel bleef zitten. Ik schreeuwde dat hij moest koersen en schold hem verrot. In zijn prachtige stijl keek hij mij meewarig aan en glimlachte slechts. Het deed hem niets en als ik hem er voor straf probeerde af te rijden, lukte dat nooit. Een ongrijpbare jongen. Ook later toen hij was opgemerkt door grote ploegleiders bleef hij de jongen die hij altijd is geweest. Hij reed bij PDM, hij reed bij Panasonic, maar noch Jan Gisbers noch Peter Post kreeg vat op hem. Hij fietste fluitend met de groten van het peloton mee, maar het kwam nooit in hem op zijn grote mogelijkheden aan te spreken om ze er eens allemaal op te leggen. Peter Post is eens woedend op hem geweest toen Jan doodleuk liet weten geen vertrouwen te hebben in de soigneur van de ploeg, maar zijn eigen verzorger prefereerde. Het heeft die dag gestormd boven Amstelveen, maar Jan haalde slechts zijn schouders op en trok zijn eigen plan. Yordy leek het als wielrenner over een gans andere boeg te gaan gooien. Hij liet zich wel begeleiden, zoog fanatiek aan de moederborst van het cyclisme vol kennis en ervaring en bezat naast klasse en koersinzicht ook een grote dosis eerzucht. Een valpartij in de Omloop van de Maasvallei voor nieuwelingen maakte in 2008 een voortijdig einde aan zijn nog prille loopbaan. Met ernstig hoofdletsel zag hij de dood in de ogen, maar gelukkig ontwaakte hij uit een coma. Na verloop van tijd merkte zijn omgeving dat hij niet meer de oude Yordi was. De bijna-dood-ervaring had de jonge levenslustige knul veranderd in een tobberige probleemjongen. Meermalen gaf hij aan het leven niet meer aan te kunnen en professionele hulp en eindeloze gesprekken mochten niet baten. Een week geleden heeft Yordy van Wijk een eind aan zijn leven gemaakt.
horstjan is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten